Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser har speciella ägg?  (läst 18257 gånger)

johan/sandra

• Gäst
Vilka raser har speciella ägg?
« skrivet: 15 feb-10 kl 23:10 »
Vi har blommehönsen so är jättemysiga, också dvärgkochinen är mysig, men det här med höns var väldigt roligt, nu har jag läst en del trådar med hönor som värper gröna och blå ägg.

Det verkar ju jätteroligt, finns det ngn av de hönorna som värper speciella ägg som skulle kunna trivas med blommerna?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vilka raser har speciella ägg?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-10 kl 23:17 »
Jo då .
Jag har isbar som lägger knallgröna ägg , maran som lägger mörkbruna ägg, aracuana som lägger blå , korsning som lägger ljusbrun o sussex som lägger rosa ägg med vita prickar på  ;D
Jag tycker det är jätte kul med äggfärger !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

johan/sandra

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 feb-10 kl 23:19 »
Vad häftigt, men är ngn av dessa raser lika härdiga som blommerna?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 15 feb-10 kl 23:21 »
Nästan alla hönsraser går att få ihop med varandra,
Maran = choklad bruna ägg.
Isbar = Gröna
Araucana = Blå
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 15 feb-10 kl 23:28 »
Ingen av mina verkar vara känsliga iaf .
Höna som höna lixom oavsett äggfärg så är det ju fortfarande en vanlig höna .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

johan/sandra

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 feb-10 kl 23:33 »
Aha, jag tänkte att höns från varmare klimat tål kyla sämre an de som kommer från kallare klimat, har för mig jag läste det i ngn hönsbok.

Fast om man ska gå efter allt i hönsböckerna skulle jag aldrig våga skaffa höns, det verkar jättesvårt enligt en del böcker.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 16 feb-10 kl 01:04 »
Aha, jag tänkte att höns från varmare klimat tål kyla sämre an de som kommer från kallare klimat, har för mig jag läste det i ngn hönsbok.

Fast om man ska gå efter allt i hönsböckerna skulle jag aldrig våga skaffa höns, det verkar jättesvårt enligt en del böcker.
Alla svenska lantraser är mkt tåligare mot kyla än det flesta andra raser.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 16 feb-10 kl 08:10 »
Alla svenska lantraser är mkt tåligare mot kyla än det flesta andra raser.
Tänk på att av "de flesta andra raser" så kommer många från länder som har ett lika kallt eller kallare vinterklimat än vad vi har i stora delar av Sverige. Så att säga att en ras från Sverige (Blommehöna) skulle tåla kyla bättre än raser som kommer från exempelvis Polen Rumänien, Tyskland, Österrike eller USA är nog att generalisera lite....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 16 feb-10 kl 09:47 »
Jag hör till en av de här som också älskar olika äggfärger! ;D Har höns som lägger - Kritvita, rosa, gul/cremefärgade/beige, ljusbruna, mellanbrun, mörkbruna, gröna, turkosa och blå ägg och sedan även vaktlarna som lägger små fläckiga ägg i alla möjliga mönster. Mina favoritägg är dock de blå, nog för att en av mina favoritfärger är blå. ;D

Ett roligt ägg jag fick från min Isbar för några dagar sedan, hon har gett mig flera sådana här med som starkare färgränder nu. ;D De är så fina!  :-*

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #9 skrivet: 16 feb-10 kl 20:29 »

Här i norrland är det KALLT!! Men alla raser som nu är uppräknade finns här uppe och det är då inga problem. Vi har minusgrader inne hos hönsen på vintern när det är som kallast och det funkar bra.  :D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

johan/sandra

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 feb-10 kl 18:40 »
Tack för alla svar och fina tips, vad roligt vi kommer att ha på Brantas hönsbytardag med att skaffa kycklingar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 18 feb-10 kl 18:46 »
Cream Legmar lägger oxå grönaktiga ägg har jag för mej .
rätta mej om jag har fel .
Vaktlar llägger ju balla ägg oxå.
Finns det nån ras som lägger gula ägg?? Oavsett fågelart menar jag ?

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #12 skrivet: 18 feb-10 kl 21:50 »
Cream Legmar lägger oxå grönaktiga ägg har jag för mej .
rätta mej om jag har fel .
Vaktlar llägger ju balla ägg oxå.
Finns det nån ras som lägger gula ägg?? Oavsett fågelart menar jag ?
Har för mig att jag läste om nån höna som la gula ägg, kommer dock inte ihåg vad det var för ras

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 18 feb-10 kl 23:00 »
ÅÅ sånna vill jag ha *S* ;D

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #14 skrivet: 18 feb-10 kl 23:22 »
ÅÅ sånna vill jag ha *S* ;D
Har för mig att jag läste det i nån bok kan kolla upp det

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 19 feb-10 kl 08:41 »
Fast höns som lägger gula ägg lägger ju inte GULA utan bara en ton av gul. Jag har några sådana i min blandgrupp.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #16 skrivet: 19 feb-10 kl 11:30 »
Det stog att dom la mörkgula xD fast det går inte alltid lita på böcker heller ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 19 feb-10 kl 11:31 »
Jag har läst att stor Yokohama kan värpa gula till röda ägg. Röda ägg skulle ju vara kul att få! ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Sirpa

• -
« Svar #18 skrivet: 19 feb-10 kl 11:32 »
Har för mig att jag läste om nån höna som la gula ägg, kommer dock inte ihåg vad det var för ras

Vorwerk ?
Höns och Liljor i min trädgård.

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #19 skrivet: 19 feb-10 kl 11:35 »
Vorwerk ?
Har ett par hemma dom har bara lite av en nyans av gult

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 4 användare
Francisbah, Asger, Radar, veroma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser