Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammning kl 05.00 imorses. Hjälp mig !!!  (läst 4255 gånger)

minifarmer

Lammning kl 05.00 imorses. Hjälp mig !!!
« skrivet: 19 feb-10 kl 07:02 »
Planeringen var att få lammen tidigt i år. Vilket det visade sig att vi lyckades med. Nu har vi fått de första två. Det är vårt andra får-år så vi är lite nybörjare. Förra året gick det nästan av sig själv. Behövde inte hjälpa till mycket (bara ett av lammen fick adopteras av en annan tacka). Likaså gick det snabbt och smärtfritt idag. MEN. Det ena lammet verkar svagt. Hur länge ska man vänta innan man ingriper? Den har fått i sig mjölk. Men inte mycket (Men råmjölk är väl kraftigt??) Tackan är mycket förtjust i båda lammen, stöter inte bort något av dem, vilket hon gjorde med ett av sina två förra året, men dock först några dagar efter lammningen.
Jag vet att kalvar kan dröjja länge innan de får fart på diandet. Hur är det med lamm? Kan det vara kylan? De har värmelampa och vi har bunkrat upp med halm runt kanterna i hela lammningsboxen. Ska sätta ut en termometer nu. Men det är inte allt för kallt utomhus heller. Så det är iaf + grader i stallet.

Lite råd på vägen mottages gladeligen.

MVH
//C
Vi flydde konsumtionssamhället och följde drömmen.

moppe

SV: Lammning kl 05.00 imorses. Hjälp mig !!!
« Svar #1 skrivet: 19 feb-10 kl 08:31 »
Försök hjälpa henne att dia. Funkar det inte så ge henne en skvätt råmjölk om du har det hemma. Det är bättre än att vänta för länge. Håll noga koll på henne och se så hon inte blir kall. Funkar allt bra så är inte temperaturen något problem. Jag har tyvärr inte några tider att säga direkt, är inte så jättekunnig på får men ovanstående är det som vi har fått rekomendationer om att göra.
Hoppas att det går väl för den lilla bäsingen  :)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #2 skrivet: 19 feb-10 kl 09:02 »
Det verkar ju bra att tackan är duktig med lammen. Jag skulle nog försöka få upp den svaga o hålla den så att den diar mera. Försöka hålla i den så den står mot juvret. Det är ju bra om den äter lite o ofta. Den är inte rosslig eller så? Är den jämnstor med den andra? Ibland kan dom ju vara lite slö första dygnet, men repar sig sen. Tror inte det är någon fara med kylan när du fixat med värmelampa. Eller känns den kall? Isåfall får du väl lägga den under värmelampan så den torkar o blir varm. Ja, vet inte om detta hjälper, men mina tips ialla fall. Lycka till! //Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 feb-10 kl 09:19 »
Selen?
Selen brist visar sig på lammen, stora en-födda eller fler-lingar, som orkeslöshet.
Ge dos direkt i munnen om du misstänker brist. Effekt nästan omedelbart.
 Lantmännen o dyl.
Lycka till!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

minifarmer

« Svar #4 skrivet: 19 feb-10 kl 09:29 »
Tack så mycket :)

Lammet har piggnat till ordentligt nu. Båda vingar runt i halmen och käkar mjölk som målsökande robotar. *PHU* Ingen direkt strl skillnad på dem. Och nu mumlas det för fullt inne i stallet mellan tacka och lamm.

Det där med selen låter som att jag får införskaffa redan idag. (ska man trycka i båda en dos för säkerhets skull?)

Tack!
MVH C

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 feb-10 kl 09:37 »
be din vet att skriva ut ett recept på selevitan som du kan hämta på apoteket..

Nyförlösta tackor (och kor) här får en hink ljummet vatten med selevitan och någon form av socker (tex kvarnbyfoders "Glykotopp" och till svaga lamm som inte äter så mjölkar jag tackan och ger mjölken med flaska eller sond spetsat med bla selevitan och tokosel till lammet.

Får du fler problem med svaga lamm rekommenderar jag att du prövar Provital, även det från kvarnbyfoder

http://www.kvarnbyfoder.se/default.aspx?pageID=10107&lang=sv

lycka till
Kennel SweetCaileanz

minifarmer

« Svar #6 skrivet: 19 feb-10 kl 11:19 »
Tack för alla tips.
Kommer fixa selen omg.

En liten annan fråga till er som verkar ha koll; Jag har texel/shropshire/finulls blandning. vet att man inte får ge mineralsten med koppar. När jag skickade grannen å fixa mineral så köpte hon fel. Dom i affären sa att det inte spelade roll. Men jag vågar inte ge denna till våra, ifall det är risk för förgiftning. Har jag rätt?

MVH

Birgit

« Svar #7 skrivet: 19 feb-10 kl 11:58 »
Köttraser kan vara betydligt långsammare med att komma igång än lantraser. Det behöver inte vara något som helst fel på lammet. Att gå in och stöka för mycket kan orsaka att mamman tröttnar på lammet.
Håll koll och låt dem vara en stund.
Vissa lamm kan vara väldigt trötta efter förlossningen och det hade ju ätit?
Om inget annat tyder på någon akut brist, varför stoppa i en massa preparat?

minifarmer

« Svar #8 skrivet: 19 feb-10 kl 12:16 »
@Birgit: Ja de är ju pigga å glada nu. Och det tog väl kanske 3 timmar för dom att komma igång ordentligt. Men jag som inte har så mycket kunskap blev lite stressad. Att vara inne å pilla på dem låter jag alltid bli. Har alltid haft djur av olika raser och ingen av dem gillar ju att man lägger sig i när det är dags att föda och dia.
Men nu ser jag ju att de är pigga som sagt. Bra att veta att köttraser är lite långsammare. Ser nu iaf till att det finns selen hemma.

tack
/C

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 19 feb-10 kl 16:46 »
 Var på föredrag förra året och lyssnade på Kalle Hammarberg som sa att om man aldrig fått problem med koppar förgiftning så skulle man ge dem koppar. Det kunde lika gärna vara så att de fick koppar brist i stället.
Tidigare har jag sett till att ha koppar i saltstenen och utan koppar i mineralerna men sen förra året har de fått med koppar i både och. Än så länge mår de bra i varje fall....   :-\   hoppas på det bästa  :)
(Ps  i får boken står att får foder ska innehålla minst ca 5 mg koppar /kg torrsubstans men ej överstiga 10 mg/kg ts för att kopparbehovet ska vara tillgodosett.I sverige är kopparbrist ett större problem men viss rasskillnad finns.  Iaktta försiktighet med för höga koppargivor till renrasiga ostfriesiska mjölkfår och texel.     s 153, 7 e upplagan)
« Senast ändrad: 19 feb-10 kl 16:59 av Maddie »

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 19 feb-10 kl 17:59 »
Nu verkar ju allt ha gått bra till slut! Grattis till lammen.

Jag hade en liknande lammning för några veckor sedan och hade många frågor. Du finner svar på mycket i den tråden:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83723.0

Selen har du nog hunnit skaffa, men tänkte bara säga att Tokosel finns receptfritt på apoteket numera. Men det är stora burkar som räcker i all evighet...

Vart bor du? Det finns säkert någon i närheten som kan dela med sig om du inte köpt än.

Lycka till med allt!

peppz

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 feb-10 kl 09:34 »
Lite beroende på var du bor i landet och vad dom får för mat så ska du vara försiktig med att ge koppar, men som tidigare sagt, har du inte haft problem förut så ska du ge koppar, var bara medveten om vilken mängd dom får i sig eftersom den rekomenderade maxgivan kan vara högre än den borde mad hänsyn till kopparhalten.

Så är tokoselet receptfritt?
Vad skönt, jag som precis behöver köpa en ny burk.
Men selevitanet är fortfarade på recept, det vet jag för det köpte jag i förra veckan senast ;)

Kennel SweetCaileanz

Kärraledet

« Svar #12 skrivet: 26 feb-10 kl 11:59 »
Fick vårt första  lamm för en stund sen sedan. Verkar kry och pigg, diar som den skall. Tacka och lamm är avskilda från övriga flocken på tre individer. Hur länge skall hon gå avskild.? Är det något särskilt jag behöver tänka på.
Kärraledet

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 26 feb-10 kl 12:13 »
Vad jag hört och vad jag själv praktiserade nyligt är ca 1v avskillt. Fick mitt första lam för en månad sen! Det har gått bra, men han känner sig nog ensam. Tackorna är inte så busiga! Nu ser jag till att han hinner att få i sig lite kraftfoder. :D
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

Kärraledet

« Svar #14 skrivet: 26 feb-10 kl 14:10 »
Tack Racksund för snabbt svar Här går det undan. Lamm nummer två från samma tacka har fötts .. som för övrig är förstagångsföderska. Men jag har nog samma problem som Charlotte. Tyvärr är den senast födda bara av skinn och ben - d.v.s är rejält undernärd jämfört med den förstfödda. Verkar ändå kunna hålla uppe kroppstemperaturen. Rådande utetemperatur är cirka 5 plusgrader. Den har legat två timmar nu utan att resa sig. Kan man rädda den? I så fall vad gör jag?

Racksund

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 26 feb-10 kl 14:47 »
Vet ej? Är dom torrslickade av tackan? Har du sett om de får dia? Annars måste du få i dom råmjölk från tackan eller köpa detta någonstans. Kylan tror jag inte är nått större problem om de nu är torra. Ring annars till vetrinär och rådfråga.

Sano

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 26 feb-10 kl 15:09 »
Hålla tackan separerad lika många dagar som antal lamm + 1 är väl standard. Själv sätter jag dem bara i ensambox om något strular, tror de trivs bäst med att själva kunna välja avskildhet eller ej. Detta gäller ju då i vår stora hage där de kan gå undan och gömma sig bland skrevor och träd.

Angående koppar/mineraler och salt har jag hört att det är bättre att ge ren saltsten och mineralerna för sig så att inte djuren får i sig för mycket mineraler, tex koppar, för att de är sugna på salt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Racksund

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 01 mar-10 kl 08:15 »
Tack Racksund för snabbt svar Här går det undan. Lamm nummer två från samma tacka har fötts .. som för övrig är förstagångsföderska. Men jag har nog samma problem som Charlotte. Tyvärr är den senast födda bara av skinn och ben - d.v.s är rejält undernärd jämfört med den förstfödda. Verkar ändå kunna hålla uppe kroppstemperaturen. Rådande utetemperatur är cirka 5 plusgrader. Den har legat två timmar nu utan att resa sig. Kan man rädda den? I så fall vad gör jag?
Hur har det gått?

bloke1

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 05 mar-10 kl 22:38 »
för o gå tillbaka till trådens början: oftast repar de sig ju som sagt, men om man är osäker på råmjölken så kan man ge med en tappningskateter avsedd för människa - funkar suveränt då de är preparerade för bra glid och är hur lätta som helst att få på plats. mät från lammets mungipa till magen så att du vet hur långt du ska föra in. var försiktig i början bara - om lammet får hosta ligger du sannolikt med slangen i luftvägarna.  en dos om 50 ml räcker normalt, vid behov kan man därefter fylla på med lammnäring 50 ml var fjärde timma. efter ett dygn eller två klarar de sig själva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare
Gabrielelale, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser