Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammrace.. betyder vad?  (läst 1993 gånger)

Pernilla C.

• Gäst
Lammrace.. betyder vad?
« skrivet: 20 feb-10 kl 16:07 »
Hej!

Vet vad det är när ni beskriver ordet. Brukar inte använda det.

Tacksam för förklaring!

Mvh Pernilla

vallhunden

• Västergötland
SV: Lammrace.. betyder vad?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-10 kl 16:59 »
Lammrace är när ett gäng lamm far iväg som en skock dagisungar och leker "jage". Det största jag har sett var ca 70 st som for iväg som en böljande våg över stenmurar och rösen. Saktar ner, vänder och far tillbaka igen... Stannar ett tag och leker herre på täppan kanske. Sen skuttar sidlänges en bit och sen far de iväg igen. Kanske att de tränar på flockkänslan, vad vet jag? :o ::) 8)

Det inträffar ofta ngn timme innan mörkret faller. Tror att de behöver göra av med sin överskottsenergi innan natten?
En del tackor vill inte att deras lamm ska delta om lammen är för små.
Jag hade en trillingtacka som satte av åt motsatt håll bräkande och skuttande med lammen efter sig, för att hon inte skulle tappa bort sina små! 8) 8)
Vissa tackor är fortfarande lite barnsliga och hänger på de med... :o :o

Helt underbart att se. Man blir helt lätt och lycklig i bröstet av att se dom!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 20 feb-10 kl 17:14 »
Eller "följa John" eller "herre på täppan" De springer av sig och har kul alla på en gång, men någon startar och leder racet.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 20 feb-10 kl 23:51 »
En vän till mig har fångat en variant på film:

http://www.norrdal.se/Filmklipp/Lammrace.wmv

;D ;D ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-10 kl 19:19 »
Här racar alla lamm varje dag när mammorna får kraftfoder, på eftermiddagen. Då blir det stor plats i lagårn att springa på. Gör inte alla lamm så ?    ??? 

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser