Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta ut ingredienser  (läst 48441 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Byta ut ingredienser
« skrivet: 02 apr-06 kl 18:12 »
Kan man byta ut en sorts mjöl i receptet mot ett annat hur som helst? Eller kräver det nån modifiering av receptet? Och kli och kross, går det byta t ex rågkross mot vetekross rakt av?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
Re:Byta ut ingredienser
« Svar #1 skrivet: 02 apr-06 kl 18:40 »
Jag har bytat rakt av bara, häromdagen gjorde jag pajdeg som det skulle vara grahamsmjöl i, men jag slängde i grovt rågmjöl istället, det blev jättebra!
Det är väl bara att prova sig fram! Jag försöker att minska ner vetemjölet i allt, så mycket som möjligt.
Jag bytade t.ex ut hälften av mjölet i mina kanelsnäckor mot grahamsmjöl, det blev precis lika gott, men det kanske inte var nåt nytt... :-[

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 02 apr-06 kl 21:03 »
Jag bytade t.ex ut hälften av mjölet i mina kanelsnäckor mot grahamsmjöl, det blev precis lika gott, men det kanske inte var nåt nytt... :-[

Men... varför...? En vetebulle ska ju bakas på vetemjöl. Den ska vara söt och fet och smaka alldeles ljuvligt onyttigt!!! Vill man ägna sig åt grovmjölsperversioner så finns det ju en mängd matbröd att baka i stället...

Jag är så trött på sockerfria kakor utan fett! Det blir lixom ingen kaka kvar!  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Anso1971

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 02 apr-06 kl 22:29 »
Men om det är lika gott, så kan jag inte se varför man inte kan välja det mindre skadliga alternativet.

Jag har bytt ut allt vetemjöl mot dinkel. Köper inte vetemjöl längre. Jag bakar kladdkaka på dinkel och råsocker, och jag lovar dig att INGEN märker någon skillnad. Smör är jag inte rädd för, däremot byter jag gladeligen ut margarin mot smör, eller ibland smör+rapsolja.

Jag förstår inte varför det finns vetemjöl alls. Det är en skräpprodukt som inte behövs och tillför absolut ingenting. Jag har slutat köpa det och ännu har jag inte saknat det. Våfflor och pannkaka smakar likadant och barnen vet inte ens om att jag bytt ut mjölet. De mumsar lika glatt som innan.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #4 skrivet: 03 apr-06 kl 08:22 »
Instämmer med föregående talare!
Jag tycker det är jättebra om det kan vara både gott och nyttigt!

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 apr-06 kl 09:47 »
japp, mjölen ska man nog ta sig en funderare på.

Men vad gäller fett o socker håller jag med Manna, det ska man absolut inte spara eller ersätta!
Bakverk ska helst vara feta, söta och helt onyttiga! annars kan man ju föräta sig  ::)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 03 apr-06 kl 14:03 »
Ja, jag ska börja byta ut vetemjölet - men kanske inte i kanelbullar och semlebullar... ;)  En annan sak - jag byter ut allt smält margarin mot olja, men kan man byta ut även "osmält" margarin? Nån som provat?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 03 apr-06 kl 14:09 »
japp, mjölen ska man nog ta sig en funderare på.

Men vad gäller fett o socker håller jag med Manna, det ska man absolut inte spara eller ersätta!
Bakverk ska helst vara feta, söta och helt onyttiga! annars kan man ju föräta sig  ::)

Precis! Nyttigt matbröd och riktigt onyttiga bakverk! Annars blir det ju ingen skillnad. Till slut har man ingen aning om ifall man brer smör på en grovmacka eller ett wienerbröd...  :-\
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Doris

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jul-06 kl 09:55 »
Nu måste jag få vara lite kritisk.
Dinkel = Vete.
All denna hysteri kring att vetemjöl verkar vara något livsfarligt börjar jag bli riktigt trött på!
Visst vanligt vetemjöl utsätts ofta för högre temperatur vid malningen och förlorar en den vitaminer på det sättet. Sen har GI metoden stämplat vetemjölet som något farligt. Visst men då är ju även potatis onyttigt. Man måste ju se helheten. Om man följer en diet (GI) så visst, men om inte man gör det så måste man kunna tänka själv.
Dinkel/spelt är bara en äldre variant av det vete som odlas idag. Det ger betydligt mindre och färre korn på axet. Utvecklingen gick framåt för ett antal år seden, det behövdes mer mat då. Jordbruks utvecklingen går framåt och det bör vi vara glada för! Sen tycker även jag att man ska se upp med hur man behandlar våra marker och natur.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 04 jul-06 kl 10:41 »
Nu måste jag få vara lite kritisk.
Dinkel = Vete.
All denna hysteri kring att vetemjöl verkar vara något livsfarligt börjar jag bli riktigt trött på!
Visst vanligt vetemjöl utsätts ofta för högre temperatur vid malningen och förlorar en den vitaminer på det sättet. Sen har GI metoden stämplat vetemjölet som något farligt. Visst men då är ju även potatis onyttigt. Man måste ju se helheten. Om man följer en diet (GI) så visst, men om inte man gör det så måste man kunna tänka själv.
Dinkel/spelt är bara en äldre variant av det vete som odlas idag. Det ger betydligt mindre och färre korn på axet. Utvecklingen gick framåt för ett antal år seden, det behövdes mer mat då. Jordbruks utvecklingen går framåt och det bör vi vara glada för! Sen tycker även jag att man ska se upp med hur man behandlar våra marker och natur.

Vårt vetemjöl idag är så finfördelat att våra kroppar inte kan hantera det i matsmältningen. Det går direkt ut i blodet som snabblösligt blodsocker.
Detta medför problem för alla oss som har lite svårt med blodsockersvängningar.

Därför är alltid fullkornsprodukter ett bättre alternativ. Sen har stärkelsen i Dinkelvete en lite annorlunda struktur som gör den mindre lättlöslig.

GI-metoderna går ut på att minimera alla snabba onyttiga kolhydrater och i denna grupp är just vårt extremt finfördelade vetemjöl och socker de stora bovarna eftersom vi äter så stora mängder av dessa i vår normala matlagning.

Och visst ! Potatis är INTE bra om man vill gå ner i vikt utan att behöva leva fettfritt. Jag byter gärna ut potatisen mot fullkornsris eller grönsaker om man därigenom kan äta grädde och fläsk och ändå gå ner i vikt :)

Storbonden som gått ner 60 kg med GI-metoden
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Too-ticki

« Svar #10 skrivet: 08 jul-06 kl 00:09 »
Jag håller helt och fullt med de i tråden som prisar dinkeln! Jag LOVAR att INGEN märkt att jag bytt ut vetemjölet helt mot dinkelsikt i såväl kanelbullar som semmelbullar!(Inte heller att jag bytt utt det raffinerade ondskefulla sockret mot rissirap som jag anser som nyttigare!)   Dinkel har fantastiska bakegenskaper och ÄR nyttigare än vetemjöl (ÄVEN om det som det mycket riktigt påpekats i tråden är ett ursprungsvete) Sen är det klart att det allra nyttigaste är att använda HELA kornet vare sig det gäller dinkel eller något annat sädesslag. Men då man känner att man "måste" använda vetemjöl så vill jag verkligen rekommendera dinkelsikt. Jag använder numera inte vetemjöl till annat än barnens "Play-Dooh" :)

Too-ticki

« Svar #11 skrivet: 10 jul-06 kl 09:34 »
Jag glömde! De gånger jag bakar en deg som skulle ha innehållit stor mängd vetemjöl (som jag alltså byter ut mot dinkelsikt) tar jag bara halva jästmängden, har märkt att det räcker!! T ex då jag bakar kanelbullar

VoxPelli

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 okt-06 kl 12:52 »
Du kan inte riktigt alltid byta ingredienser hur som helst hit och dit. I en pajdeg kan du väl byta hur som, men då ett bröd ska jäsa krävs det gluten eller dylikt som håller inne luftbubblorna så att brödet blir poröst och exempelvis råg innehåller inte nog med gluten, om ens något?, så om du byter vetemjöl mot råg så ta i lite ägg för att hålla ihop brödet. Det kan nog även vara en idé ifall du byter ut vetemjöl mot grahamsmjöl då du ju då får med massa skal och annat som inte kan innehålla gluten. Dock om du byter vanligt siktat vetemjöl mot fullkorns dinkelmjöl som innehåller just mer gluten så slipper du tillsätta något skulle jag tippa.

nettan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 okt-06 kl 16:51 »
Men... varför...? En vetebulle ska ju bakas på vetemjöl. Den ska vara söt och fet och smaka alldeles ljuvligt onyttigt!!! Vill man ägna sig åt grovmjölsperversioner så finns det ju en mängd matbröd att baka i stället...

Jag är så trött på sockerfria kakor utan fett! Det blir lixom ingen kaka kvar!  

men manna...du vet väl att det inte är nyttigt med VITT vetemjöl och VITT socker?? ;D

deman

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 okt-06 kl 10:51 »
jag brukar mest se till att mängden spannmål och sånt är i samma förhållande som degvätskan - det har funkat  bra hittills iallfall...sen brukar jag experimentera rätt friskt.....skållar man röran i några timmar innan blir det gott hur man än gör...

men varför ska man ta dyrt dinkelmjöl om man ändå inte märker nån skillnad???

Ralf1

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 apr-07 kl 22:46 »
Kan man byta ut en sorts mjöl i receptet mot ett annat hur som helst? Eller kräver det nån modifiering av receptet? Och kli och kross, går det byta t ex rågkross mot vetekross rakt av?

När jag bakar bröd brukar jag ändra ganska mycket efter vad som är hemma och vad som jag hellre vill ha mm. Till exempel om det är ett recept med större del vetemjöl brukar jag se till att byta ut ganska mycket av det till grövre mjöl, till exempel vetemjöl med fullkorn och än så länge har det funkat bra för mig. och som min moder sa; recept är mer för att visa proportionerna än något man ska följa punkt till punkt. :)

Abruzzo

« Svar #16 skrivet: 03 maj-07 kl 22:05 »
 Jag har aldrig bakat självmed dinkelmjöl, men därimot har jag vid något tillfälle köpt bröd  bakat av dinkel på någon skördemarknad.Jag tycker det har varit torrare bröd som har smulat och smakmässigt så......njaa.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #17 skrivet: 03 maj-07 kl 22:45 »
Hmm, jag tycker nog tvärtom, att bröd med dinkel blir saftigare.
Jag har provat att mala dinkel i egen kvarn tills det blir som graham ungefär, tar hälften hälften detta mjöl + siktat vetemjöl. Blir hur bra som helst, ska bara röras ihop, jäsa tre gånger och sen hällas i formar. Mycket mumsigt bröd!
Jag brukar också pytsa ner lite av varje i degen, pumpakärnor, solros- och linfrön, nällor... funkar bra!
Höns, stickning och pelargoner

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 04 maj-07 kl 07:43 »
Tycker det verkar vara en del begreppsförvirring här. När ni talar om vetemjöl - är det då finmalet ni menar? Och när det gäller dinkel - fullkorn?
För det finns ju faktiskt både fullkorn och utmalet av båda sorterna. Själv bakar jag en hel del av allt mjöl jag kommer över och har inte märkt någon skillnad mellan vete och dinkel (motsvarande utmalningsgrad), men det ska ju som sagt vara nyttigare med dinkel. För att undvika smuligt bröd vill jag absolut rekommendera surdegsbröd (se resp. trådar). Det binder mycket bättre än jästdeg.

Det som är intressant är det här med utmalningsgraden och i mitt fall har jag grunnat en hel del på "översättningen" från och till tyska fast jag har haft en del hjälp av "Vår kokbok".

Det "röda vetemjölet" i Sverige tror jag motsvaras av 405 (utmalningsgraden) i Tyskland. Men det rekommenderas inte för matbröd, utan bara för kakor. Det är dock klart billigast. 550 sägs vara bättre för bröd, så jag tippar på att det är "special" och jag tycker också att det känns bättre att knåda (stora fina bubblor i degen). Förr såldes mycket 1050, det är fortfarande ganska vitt (tycker jag) men ska ha mer av kornet kvar (ja, faktiskt bör det enligt siffrorna vara dubbelt så nyttigt som det riktigt vita mjölet). Den sorten verkar ha försvunnit ur handeln (?). Rågmjöl säljs alltid i 1150 och det ser också utmalet ut. Sen finns det en del ännu mera speciella mjölvarianter för olika ändamål. Och naturligtvis fullkornsmjöl, resp. korn för självmalning. Tyvärr ofta väldigt dyrt och finns inte ens överallt.

Däremot finns det överallt färdigblandade brödblandningar ( t o m eko), men dem är jag skeptisk mot, för jag tror att där har de blandad i alla möjliga emulgatorer och skrutt. Om jag bakar vill jag veta vad som är i. Vad tycker ni? Och vad använder ni för mjöl när ni bakar bröd?

Marieberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 maj-07 kl 12:03 »
---
Det "röda vetemjölet" i Sverige tror jag motsvaras av 405 (utmalningsgraden) i Tyskland. Men det rekommenderas inte för matbröd, utan bara för kakor. Det är dock klart billigast. 550 sägs vara bättre för bröd, så jag tippar på att det är "special" och jag tycker också att det känns bättre att knåda (stora fina bubblor i degen).
---

Nej, det stämmer inte.
405 i Tyskland betyder finhet (hur starkt mjölet är malt) och 405 är mycket finare (och otrevligare) än Kungsörnens röda mjöl.

550 är definitivt inte specialvetemjöl, specialvetemjöl är vanligt vetemjöl med en högre halt av gluten. Specialvetemjöl innebär att det har blandats i extra glutenprotein för att brödet ska kunna lyfta och hålla ihop bättre. Skillnaden är dock hårfin; jag tror att vanligt vetemjöl innehåller 10 och vetemjöl special 12% protein!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1664 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser