Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppstigande vatten i vasken  (läst 14318 gånger)

JBF

• Småland
Uppstigande vatten i vasken
« skrivet: 21 feb-10 kl 20:37 »
Hej,
Fick totalstopp i köket idag, vattnet rann inte nånvart. Diskmaskinen var ju givetvis i gång så det blev till att hinka ut... Skruvade loss plaströren och rensade allt, och satte tillbaka, inget hände... Skruvade loss allting igen och kollade, skruvade tillbaka och provade igen. Inget hände, tills jag såg den lilla luftventilen efter vattenlåset ("modernt" vattenlås, ingen "bubbla" utan kringelikrokrör istället) När jag öppnade upp den ganska rejält så rann det undan utav bara helvete. Nu till frågan: hur mycket skall den vara öppen då? Ska den överhuvudtaget vara öppen så att lite luft kan sippra in den vägen? Eller finns risk för ovälkomna dofter? Problemet tidigare har varit att diskmaskinens vatten pressas upp i vasken istället för ner i avloppet på en gång. Vad kan det bero på? Den verkar vara inkopplad som den ska.
/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Johannes

• Gäst
SV: Uppstigande vatten i vasken
« Svar #1 skrivet: 21 feb-10 kl 20:42 »
Den där ventilen ska vara öppen så att vattnet kan rinna ut.Du har antagligen stopp o nåt annat rör eller golvbrunnen kan vara igensatt beroende av vilka avlopp som går åt olika håll.

Johannes

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 feb-10 kl 07:59 »
Jag kom att tänka på att det kanske var en annan ventil än den jag tänkt på så det får vara osagt!

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 feb-10 kl 19:14 »
Haha, tack för den! Tur att inte avloppet sprungit läck i alla fall.. Nej, jag tror nog att denna ska vara liite öppen i alla fall, annars blir det en vacuumpropp i röret och inget händer. Nu rinner t o m varmvattnet ner snabbt, det har ju alltid bubblat upp i den andra delen av vasken tidigare!

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 22 feb-10 kl 20:26 »
Haha, tack för den! Tur att inte avloppet sprungit läck i alla fall.. Nej, jag tror nog att denna ska vara liite öppen i alla fall, annars blir det en vacuumpropp i röret och inget händer. Nu rinner t o m varmvattnet ner snabbt, det har ju alltid bubblat upp i den andra delen av vasken tidigare!

//JBF
Du kanske har "dubbla" vattenlås, dvs att avloppsrören längre bort har en svacka där vattnet står och låser så att inte rören luftas vid vattenlåset.

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-10 kl 21:49 »
ja, det vet jag inte... Fast från avloppet i köket ansluts det till husets avlopp rakt ner i källaren och ut. Nu fungerar det i alla fall, så jag hoppas att jag löst problemet.
//

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
DarrylDries

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser