Många av mina höns i min blandgrupp är ena riktiga mixisar.
Så gott som alla innehåller om vi går tillbaka 14 år i grunden - Bankiva/silke/dv kochin.
Man fick små härdiga höns - (ca 14 år blir de)
Sedan blev det lite lohmann i också, och hedemora... Och araucana... Och faverolle...
De korsningar som har flest olika raser/hybrider i sig är de med - Bankiva/silke/dv kochin/lohmann *brun och vit*/ISA brun/faverolle/hedemora ... Totalt hela 8-9st inblandningar cirkulerar runt i min blandgrupp i vissa individer och det lär bli mer! *har säkert glömt någon med*
Jag älskar verkligen mina blandisar, de har alltid funnits där sedan jag var liten och är något jag aldrig kommer släppa!
Hönorna är: Goda mödrar, lägger bra med ägg, vissa mer som har mer av värphönsegenskaper i sig, men ingen lägger dåligt. De lägger också lääänge, har många hönor som är runt 10-11 år nu, de lägger ägg fortfarande, de brukar sluta när de är runt 12-13 år.
De är väldigt härdiga, sjuka blandisar är fruktansvärt ovanligt! År 2009 har varit det året jag förlorat flest blandisar, och det är av ålderdom. Alla har varit runt 11-12 år gamla som dött under året. En sjuk yngre blandis har jag väll inte sett till på väldigt många år, runt 7-8 år skulle jag tippa på efter marekutbrottet som för övrigt inte var särskilt stort.
Kycklingarnas dödlighet är minimal, förlorade en kyckling i somras på grund utav förgiftning (fodret var dåligt, mögligt kom vi fram till när jag började undersöka).
Före denna kyckling var det så fruktansvärt länge sedan vi förlorade en blandkyckling att jag inte ens minns sist... Jag var väll runt 10 år skulle jag tro (8 år tillbaka alltså). När jag började med rashöns blev jag rädd och började tro att det var allvarliga fel på dem när man plötsligt kunde förlora någon kyckling, man var ju van vid att alla kycklingar alltid klarade sig. =/
Tupparna är underbara i tempramentet. Både mot människor, mot varandra och mot hönsen. Har bara haft en endaste aggressiv tupp från blandgruppen, och han tror jag blev hjärnskadad efter att ha fått ett köttsår upphackat i bakskallen av en annan kyckling som vi köpte in från ägg ifrån en annan gård.
Så, jag har bara en massa positivt att säga om mina superkorsningar.
---------------------
Nu har jag korsat dvärg kochin med Isbar, kycklingarna ser ut att bli väldigt fina och rara, mer åt det stora hållet än dvärghållet. Lugna och rara i tempramentet.
Har även två korsningar på G varav en ser jag starkt fram emot av att se vad det blir. Nämligen Sebright korsat med araucana. Eftersom min sebrighttupp inte kan göra någon nytta nu... Behöver en ny... Igen... Så tog nyfikenheten över med att testa inseminera ena hönan med araucanatuppen, för att se om det funkade... Nu har jag några befruktade ägg. :oHoppas på blåvärpande dvärghöns

. Araucanorna lägger inte särskilt stora ägg + att jag har korsat så mycket stort och smått fast den naturliga vägen förut bland att ha allt gå hokospokus i blandgruppen så oroar jag mig långt ifrån att det ska bli några problem med avkommorna.