Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att leva på/av/med djur utan slakt..  (läst 4127 gånger)

djurskydd

• Ångermanland
Att leva på/av/med djur utan slakt..
« skrivet: 14 feb-10 kl 22:26 »

Vi är båda vegetarianer och målet är att bli hyfsat självförsörjande på mat till oss och våra husdjur (kaniner och katter, snart också höns). Odling är alltså inga problem. Men vi älskar ju också djur och vill gärna ha dem omkring oss, utan att gå enormt mycket back i hushållskassan. Att gå plus/minus vore ju mycket trevligt, men vi kan självklart också gå lite minus för det trevliga sällskapets skull. Hur som helst, har lite svårt att formulera mig märker jag, så söker vi tips på djur som är relativt billiga i drift men som också ger något tillbaka (mer än glädje!). Höns är ju ett utmärkt exempel på sådana djur, och vi har ev tänkt skaffa ett par mjölkgetter (fattigmans-ko?) - någon som har tips på andra djur? Kanske djur som kan ge en extra peng i kassan (är vaktelägg en lönsam affär?) eller odling av speciella grönsaker/rotfrukter som folk gärna kan tänkas köpa? Eller andra tips på hur man kan göra för att självhushålla och leva med djur utan att man måste slakta dem. För att kunna leva på lönsamhet av djur idag känns det som att de måste slaktas efter ett par år för att den ekonomiska ekvationen ska gå ihop, och det är vi inte villiga att göra.

Alla tips mottages tacksamt, och erfarenheter från personer som tänkt samma tanke!

Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Att leva på/av/med djur utan slakt..
« Svar #1 skrivet: 14 feb-10 kl 22:36 »
håller man lantraser så får man väl eu-bidrag... ankor höns kaniner mm lantraserna är ju anpassade för en snål diet och ett "hårt" liv i vårt klimat... trevliga djur...
Fjäderfän och kaniner

evabenke

« Svar #2 skrivet: 14 feb-10 kl 22:50 »
Vad sägs om att gå en biodlarkurs. Bin är härliga små krabater i trädgård och omgivning, ska absolut inte slaktas...och en inkomstkälla också i liten skala (vänner, arbetskamrater, släktingar). Odlar man så blir ju skörden dessutom rikligare. Roligt är det också. :)

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 feb-10 kl 22:59 »
Både getter och höns som förökar sig brukar ge 50/50 killar och tjejer i avkomman.

Husdjursvärlden är inte ju så jämställd så både tuppar och bockar får ofta sluta som mat eller vad man nu gör av dem.

Vaktelägg tror jag definitivt är en bra affär, inget man blir rik på men iaf. så att dom betalar sin egen mat och lite till i bästa fall. Även där blir det dock tuppar över.

Biodling var ett utmärkt förslag! Är själv svårt sugen på att prova så småningom.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 14 feb-10 kl 23:41 »
Får kan vara ett alternativ om ni väljer en utrotningshotad ras, då går det oftast att sälja alla djur till liv. Välj sedan även efter att rasen ger en bra ull att spinna/tova/filta av så har ni ytterligare en fördel.
Själva äter vi inte kött sedan några år tillbaka men får vill vi ha så vi har numera en liten härlig "flock" av Roslagsfår.

På fjäderfäfronten kan jag rekommendera pärlhöns, deras ägg är eftertraktade och det är en "ständig brist" på både kycklingar och vuxna, det finns fler köpare än vad det finns pärlhöns till salu.

Kaniner är kanske inte så ovanligt men om ni väljer angorakaninen så har ni absolut avsättning för deras fantastiska ull.

En sammanfattning är väl att välja de raser som det inte finns så himla gott om, där man kan sälja av sitt djuröverskott till liv istället för till slakt och där produkterna efter dessa djur är lite mer "exklusiva".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-10 kl 17:37 »
Stort tack för era svar! Ska kolla upp det här med lantraser, och läsa på lite om biodling.. Är så inspirerande att ta del av andras tankar i dessa forum.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 18 feb-10 kl 18:44 »
Hundavel , kattavel (renras så klrt annars finns det ingen ekonomi i detta)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

hildegard

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 19 feb-10 kl 12:57 »
Stort tack för era svar! Ska kolla upp det här med lantraser, och läsa på lite om biodling.. Är så inspirerande att ta del av andras tankar i dessa forum.

Kan inte heller tänka mig att döda mina djur.

Biodling är roligt, givande på många sätt. Egen honung och vax till egna ljus, att sälja avläggare och honung är inga problem.
Gå någon kurs under våren eller om det inte finns någon i närheten, gå med i biodlarföreningen nära er och var med i bigården. Där lär man sig mest och kan få svar på alla frågor som dyker upp.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #8 skrivet: 27 feb-10 kl 22:52 »
Tomater kostar runt 20:-/kg i affären MEN de små cocktailtomater närmare 100:-/kg. VARFÖR? för att de är gulliga?  >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser