Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sumpsmakande vatten  (läst 6973 gånger)

Annalinnea

• Skåne
sumpsmakande vatten
« skrivet: 15 feb-10 kl 19:05 »
Hej alla kära!

För cirka tre veckor sedan började vårat vatten från den grävda brunnen smaka annorlunda! Det är vad vi kan tycka en aningen sumpig smak och doft. Vattnet brukar vara väldigt gott annars med en aningens brun ton. I sommras städade vi ur brunnen. Vi skrubbade och tömde den flertal gånger och tätade första ringen med asfalt. Vi hällde även ner fräsch ny ren sand i botten. Men nu är det ju inte så kul när det är denna mystiska och lite ofräscha smak/doft...

HJÄLP NÅN!!

Mvh Ali och Håkan
odlar och äter, bygger och bor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: sumpsmakande vatten
« Svar #1 skrivet: 15 feb-10 kl 19:17 »
Kan något djur ha ramlat ner i brunnen? Någon liten mus eller liknande kanske lyckats ta sig in under locket. Då smakar det illa. Vet ingen annan lösning om det skulle vara det än att fiska upp eländet och tömma brunnen upprepade gånger tills att smaken är ok igen.

Det är en teori i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Annalinnea

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 feb-10 kl 21:00 »
Hmmmm... skulle vara typiskt. Det blir ju lite knepigt då hela locket är täckt med tjock is från allt dräll vid pumpandet. Blev inte alls sugen på att dricka vattnet nu. Buhuuu.
Kan inte vinterns väder påverka?? Bara en tröstande ogrundad teori som jag nu i nöden tog till.
Tack iallafall!

H.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 feb-10 kl 21:05 »
låter som vattnet är humusfärgat det är ofarligt. sumpsmak kan bero på att ytvatten kommit ner i brunnen...  koka vattnet innan ni dricker det så är det ingen fara om ni vill vara säkra på kvaliten..
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 15 feb-10 kl 21:12 »
Om nu pumpade ut vatten direkt vid brunnen kan vattnet ha tagit med sig jord in i brunnen, och även ev smuts, gödsel eller vad som nu kan tänkas ha varit på/i marken. I normalfallet ska inte ytvatten tränga in i brunnen, det man pumpar upp ska vara grundvatten, men om man häller på stora mängder precis vid brunnen så ökar såklart risken för att ytvatten tränger in.

När man tömmer en brunn är det bäst att se till att vattnet hamnar så långt från brunnen som möjligt.

Dessutom finns det risk för att det expanderande vattnet får ringarna i brunnen att spricka.

Det kan även vara då att det bildats en spricka i vattenledningsröret in till huset, och att vattnet spolar med sig något illasmakande därifrån.

Har vattnet ändrat färg? Tar det längre tid än vanligt för pumpen att fylla hydroforen? Har några andra faktorer ändrats?

Jag hoppas att det är ett enkelt fel, och att det går lätt och billigt att åtgärda. Bäst är nog att kolla med en vvs-firma, eller en brunnsgrävnings/borrningsfirma.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 15 feb-10 kl 22:41 »
Om det inte är ett dött djur så kan det vara sumpsmak/doft pga syrebrist.

Kolla med ficklampa i kvällsmörkret vilken färg bottensanden har. Har bottensanden blivit svart så beror det antingen på syreförbrukning i vattnet eller slam (som i och för sig också ger syreförbrukning). Syreförbrukningen gör att det blir svarta utfällningar som luktar sump.

Oavsett, om bottnen blivit svart så är nog inte brunnen tillräckligt tät och det läcker in vatten högre upp ifrån som tar med sig organiskt material. Precis så har vi det och just nu stinker det så man knappt vill duscha och att dricka det är inte att tänka på, inte ens efter kokning. Förra våren var likadan, medan i september när brunnen nästan sinade var vattnet gott och luktfritt.

Annalinnea

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 feb-10 kl 18:44 »
Hej!

När vi pumpade ur brunnen i somras så hade vi en dränkbar pump med tillhörande slang som säkert lät vattnet rinna ut en sådär 10-15 meter ifrån brunnen.
Det är inga rör som är konstiga då vi inte har den efterlängtade lyxen att se vatten rinna ur en kran i köket... bu!
Alltså har vi inte hellen varke pump eller hydrofor.
Färgen är den samma, lite järnig. Tror det iallafall (alltså järnig) för vattnet är synbartklart i dricksglas men ej i hinken vi har vattnet.
Ska nog kolla upp det där med både djurteorin och syrebristteorin. Måste bara hacka mig igenom det tjocka islagret som om sluter våran ryckepump.

Hur som tack alla!! Nån annan som har fler teorier..... BRING THEM ON!!!

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 feb-10 kl 22:29 »
när vi borra brunn så luktade vattnet fis och smaka urk... berodde på hög järnhalt.... ett vattenfilter för 22000kr löste problemet....
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 16 feb-10 kl 22:31 »
när vi borra brunn så luktade vattnet fis och smaka urk... berodde på hög järnhalt.... ett vattenfilter för 22000kr löste problemet....
hon hade ju bara handpump, det finns väl inget filter som går att koppla till den  ;).

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 feb-10 kl 22:36 »
nää, jag vet... hon får sila genom strumpan...
Fjäderfän och kaniner

turlar

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 feb-10 kl 22:44 »
Du använder för lite vatten med en handpump
Töm brunnen några gånger så blir drt säkert bra.
Jag hade dåligt vatten tils jag skaffade Gäss
Har en damm som jag fyller var och varannan dag med 400lit
Nu är vattnet bra.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Thomas Lagerqvist

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 feb-10 kl 14:52 »
skicka vattenprov... enda sättet att få veta vad det är.  det finns sätt som inte är så dyra för att få ett bättre vatten.
MVH thomas
ps, jobbar på vatten/avloppsverk.

turlar

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 feb-10 kl 14:57 »
1200 + frakt e det billgaste jag har hittat.
Har du något förslag o adress?

Thomas Lagerqvist

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 feb-10 kl 12:22 »
Hej igen.
jag tror det kostade mig ca 570kr. best, provet genom mnvsverige.se  dom har/hade ett avt, genom eurofins jag tog kemiskt radon metall analys...  kollade på erofins kemisk 475kr inkl moms. mikrobio, 388 inkl,m, frakt 288kr.
men kolla med mnv, först dom säljer filter mm. fick själv ett förslag på 24 000kr. men jag hade bara järn imitt vatten. har nu hittat ett annat filter för ca 4000kr som avhjälper mitt problem  :D . via winnerhaga hmmm kan ej addressen i huvet men kan återkomma om den? tror att dom har ett alternativ som även kan passa handpumpning.
                              MVH thomas

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 18 feb-10 kl 12:28 »
De flesta kommuner erbjuder vattentest till sina invånare, för en billig peng, tror att det kostar typ 200 kr här. Man brukar bara kunna lämna in vatten en gång i månaden dock, så det gäller att ta sig iväg på rätt dag.

Ring och kolla med kommunkontoret, om den servicen finns i din kommun sparar du sköna tusenlappar.

turlar

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 feb-10 kl 12:40 »

turlar

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 18 feb-10 kl 12:44 »
Kostade 400 kr i KLIPPAN inlämning Tisdagar.
Men de var då Nu får man skälv vända sej till Labben.
Kan finnas nåt om man har småbarn.( men var ska man få dom ifrån)

Annalinnea

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 21 feb-10 kl 20:17 »
Åter tack!

ja, jag vill tro på det där med järnhalten.. bara pumpa några extra hinkar när man står där då. Ett sånt där filter ska vi defenetivt ha och kanske något extra dunderfilter bara för att när vi ska installera pump och hydrofor.
Med vattenproverna har vi tidigare varit i kontankt med alcontrol lab. det är dyrt men värt då vi har barn.
Tack, ni är bäst!

Annalinnea

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 01 mar-10 kl 05:59 »
Avslut...

Nu av någon anledning smakar vattnet som vanligt igen... lite järningt men FRISKT! ahhh..
Konstigt men vi är nöjda. he he.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser