Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blandraser/höns  (läst 17850 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: blandraser/höns
« Svar #40 skrivet: 08 maj-10 kl 22:17 »
Måste bara visa denna kyckling. Den är ju för tuff! ;D Det är en Sebright/Araucana korsning! Liten KOLSVART skit med lång hals (dock drar den in den på bilden), kort kraftig näbb och långa ben. Påminner lite om en stridshönekyckling. ;D

Ser fram emot att få se den utvecklas.  :-* Hoppas såklart på en liten höna som ska ge mig små turkosa ägg sedan!  :-*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #41 skrivet: 09 maj-10 kl 07:05 »
Måste bara visa denna kyckling. Den är ju för tuff! ;D Det är en Sebright/Araucana korsning! Liten KOLSVART skit med lång hals (dock drar den in den på bilden), kort kraftig näbb och långa ben. Påminner lite om en stridshönekyckling. ;D

Ser fram emot att få se den utvecklas.  :-* Hoppas såklart på en liten höna som ska ge mig små turkosa ägg sedan!  :-*
åh ;o men gud vad söt och verkligen KOLSVART överallt förutom i rumpen :D fin!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

morellen

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 14 maj-10 kl 11:55 »
är det nån som korsat en brahmatupp med blommehönor? funderar på att göra det... nu har jag några isbar x blomme i kläckaren ska bli kul att se hur såna ser ut...

Med min brahmatupp fick jag inga befruktade ägg. Han var för stor för att lyckas få till det annat än med brahmahönorna o de övriga höll sig undan för att inte bli platta...
Nu har jag isbartupp men brahmahönorna tycker att de är små fjantar så de släpper inte till. Isbar/brahma skulle annars vara kul att se. Har kläckt fram några isbar/marankycklingar precis.

Lönnhult

• Halland
« Svar #43 skrivet: 15 maj-10 kl 22:40 »
Min bästa värphöna Prillan är en blandning av Lohman och New Hampshire. Hon är vit med lite gulaktig hals och en väldigt fin kam nu är hon nog en 3-4 år och lägger stora ljusa ägg varje dag med ett kortare avbrott vid ruggning. Hon är även väldigt duktig på att hitta egen mat.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #44 skrivet: 17 maj-10 kl 13:37 »
igår kläcktes en liten isbar/blomme korsning... gul...  :D
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 28 jun-10 kl 12:53 »
nu har det kläckt massa aracuana x brun lohman... kommer bli äggsprutande höns med mörkgröna ägg om jag får som jag vill...spännande.. ;D
Fjäderfän och kaniner

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #46 skrivet: 28 jun-10 kl 17:02 »
Spännande! Sparar du en tupp till dem också så man kan få köpa avelsägg nästa år!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

grimbart

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 18 jul-10 kl 21:35 »
får se om jag sparar en tupp till dem... annars kan jag korsa med isbar..
Fjäderfän och kaniner

Träsktrollet

• -
« Svar #48 skrivet: 22 jul-10 kl 00:47 »
Här är en höna som är Blomme x Appenzeller.
Väldigt fin hätta har hon då fått  :D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #49 skrivet: 22 jul-10 kl 00:57 »

Men GUD så fin hon är!!!
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Träsktrollet

• -
« Svar #50 skrivet: 22 jul-10 kl 01:15 »
Men GUD så fin hon är!!!

Ja hon är väldigt fin och jag vill bara att hon ska växa upp så att man kan se vilken färg och teckning hon får  :D  Har en tupp, samma korsning och han blev spegel vänd i färgen (Vit med svart teckning) fast utan hätta... Dock ingen bild på honom, springer som en galning  :-[  ::)
Har hönsraserna:

Sizzela

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 22 jul-10 kl 06:57 »
Jag är jättenöjd med mina tre blandrashönor. Lugna, trygga och tama. De har dvärgkochin och chabo i sig. En dag bestämde sig alla tre för att ruva på samma ägg. Tolv ägg la de och 12 kycklingar kom det på 5 dygn. Pappan är dvärgkochin svart med vita spottar och nu har jag 11 underbara svart/vita kycklingar (en drunknade i en blomkruka efter regnet...). De sköter om alla kycklingar tillsammans. De sover i en stor klump...även tuppen. Vilken storfamilj!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #52 skrivet: 22 jul-10 kl 07:43 »
Efter 5 dygn?!

Du menar kanske att det tog 5 dygn mellan första och sista kycklingen kläcktes, annars var det den snabbaste ruvningen i världshistorien...

Vad mysigt att de håller ihop så bra i flocken, samtidigt vill åtminstone jag gärna ha ägg från mina höns (som ännu är så unga att de inte börjat värpa, men borde värpa vilken vecka som helst nu) så jag vill helst inte att de ruvar alla på en gång. Nu har jag raser som inte är så ruvvilliga, så jag hoppas att det inte blir något problem. Fast några naturruvade kycklingar varje år vore trevligt...

Det är det som jag ser som fördelen med att ha blandraser, eller en grupp med höns av flera raser, man kan ha både ruvvilliga och sådana som aldrig ruvar, man kan ha lite olika storlek och olika äggfärg, allt för att uppfylla många olika önskemål. Så hos mig blir det nog en grupp som åtminstone delar av året består av flera olika raser. På sommaren går det ju lätt att dela dem i fler grupper, när man kan hålla dem i enklare små hus. Tyvärr har jag i nuläget bara plats till två grupper på vintern, som planeringen ser ut. Vi får väl se, blir man lika biten som många här på forumet verkar ha blivit får man väl prioritera om eller bygga ut/nytt.

Det finns ju så många kul egenskaper hos höns, och man blir lätt lite hagalen. Sen vore det ju kul att försöka avla fram en grupp med precis de egenskaper man själv tycker är viktiga. Vilket säkert är jättesvårt. Och så finns det säkert någon som redan avlat fram liknande mycket bättre än man själv lyckas med... Men det hindrar ju inte att man försöker...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sizzela

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 22 jul-10 kl 22:21 »
Hej, igen!
Ja, det tog 5 dygn mellan den första lilla kycklingen och den sista...De ruvade 21 dygn innan den första krabaten kom!! Höns är helt klart beroendeframkallande!!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #54 skrivet: 22 jul-10 kl 22:38 »

Så vacker!! Nu fick jag mig en stor glimt utav hur min Appenzeller/Första generations gökmuffskorsning nog kommer likna! :D Har nämligen en kyckling, ca 4 veckor nu med hätta, svart. Men det växer ut vit/grå/svart brokiga fjädrar. Ser jättehäftigt ut med kontrasten mot det svarta dunet! :D *trodde ju att den skulle bli svart just pgd. av dunfärgen, var din också helsvart som liten?*
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #55 skrivet: 22 jul-10 kl 22:44 »
Såhär har förresten våra Araucana/Sebrigtkorsningar utvecklat sig. :D Den mörka ser nästan exakt ut som Ugglan (R.I.P gammeltant). :') Även väldigt lik en annan barndomshöna, Darky, en grönvärpare. Döpt denna till Hedwig.

Sedan har ni den ljusa systern under. Har även en till ljus, fast med hätta på huvudet också (hättan kommer ifrån den pappan som är av Engelsk araucanatyp, där har de hättor i standarden).

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #56 skrivet: 22 jul-10 kl 22:45 »
Här har ni en härlig variant med. ;D

Frisserad Chabo X Dv kochin. Och sedan denna Chabo/Dv kochinkorsning X Tysk dvärghöna.
Ska fota hennes 2 systrar imorgon också! :D

Träsktrollet

• -
« Svar #57 skrivet: 23 jul-10 kl 20:58 »
Så vacker!! Nu fick jag mig en stor glimt utav hur min Appenzeller/Första generations gökmuffskorsning nog kommer likna! :D Har nämligen en kyckling, ca 4 veckor nu med hätta, svart. Men det växer ut vit/grå/svart brokiga fjädrar. Ser jättehäftigt ut med kontrasten mot det svarta dunet! :D *trodde ju att den skulle bli svart just pgd. av dunfärgen, var din också helsvart som liten?*

Jag trodde först att den hönan var en Svarthöna, men man kunde ana lite brunt i ansiktet och det har ju inte Svarthöns. Senare insåg jag att den utvecklade hätta, snacka om förvånad  :o  Men jag är mycket glad att det blir en höna :D Ska kläcka fler ägg nästa år ;)

Ska bli intressant att få se hur dina utvecklar sig :D
Har hönsraserna:

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #58 skrivet: 23 jul-10 kl 21:42 »
Vi undviker i första hand att ta fram blandras om det går, men har en blandishöna som vi är otroligt nöjda med (vi har bara en blandis).

Hon är undan en åsbohöna och efter en appenzeller spetsh guld-tupp.

Ser lite udda ut... Men värper som en klocka varje dag, och har nu lagt sig att ruva också!  <3

Gav bort hennes bror till en bekant, och mig veterligen så är de supernöjda med honom!

Nina W

• Värmland
« Svar #59 skrivet: 23 jul-10 kl 22:03 »
Jag var sugen på att ta kycklingar, har aldrig haft det förr. Därför köpte jag dvärg-Koshin blandras höns i påskas. Nu har två systrar hjälpts åt och ruvat fram sju ljuvliga Isbar kycklingar. Drömmen är egentligen en flock Hedemora-höns men hitintills har jag haft otur med dem. Jag vill inte ha "en soppa av oidentiferbara gener" i mina, därför köpte jag befruktade Isbar ägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
LarryGeano, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser