Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blandraser/höns  (läst 17978 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: blandraser/höns
« Svar #20 skrivet: 13 feb-10 kl 20:11 »
själv tycker jag att det är skitkul med maskinkläckning ;D och sen om nån höna vill ruva så får den det ;D det ena utesluter inte det andra...  jag tycker att Linkoso ska få exprimentera som hon vill(hon är en sann djurvän och kommer aldrig göra några elaka experiment)... och vem vet tuppen å hönan kanske redan hade fattat tycke för varann men inte kommit till skott om man säjer så....
nu har de det tack vare Linkoso...
Fjäderfän och kaniner

Neaa

« Svar #21 skrivet: 14 feb-10 kl 01:56 »
Jag tycker också det var intressant att höra att det fungerade!!  :)

NatalieW

• Hälsingland
    • Min hönsblogg
« Svar #22 skrivet: 15 feb-10 kl 19:43 »
Får man fråga vad du gjorde för att få tag på sperman? o:)
Bor utanför Hudiksvall med sambo, tre hundar och ett gäng höns med tillhörande tupp! Har en tanke om att utöka flocken med några rashöns. Har just nu Isbar och dvärg kochin i kläckare

http://hobbyhons.blogg.se/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #23 skrivet: 15 feb-10 kl 19:56 »
Får man fråga vad du gjorde för att få tag på sperman? o:)
Läs hennes hemsida i hennes blogg :D står där.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

grimbart

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 24 mar-10 kl 17:45 »
har kläckt en blandras kyckling isbar/faverolle... ser ut som en skäggig liten uggla..5 tår har den med... hoppas på att det blir en grönvärpande höna.... skit-tuff ;)
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 25 apr-10 kl 17:41 »
är det nån som korsat en brahmatupp med blommehönor? funderar på att göra det... nu har jag några isbar x blomme i kläckaren ska bli kul att se hur såna ser ut...
Fjäderfän och kaniner

Träsktrollet

• -
« Svar #26 skrivet: 25 apr-10 kl 18:23 »
är det nån som korsat en brahmatupp med blommehönor? funderar på att göra det... nu har jag några isbar x blomme i kläckaren ska bli kul att se hur såna ser ut...

Nä men jag har funderat på Blomme x Appenzeller...
Eller Appenzeller x Faverolle... Skägg och hätta ::)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

ORCA

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 25 apr-10 kl 20:07 »
Jag har en Brahma tupp gåendes med bla 5 blomme skall skaffa kläckmaskin i början på Maj så man kanske skulle prova ??? Han har även tillgång till paduan, orpington och Sussex ja förutom Brahmor självklart :)

grimbart

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 25 apr-10 kl 21:18 »
jag har en brahmatupp ihop med 7blommehönor..ska testa en omgång ägg framöver...eller om isbar/blomme korsningen blir fin så skickar jag in isbartuppen till blommehönsen...
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 25 apr-10 kl 21:46 »
Jag har en korsning som jag gissar är St. Kochin/ Isbar..... kan hända att det är mer konstigt i henne. Hon ser ut som en St. K. ungefär men värper stora olivgröna ägg. Jag tycker sååååå mycket om henne, så jag ville ha avkommor av henne. Sagt och gjort.... förra året gick hon med en laxfärgad Faverolle..... resultat en grönblänkande svart höna med skägg och 5 tår..... som värper mörkt beige ägg >:(...... så nu är Faverolletuppen uppäten och Tant Grön och Tant Brun går med en Isbartupp....Farbror Blå (Jag trodde att han var Blå ::) ) ....... Nu vet jag ju att jag iallafall kommer få grönvärpande avkommor...... hur de ser ut återstår att se...... Jag har två kycklingar efter Tant Brun, men ännu inga efter Tant Grön.......

Efter denna lilla historia kan man ju tro att mitt mål med korsningarna är att få fram Tant Grädelin ;D men det skulle nog bli svårt att få till...... mitt mål är väl egentligen att få avkommor så lika Tant Grön som möjligt..... och som även värper ägg som hennes :P

Lycka till med korsningarna :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 25 apr-10 kl 22:48 »
Efter denna lilla historia kan man ju tro att mitt mål med korsningarna är att få fram Tant Grädelin ;D

En höna som la lila ägg vore annars väldigt skoj, och skulle ge mycket pengar... Det finns ju hönor som lägger ljust brunrosa ägg och det finns de som lägger blå, om man korsade dem borde det kunna bli lila, åtminstone om man kunde minimera det bruna i det brunrosa anlaget. Det vore en utmaning som heter duga.

Som jag ser det är enda sättet att kunna ta vettigt betalt för matägg att ha udda utseende på äggen, det tänker jag satsa på. Även om det troligen inte blir några lila ägg, åtminstone inte utan hjälp av pensel och färg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 26 apr-10 kl 13:08 »
...... ja...vad kan jag säga, Ieenilorac...... jag har tänkt i precis samma banor...... angående den lila färgen alltså...... Linkoso håller ju på med projekt att få så rent blå ägg som möjligt..... hade hoppats att någon annan kunde ge sig på att få fram så röda ägg som möjligt...... sen tänkte jag komma glidande ;) ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 26 apr-10 kl 16:08 »
...... ja...vad kan jag säga, Ieenilorac...... jag har tänkt i precis samma banor...... angående den lila färgen alltså...... Linkoso håller ju på med projekt att få så rent blå ägg som möjligt..... hade hoppats att någon annan kunde ge sig på att få fram så röda ägg som möjligt...... sen tänkte jag komma glidande ;) ;D
Vi kan ju ha ett gemensamt projekt kring det  ;). Svårigheten är nog, som du antyder, att få fram så röda/rosa ägg som möjligt, rent blå finns det bra exempel på, även om det såklart kan bli bättre, men där vet man väl mer om de bakomliggande faktorerna. De så kallade röda/rosa äggen är ju rätt bruna, om vi ska vara ärliga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 26 apr-10 kl 16:26 »
Tycker min maran lägger ganska rödaktiga ägg?  ???

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #34 skrivet: 26 apr-10 kl 16:28 »
Här är förresten de senaste småttingarna.  :-*
Den översta är en spättad Isbar korsat med pärlgrå dv kochin och den andra lilla parveln är pärlgrå araucana korsat med gulvitsömmad Sebright.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 26 apr-10 kl 16:30 »
Här är också Isbar korsat med dv kochin, fast en äldre.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 26 apr-10 kl 16:32 »
Linkoso, tyvärr är ägget, definitivt brunrött. Så fort det röda drar åt brunt-gult så blir det, om man testar med vattenfärg, inte lila när man blandar med blått, utan snarare grönt eller olivfärgat.

Jag har ännu inte läst jättemycket om nedärvning av äggfärger, men det röda hör väl ihop med det bruna anlaget? I så fall är det nog omöjligt att skapa lila ägg, åtminstone utan någon mutation eller genmodifiering som frikopplar det röda från det bruna.

Men det är ju kul med äggfärger i alla fall.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #37 skrivet: 26 apr-10 kl 16:47 »
Jaha, ni vill ha KNALLRÖDA ägg? ;D Såhär (obs att detta är ju fejk ::) )?

http://slayedoll.files.wordpress.com/2008/04/redegg.jpg

grimbart

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 26 apr-10 kl 16:52 »
Jaha, ni vill ha KNALLRÖDA ägg? ;D Såhär (obs att detta är ju fejk ::) )?

http://slayedoll.files.wordpress.com/2008/04/redegg.jpg

riktigt nice om det hade funkat :)... fast helst vill jag ha camoflagemönstrade ägg olivgrönt o brunt 8)
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 26 apr-10 kl 22:23 »
Jepp, jepp det är DE röda vi vill ha :D :-*....... Då kan vi nog fixa fram tant Grädelin ;)

Militärgröna ägg har jag ....... men tyvärr inte kamoflagemönster :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser