Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saltvattensakvarium  (läst 23933 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #40 skrivet: 25 feb-10 kl 19:30 »
jo, jag har hittat lite olika beskrivningar om hur man bygger mindre och större "stenformationer" i frigolit och cementspackel - intressant och inspirerande läsning var det faktiskt. ja, tar man fiskar som inte käkar grönt, så kan man ju köra på lurviga växter.

så mineraler som kvarts och liknande får man inte använda till dekoration? hur är det med musselskal? big nono? allt som är snyggt är förbjudet eller krångligt.  :( tapet är verkligen fusk. det är inte ens snyggt tycker jag, iaf inte de lösningar jag har sett.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

esten

• -
« Svar #41 skrivet: 25 feb-10 kl 19:38 »
Kvarts räknas in i gruppen inte bra .
Och snäckskal också , men jag har haft något litet utan att det har gjort något .

Man kan ju som jag skrev bygga fonder . En låda bakom med sand snäckskal och döda koraller , eller vad man tycker är snyggt så är ju problemet löst i en kompromiss .

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #42 skrivet: 25 feb-10 kl 19:49 »
Jag skulle säga att granit, gnejs och kvarts alltid är ofarligt. Kalksten och snäckskal passar bra i Malawi, Tanganyikasjön och saltvattensakvarium men inte i regnskogsakvarier.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #43 skrivet: 25 feb-10 kl 22:39 »
hm, man kanske kan lacka snäckskalen med lack man använder när man bygger akvarium/stenformationer i frigolit?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fishyerik

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 26 feb-10 kl 07:37 »
Att kalkhaltaiga föremål skulle vara allmänt dåligt i akvarier är en gammal myt, det är bara om man ska odla vissa typer av extremt utpräglade mjukvattensfiskar som det är dåligt, men ska man bara hålla fiskarna så är det bara en fördel med snäckskal och liknande för alla fiskar som förekommer regelbundet i hobbbyn, och för de flesta arter som brukar odlas så blir det bättre vatten även för odling med kalkhaltiga föremål i akvariet.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #45 skrivet: 26 feb-10 kl 12:27 »
ja, kanske man inte borde läsa på nåt alls? till slut vet man inte vad man ska tro. har kollat på lite olika forum och på varje sida fanns ett antal olika rekommendationer som alla sa mot varann. ??? det ÄR inte lätt att vara nybörjare.  ;D

fishyerik

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 26 feb-10 kl 13:36 »
Nej det är inte lätt, kanske det är en del av tjusningen för vissa.  ???

Det förekommer en massa myter om många saker inom akvaristiken, men det är väl som med i princip allt annat. Det finns en massa självutnämnda experter på internet. När man har akvarier finns det alltid en massa faktorer som spelar in, ofta gör folk ett antagande om varför det går bra eller dåligt för dom, sen sprider de detta antagande som om det vore en sanning. Många som vill framstå som duktigare än de egentligen är och pratar på om saker de inte har en aning om.

Inte bara nybörjar-besserwissrar på internet kan ha fel heller, det förekommer mycket myter i litteraturen också, sen är ju få saker absoluta sanningar, det finns flera synvinklar på de flesta frågor.

Jag har hållt på aktivt i mer än 30 år, följt en hel del trender och myter, många som jag för länge sen köpte med hull och hår, nu tror jag inte på nånting för ens jag fått det verifierat.
Kött är delar av djur!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #47 skrivet: 26 feb-10 kl 14:06 »
men alltså hur stor risk är det: antar vi att jag tycker att det är urläckert med lite ametist och rosenkvarts i akvariet. sen har jag några tomma pilgrimsmusselskal efter middagen farsan och jag åt i höstas som jag har sparat och de åker också ner i karet på 720 liter. det kan väl inte vara så farligt att man med marginal kan plocka ut allting utan att hela besättningen dör om man ser att det inte funkar?

esten

• -
« Svar #48 skrivet: 26 feb-10 kl 14:14 »
musselskal som är lite tjockare och hårdare , tror jag funkar . Men jag skulle akta mig för tex blåmusslor som ju lätt skivar sig och spricker .

Av stenarna tar jag som riktlinje att det som ser ut att ha mycket mineraler insprängda får vara , men de som består av "renare" stycken åker i .
Man kan ju gå längs sjöstränder och plocka de brukar fungera .

Jag hade ett pärlemormusselskal i akvariet lite då och då det var ca 12 x 10 cm .

Men man får bilda sig en egen uppfattning genom att läsa , titta och lyssna och utifrån det skaffa sin egen "Tro" .

fishyerik

• Uppland
« Svar #49 skrivet: 26 feb-10 kl 15:14 »
esten, jag förstår inte riktigt vad du skriver, det som uppfattas som stenar består normalt  av en eller flera mineraler.

Själv har jag slängt i stenar om jag "kännt för det", utan problem, om de varit uppenbart skitiga har jag rengjort dom först. I princip kan man stoppa i vad som helst som inte är känt giftigt eller löser upp sig i vattnet, vissa metaller, färger och saker som ruttnar under vatten, typ organiskt tyg, kan vara dåligt. 

Musselskal, rosenkvarts, inga problem, stoppa i bara.
Kött är delar av djur!

esten

• -
« Svar #50 skrivet: 26 feb-10 kl 15:48 »
Grovkorniga stenar där man tydligt ser "metalliska"  mineralinslag .

olof

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 26 feb-10 kl 21:15 »
men alltså hur stor risk är det: antar vi att jag tycker att det är urläckert med lite ametist och rosenkvarts i akvariet. sen har jag några tomma pilgrimsmusselskal efter middagen farsan och jag åt i höstas som jag har sparat och de åker också ner i karet på 720 liter. det kan väl inte vara så farligt att man med marginal kan plocka ut allting utan att hela besättningen dör om man ser att det inte funkar?
Jag hade inte bekymrat mig ett ögonblick om det inte var att odla just regnskogsfiskar du tänkte göra, men så har jag inte förstått det  :)

Tänk bara på att det du stoppar i akvariet inte ser likadant ut efter några månader, då växer det oftast alger på det.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #52 skrivet: 26 feb-10 kl 21:34 »
jag tänkte ha nån fisk eller annat djur som äter alger och hoppas på att de betar även på "inredningen". annars kanske man måste plocka upp och rengöra inredningen ibland? hur gör ni?
« Senast ändrad: 26 feb-10 kl 21:39 av LillaSophie »

olof

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 26 feb-10 kl 21:40 »
Jag väljer inredning som det inte stör att det växer alger på - eller snarare har jag valt att ha sötvattensakvarium med massor av växter så att det inte finns något som algerna kan växa på  :) Men just nu är alla mina akvarium tyvärr tomma efter flytt, hoppas dock komma igång igen under året.

fishyerik

• Uppland
« Svar #54 skrivet: 27 feb-10 kl 08:50 »
Jag har liknande inställning som Olof, jag är själv inte så intresserad av att ha prydnadsföremål i akvariet, faktiskt så är jag inte så intresserad av att ha snygga akvarier alls, jag är mer biologiskt intresserad, och vill ha intressanta och praktiska akvarier. Men visst händer det att jag gör i ordning något växtakvarium så att det imponerar på de flesta.

Jo, det är lätt att få alger på föremål i akvariet, särskilt ljusa föremål så som rosenkvarts. Det finns en uppsjö med algätande fiskar och djur, och det finns en massa saker man kan göra för att minska risken för alger. Bara prydnadsföremålet tål det så kan du bleka/diska/koka eller vad du vill, i ett 720-liters behöver man inte vara särskilt orolig för om det skulle råka finnas en aning medel kvar, sköljer man bara av föremålet någorlunda efter behandling så är det bara att stoppa tillbaka sen.

Ärligt talat så tappar de allra flesta intresset för prydnadsföremål i akvariet, fiskar, växter och andra djur är så mycket mer intressanta.

Det är sen några årtionden rätt populärt med konstgjorda bakgrunder, själv tycker jag att de är rätt meningslösa i normalfallet, eftersom jag tycker man inte (eller knappt) bör kunna se bakgrunden i ett prydnadsakvarium för att alla växter som är i vägen.
Kött är delar av djur!

Luff

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 27 feb-10 kl 19:29 »
Maken avskyr alla dessa pastellfärgade prydnadsaker så bara för att retas köpte jag ett blått flygplansvrak och la i saltakvariet.
//Luff

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #56 skrivet: 28 feb-10 kl 00:30 »
nä, usch ja. såna där plastförmål dregglade man över när man var 7 år gammal och som 7årig flicka brukar det vara normalt att älska kitsch. jag vill ju ha mitt akvarium lika mycket som prydnad som jag vill ha det som hobby, så det ska vara snyggt. men prydnadsförmålen ska komma ur naturen, därav mina funderingar kring kvarts och musselskal. det kommer säkerligen finnas de där obligatoriska rötterna samt en del växter där också. fototapet och liknande bakgrund är enligt mig lika mycket nono som plastslott och små skattkistor.

alger är ju förstås ett helt kapitel för sig, men har man akvariet inte i direkt sol och har ett och annat djur som käkar sånt, så bör väl det hela håller sig inom rimliga gränser?

fishyerik

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 03 mar-10 kl 11:05 »
Luff, du är en elak en, har stackarn hämtat sig?

Sophie, naturliga prydnadsföremål, ja men då så. Alger löper man ändå lite risk för, men det går alltid att fixa. Ett av de akvarier som haft minst förfulande alger som jag sett står i fönstret i direkt söderläge, det växer alger vid bakrutan i det akvariet där man inte kan se dom för alla växter.

Ju bättre växterna mår/växer desto svårare får algerna det. 
Kött är delar av djur!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #58 skrivet: 03 mar-10 kl 12:46 »
ok, så vad gäller alger finns alltså också en massa olika bud? det jag har läst hittills är att man ska akta sig för att ha akvariet i direkt sol för att undvika algväxt så mycket som möjligt.  :-\ så det spelar ingen roll menar du?

fishyerik

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 03 mar-10 kl 17:11 »
Visst är det spännande med alla olika bud?

Det är alltid en massa faktorer som spelar in när det gäller akvarier, alger behöver ljus och näring, visst är det så, men växter konkurrerar med alger, och växter behöver också ljus. Alger anses vara mer gynnade av plötsliga förändringar än växter, så om man ställer akvariet i fönstret och till exempel  ena veckan har persiennerna nere, nästa uppe och fortsätter att växla så kan växterna få det tufft.

Om man i stället försöker skapa en så stabil miljö som möjligt för växterna och väntar ut för att se vilken sorts alger som eventuellt får fotfäste så kan man göra små enkla justeringar i miljön för att förbättra växternas möjlighet att konkurrera ut algerna, åtgärden beror på vilken sorts alg det är, och det finns forum med folk som gärna hjälper till att identifiera alg-typ och att föreslå åtgärd.   

Jag gillar själv att ha många olika typer av algätande organismer, då jag hellre gör finjusteringar och väntar ut algerna än att skrapa.

Ett av de vanligaste nybörjarfelen är att anstränga sig för mycket, "man" reagerar häftigt på att alger uppstår, river ut hela akvariet, och rengör allting i det och börjar om på nytt. Problemet är att växter och nyttiga nedbrytningsbakterier då aldrig får en chans att göra sitt, och algerna får en nystart. Ett nystartat akvarium har inkörsperiod på några veckor då risken för alger är stor, startar man då om akvariet så är man på ruta ett igen.

Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 3 användare (1 dolda)
karsan, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser