Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saltvattensakvarium  (läst 22590 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #20 skrivet: 22 feb-10 kl 13:52 »
tack för svaret esten. jo det verkar ju krångligt, det är därför jag frågar innan jag ger mig in på det. att bo på tredje plan och få en mindre översvämning är ju inte alls kul heller. men hur vanligt är det att ett akvarium börjar läcka? att risken är större när man inhandlar begagnade akvarium jämfört med nya förstår jag. man kanske måste silikona om dem efter att antal år? kanske man bör göra det i förebyggande syfte om man köper ett begagnad? hur är intervallerna då?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #21 skrivet: 22 feb-10 kl 14:05 »
men kan man inte göra saltvatten själv efter att man har börjat med ett startkitt färdigt saltvatten? eller går det åt mer än man hinner göra eller är det så pass svårt att man som nybörjare verkligen inte ska försöka sig på det? ???
Jag skrev lite slarvigt, menade levande invånare för saltvatten, inte själva vattnet. Det som inte är levande kan du få tag på i vilken zoobutik som helst (eller postorder), färdigblandat specialsalt likaså även om det kanske är beställningsvara i din lokala zoobutik.

Du behöver kolla upp ditt vatten på nya stället, om det ligger i jordbruksbygd finns risk att du har för höga nitrathalter i vattnet för att kunna göra ett acceptabelt saltvatten av sötvattnet, det gäller i synnerhet om du har egen brunn men på vissa ställen är kommunalt vatten på gränsen. Övriga egenskaper på ditt dricksvatten bör du också känna till så att kemin på det slutliga saltvattnet blir bra.

Anledningen att saltvatten betraktas som svårare är att havens kemi och naturliga kemiska tillstånd är mycket jämnare än sötvattnens. Detta gäller speciellt i korallhav, där ändras nästan aldrig kemin och temperaturen och därför mår inte de levande organismerna bra av sådana ändringar. Sötvatten (bortsett från de stora sjöarna i Afrika) varierar mycket mer både vad gäller kemi och temperatur t.ex. på årstid, översvämningar, regnväder, värmeböljor etc och därför är sötvattensdjur mycket mera anpassade till en föränderlig miljö.

Men vill man odla lite speciella sötvattensarter kräver det ofta att man härmar naturen med t.ex. regnperioder med tillfälligt annan föda, mörkare, kallare vatten och mera strömt. Därmed har man precis samma svårighet i sötvatten att skapa just de förhållandena man vill istället för att låta det bli som det blir.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #22 skrivet: 22 feb-10 kl 14:11 »
tack för svaret esten. jo det verkar ju krångligt, det är därför jag frågar innan jag ger mig in på det. att bo på tredje plan och få en mindre översvämning är ju inte alls kul heller. men hur vanligt är det att ett akvarium börjar läcka? att risken är större när man inhandlar begagnade akvarium jämfört med nya förstår jag. man kanske måste silikona om dem efter att antal år? kanske man bör göra det i förebyggande syfte om man köper ett begagnad? hur är intervallerna då?
Ett silikonlimmar akvarium som står helt plant börjar väldigt sällan läcka av sig själv. Men köper du begagnat kan det kanske vara klokt att kolla att glasen verkligen sitter fast.

Min erfarenhet av omlimning är det blir fulare än fabriksbyggt och sedan har man alltid den där gnagande känslan "Blev det bättre eller sämre?".

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #23 skrivet: 22 feb-10 kl 14:39 »
Om man inte håller rent från alger , kan dessa börja växa in mellan glas och silikon .
Det tar lång tid men kan orsaka läckor .

Ett helglas akvarium ska alltid stå på ett stadigt och jämt underlag . Tänk på det vid tex flytt . Då det kan bli sättningar i glasen som sedan ger upphov till sprickor .
Titta på glastjocklek så att akvariet är tillverkat för det vattentryck det ska hålla . I bland säljs hemgjorda akvarier med för tunnt glas .
Många flyttar av akvariet (begagnat) ökar risken för sättningar .


LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #24 skrivet: 22 feb-10 kl 15:53 »
hm, man kanske borde satsa på ett nytt från affärn istället för att snåla till det med ett från blocket?

att det måste stå plant och att det är riskfyllt att flytta ett akvarium har jag läst på en hel del ställen, det är ju ganska logiskt också.

fiskaffärer som säljer saltvattensfiskar finns ju egentligen bara i de stora städerna (Malmö, Göteborg, Stockholm) och däromkring som det verkar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #25 skrivet: 22 feb-10 kl 19:21 »
hm, man kanske borde satsa på ett nytt från affärn istället för att snåla till det med ett från blocket? ...
Jag tror inte du behöver vara orolig, jag har köpt alla mina akvarier utom två begagnade och inte haft några missöden.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #26 skrivet: 22 feb-10 kl 19:39 »
Vårt akvarium är specialbeställt och golvet är specialbyggt för att hålla. Utöver akvariet så tar pumpar, lampor, sump och hinkar med diverse grejs i upp ett utrymme på säkert 4 kvm. Det är slabbigt m saltvatten så mattan är limmad högt upp. Diverse olyckor har hänt då det har runnit ut vatten så golvbrunn är nödvändig. Jag gillar vårt "lilla" tvrumsakvarie bäst där maken exprimenterat med självrenande bädd och därigenom minimerat slabbet. Där går det dock bara att ha "enklare" koraller och fiskar.
Lilla

Stora
//Luff

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #27 skrivet: 22 feb-10 kl 20:17 »
Det är nästan så att jag vill anmäla till moderatorn för att inlägget lockar en i fördärvet :o Mycket läckert!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #28 skrivet: 22 feb-10 kl 20:37 »
*avis*

vem var det som sa att det går lika bra med ciklider?
« Senast ändrad: 22 feb-10 kl 20:41 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #29 skrivet: 22 feb-10 kl 22:23 »
*avis*

vem var det som sa att det går lika bra med ciklider?

Faktum är att välplanerade malawiciklidsakvarier ofta misstas för saltvattensakvarier av oinvigda. Det är lättare att hitta fiskar med distinkta avgränsningar mellan de olika färgerna bland saltvattensfiskar, och de är har oftare täckning av de klara färgerna i princip på hela fisken. Vill man däremot ha ett gytter av aktiva färgglada fiskar är det malawiciklider du ska gå på.

Om du tänker efter så är det oftast väldigt lite fisk i saltvattensakvarier, och "inredningen" domineras ofta av olika nyanser av brunt, grått och beige, klart att fiskarna framstår som extra färgglada då. 

Angående beg akvarium som är silikonlimmade så är det mycket sällsynt med problem med att de läcker i fogen, man kan kolla lite på fogarna innan man köper, att limmet sitter fast och att det inte är hårt.

Det finns två "vanliga" anledningar att akvarier läcker, det är dels att bänken/ställningen ger vika, så att det uppstår en väldig snedbelastning, och det andra är att klåpare har limmat eller limmat om akvariet.

Akvariefogar har dåligt rykte fortfarande från akvarier med kitt i stället för silikon, kitt hade man slutat använda till akvarier för 30 år sen, men just myten om att akvarier behöver limmas om ibland gör att folk som inte kan limma akvarier gör det, och så hålls myten vid liv.

Det där med sättningar i glasen av flytt låter väldigt underligt, jag har flyttat som en nomad med flera akvarier, varav en del stora, och som varit med om ett flertal flyttar föra mig utan problem. Att träställningar/bänkar kan få sättningar kan jag hålla med om, men ett korrekt konstruerat och limmat akvarium som står på en bra ställning läcker i princip inte. 
   

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #30 skrivet: 22 feb-10 kl 22:29 »
Har letat bilder min inte hittat "miljöer" , bara enskilda fiskar .
Men jag hittade den här filmen .
aquarium 2


Malawi 2



« Senast ändrad: 22 feb-10 kl 22:41 av esten »

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #31 skrivet: 22 feb-10 kl 23:05 »
oj, vad trångt det var i första akvariet.

ok, men då behöver jag ju inte oroa mig i onödan för läckande fogar. däremot är jag ju kluven än. det är helt klart imponerande snyggt med saltvattenakvarier, MEN det verkar vara så svårt och noga med allting ... det är ju trots allt levande fiskar och annat i karet och inga plastatrapper. det är ju dumt att riskera dem bara för att man är novis.  :-\
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #32 skrivet: 23 feb-10 kl 10:33 »
Maken tjurar för att jag använder dom där bilderna - dom ger inte en rättvis bild - men det är dom enda jag har i photobucket.
Han snöar ju gärna in på arter så jag får påminna honom om att tänka lite färg när han köper så det inte blir grönt, blått, rosa och bara blaskiga färger.
Och innan ni nu blir alltför sugna så kan jag väl berätta att det på ca 5 år kostat minst 200 000 skr. Utrustning, koraller, fisk, lysrör, kemikalier mm mm.
Han hade ciklider förut och dom är minst lika vackra - dock blir akvarierna lite nakna då många ciklider äter upp all växtlighet.
//Luff

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #33 skrivet: 23 feb-10 kl 23:34 »
bilderna är nog så frestande, det är ett otroligt snyggt akvarium ni har därhemma kan du hälsa.

jag tror att det hela måste få sjunka in hos mig lite först. jag är inte ett dugg närmare beslutet än jag var när jag startade tråden, men har fått hel hel del svar ändå.

ciklider är ju växtätare - men går alla arter lika hårt på växtligheten? eller finns det nån som är snällare mot växter än andra arter? eller får de bara för lite käk om de börjar käka inredningen?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #34 skrivet: 24 feb-10 kl 01:09 »
Nja, alltså ciklider är olika, en mycket liten andel av dom är utpräglade växtätare, en större andel gräver, så man behöver lite hårdare och väl rotade växter till många av dom.

Blir de tillräckligt hungriga kan de ge sig på att äta växter även om det inte tillhör deras naturliga diet.

Jag har mycket växter även hos arter som anses växtätande.

Som nybörjare gör man klokt i att välja växtarter som är lite extra hårda och lättskötta, det finns ett antal sådana arter.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #35 skrivet: 24 feb-10 kl 11:11 »
Discusfisken ska ha tubifex , mygglarver , dafnier mm . Även oxhjärta står på deras meny , men det är omtvistat .

Man kan odla lövmask , eller daggmask .
Mjölmask och cyklops är annan mat ciklider tycker om .

Och de största som Jack Demsey och Oscar/påfågelsciklider äter tex guppy .

Annan mat är rå sill , lever , torskrom , äggula ,  hackad spenat , andmat(växten) ,

Som yngelföda är artemisia-nauplier och mikronematoder bra .

Så som du ser så är de mest "kött" på menyn .vilket också kräver en hel del av ägaren , då det lätt  "förstör" vattnet om det blir rester kvar .

Vet du att diskusfiskarna "ammar" sin avkomma ? De utsöndrar ett sekret på kroppen som ynglen äter av .
Många ciklider är munruvare och har alltså ägg och yngel i munnen .
Många får starkare och klarare färger under lekperioden .

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #36 skrivet: 24 feb-10 kl 12:40 »
nä, det visste jag faktiskt inte. men det där med guppis lät intressant, det är ju en bra ursäkt till ett mindre guppiakvarium nånstans i huset ;) ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #37 skrivet: 25 feb-10 kl 17:51 »
Jo, olika ciklider har olika kostbehov, påfågelsciklider äter gärna guppys, men det är bara som snacks, ska man hålla en vuxen påfågelsciklid mätt på guppys behöver man en tropisk sjö att odla guppys i.

Påfågelsciklider är det många som gillar, de har ofta en stark personlighet, de är mycket lätta att lära saker som att hoppa upp ur vattnet och plocka mat ur fingrarna på en. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #38 skrivet: 25 feb-10 kl 19:02 »
Citera
de är mycket lätta att lära saker som att hoppa upp ur vattnet och plocka mat ur fingrarna på en.

världen första klickertränade fisk mao?  ;D

nja, skämt åsido. det som jag tycker är så snyggt med ett saltvattensakvarium är ju korallerna bl a. finns det ett sätt att härma sånt lite grand iaf i ett sötvattensakvarium utan att alla fiskar käkar upp det sen?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Saltvattensakvarium
« Svar #39 skrivet: 25 feb-10 kl 19:25 »
Man brukar säga att man Inte ska använda stenar som innehåller kalk i ett sötvattens akvarium . Eller stenar som kan innehålla mineraler som reagerar med vattnet .

Men det går att med (rätt sorts) cement bygga formationer och färga till att efterlikna olika former .
Där kan man också , på samma gång , göra hål för att plantera växter på olika höjder .

Så gillar du koraller bygger du koraller med en lurvig växt i toppen .

Men man måste kolla noga så inte cement eller färg kan släppa ifrån sig kemikalier som kan vara skadliga för fiskarna .

Lavastenar och även stenkol går att använda i sötvatten  även eternitplattor fungerar .  :o

Sedan kan du ju också bygga fonder utanför akvariet bakom och på sidorna som ger en saltvattens prägel .

Fusk är att klisttra en tapet på baksidan , men kan vara ett alternativ om man tex har en olämplig bakgrund i övrigt .

det går att leka mycket med ett akvarium .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 6 användare (2 dolda)
Slowfox, Mathias., von tratt, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser