Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med blodigt flytning 3 veckor efter lammning  (läst 5702 gånger)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
Tacka med blodigt flytning 3 veckor efter lammning
« skrivet: 22 feb-10 kl 00:24 »
Hej
har set ikväl att en tacka har blodiga flytningar. Hon har lammat för tre veckor sen och både hon och lammet verka ok. Lammet växer väldigt fort och hon har mycket mjölk. Hon äter, idisslar och bajsa normalt. Brukar det kunna bli flytnigar så pass långt efter lammning? Jag har inte uppmärksamad det hos någon annan tacka. Man blir ju lite nervös men det kanske är normalt?
« Senast ändrad: 22 feb-10 kl 09:44 av andrea.r »

sonica

• Hälsingland
    • Extend
SV: Tacka med blodigt flyttning 3 veckor efter lammning
« Svar #1 skrivet: 22 feb-10 kl 09:09 »
Jag kan inget om får, men hos oss människor blöder det ofta ett bra tag efter förlossningen. Så länge det inte luktar illa är det säkert ingen fara.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Tacka med blodigt flyttning 3 veckor efter lammning
« Svar #2 skrivet: 22 feb-10 kl 09:13 »
Flytningar 3 veckor efter lamning låter konstigt tycker jag. Håll noga kolla på hennes temperatur och ring veterinären direkt om tempen går upp. Kanske ligger det nåt kvar i livmodern som kan ge likförgiftning.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
SV: Tacka med blodigt flytning 3 veckor efter lammning
« Svar #3 skrivet: 22 feb-10 kl 09:52 »
Har just tagit temp 38,9 det verka vara ok. Har även ringt till Fårhälsovet hon tyckte jag skulle avvakta, har hon feber så trodde hon på livmoderinflammation och jag skulle ta ut en lokal vet. För 2 dager sen lyckades våran bagge rymma in till tackorna, men han var där i bara ca en timma tills jag upptäckte honom.  Jag undra om han kan ha försökt att betäcka henne och orsakad en inflammation, på det viset? Jag är fortfarande oroligt, hoppas det gå bra för tackan.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 22 feb-10 kl 10:19 »
det är ju inte otänkbart att det kan ha med baggen att göra, de kan få lite irrationellt beteende mot tackorna när de är nylammade.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-10 kl 10:32 »
jag tycker att det kan synas slem/ blod liknande flytningar ganska lång tid efter lammning , har aldrig tänkt på hur lång tid efter det kan förekomma . Kolla att hon äter och att hon inte får feber. Här brukar livmoder inflammationerna komma dagen/ dagarna efter lammning om man varit tvungen att hjälpa till vid fel läge.   :)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #6 skrivet: 22 feb-10 kl 13:46 »
Var just ute hos fåren igen och såg att en till tacka som lammade samma helg också har flytnigar, det kanske är normalt? Jag har tänkt på en mail jag fick av en förläsare i en kurs som jag la in för här i annan sammanhang:

"Hej Andrea!
Det vi diskuterade var bl a att det tar en viss tid för livmodern att tillbakabildas efter en dräktighet inte bara storleksmässigt utan även med avseende på de sk karunklerna dvs fästpunkterna för fosterhinnorna som finns i livmoderslemhinnan. Nöt o får har en ska kotelydonär placentatyp. Hos nöt så räknar man med att livmodern tom väger ca 10kg vid förlossningen och på ca 3-4 veckor tillbakabildas den o väger då bara ca 0,7 -1kg. En fantastisk återhämtning på så kort tid! Under samma tid bryts även delar av karunklerna ned ( som vid förlossningen är uppåt 10 cm långa) och avstöts och detta kan ses i form av en flytning under en viss tid. Detta är en förutsättning för att livmodern skall vara redo för att härbärgera en ny dräktighet och fri från (förhoppningsvis) bakterier, vilket sker tidigast ca 40-50 dagar efter förlossningen - i genomsnitt.
Desamma tidsintervallen gäller på ett ungefär även vanligtvis för får, mig veterligen - dock inte vikterna.
Med vänlig hälsning
Lennart"

Kan det tänkas vara det som händer?

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 22 feb-10 kl 17:51 »
Det var ju  en jätte bra förklaring !  :) 
Jag har bara tänkt att de kanske blir blod/slem kvar i livmodern som sen töms ut efter ett tag då de rört på sig en tid, och livmodern dragit ihop sig. Men det som kommer ut brukar se" färskt" ut , inte något som legat kvar i flera veckor.....   :-\ 

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 feb-10 kl 18:01 »
Jag har sett att några tackor har varit just så slemmiga  i baken rätt sent efter lammningen. Eftersom det har hänt under utomhuslammning, så har jag inte fångat in tackorna och kollat, utan tittat på allmäntillståndet som varit OK.
Med andra ord: Ja, jag tror att det kan vara normalt!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser