Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Örter emot migrän?  (läst 6879 gånger)

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
Örter emot migrän?
« skrivet: 12 feb-10 kl 10:19 »
Finns det örter som kan motvärka min migrän?
Jag har migrän ofta, ca en eller två gånger i månaden, och har därför fått medecin utskriven. dock vill jag helst inte stoppa något onaturligt i min kropp, och hade hellre velat andvända örter.
Så min fråga är väll.. Finns det? ::)
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

highland

• Halland
SV: Örter emot migrän?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-10 kl 20:03 »
Mattram sägs ska hjälpa. Jag hade migrän varje månad förr och det brukade lindra till viss del men tog väl inte bort det helt. värt att prova trots allt, brukar finnas torkad att köpa i hälsokostbutiken men odla färsk om du kan till sommaren för den hjälper bättre. lycka till
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 14 feb-10 kl 20:29 »
Te på lavendel , och bad med lavendel .
teet 1 tsk lavendel till en kopp vatten två ggr per dag .
bad 50 g lavendel till ett badkar .
« Senast ändrad: 15 feb-10 kl 10:41 av esten »

Loke

• Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #3 skrivet: 15 feb-10 kl 10:33 »
Te på lavendel , och bad med lavendel .
teet 1 g lavendel till en kopp vatten två ggr per dag .
bad 50 g lavendel till ett badkar .

I förrebyggande syfte eller under anfallen?
Tack för svaren:)
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 15 feb-10 kl 10:38 »
Teet både och och badet som förebyggande .

Te med ingefära kan också hjälpa .

Det finns fler örter mot migrän men oturligt så hör de till de mera giftiga örterna tex digitalis och mjöldryga mfl .

Loke

• Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #5 skrivet: 15 feb-10 kl 10:56 »
Det finns fler örter mot migrän men oturligt så hör de till de mera giftiga örterna tex digitalis och mjöldryga mfl .

i ett kraftig migränanfall tror jag inte jag skulle bry mig särkilt mycket om det vore giftigt eller olagligt... ::)

minns med bävran ett tillfälle där jag slog huvudet i sänggavlen i en halvtimme i förhoppning om att svimma. Jag lyckades dock aldrig svimma, utan behövde bara sy ihopa ögonbrynet igen när anfallet var över.  ::)

incognito

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 sep-10 kl 04:29 »
älggräs är ju bra mot vanlig huvudvärk. men kanske inte mot migrän.

mjöldryga är livsfarligt

Citera
Gifterna gör så att yttre blodkärl drar ihop sig vilket kan resultera i inflammation och kallbrand. Svårt angripna kroppsdelar som fingrar och tår men även armar och ben kan förtvina och falla av. Mjöldrygan kan även ge hallucinationer i och med att sklerotierna innehåller ett ämne som liknar LSD.

lsd utvanns ur just mjöldryga. tanken var att det skulle vara medicin mot migrän. men det visade sig också ha andra biverkningar  ::)

mjöldrygan har ju använts av kloka gummor och gubbar för sin sammandragande effekt. blodkärlen utvidgas ju när man har migrän... att dricka lite kaffe ska ju vara bra då. det rådet fick jag senast jag hade en migränattack (vilket brukar ske kanske en gång om året för mig)...

trallallaa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 sep-10 kl 07:01 »
Jag hade migrän förr i tiden...tror det var 6-7 år sedan jag hade sista anfallet  :o .
Kan tala om att det var rejäl migrän, med batikmönster och synbortfall och det enda jag kunde göra var att ligga ner i sängen. Fick till o med åka akut till sjukhus några gånger.

Hur som helst, så läste jag en bok, som jag inte kommer ihåg vad den heter "Hjärnans mirakel" eller något.
Där i stod det om hjärncellernas uppbyggnad och vad som händer med cellerna om man inte äter "rätt" mängd Omega 3,6,9 ,alltså balansen mellan fettsyrorna.
Hur som helst, jag började äta Omega 3 och det hände faktist stora saker i kroppen, bla att migränen försvann :) .
Jag tycker iallafall att det är otroligt :o .

Det är förstås inget mirakel medel, men jag har alltid varit extrem med min kost och fett, för mig fungerade i alla fall Omega 3

Citera
Finns det örter som kan motvärka min migrän?
Jag har migrän ofta, ca en eller två gånger i månaden, och har därför fått medecin utskriven. dock vill jag helst inte stoppa något onaturligt i min kropp, och hade hellre velat andvända örter.
Så min fråga är väll.. Finns det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1165 gäster, 5 användare (1 dolda)
Beatrice Lüneburg, KajsaAnka, Karlsdotter, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser