Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaxa ost?!?  (läst 8141 gånger)

HP

• Ångermanland
Vaxa ost?!?
« skrivet: 01 apr-06 kl 15:53 »
Hallå.
Har äntligen lyckas "tillverka" ett gäng ostpressar(ett gäng kastruller fyllda med olika mycket vatten, stapladepå varandra)och därgenom börjat lyckas med osten jag gör...
Köpte ostvax för ganska länge sen, men har inte provat det, än. Är det någon som ver NÄR osten ska vaxas? Är det när man tycker att det har pressats ut tillräckligt med vätska och man lägger undan den för lagring?
Givetvis får jag ju prova mej fram, men det vore kul om någon kasnke hade ett hum så att 5-10 ostar inte bara ligger och möglar bort- man kan ju inte ha samma koll på dem om de ligger i vax, tänker jag mej.  ;)
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Vaxa ost?!?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-06 kl 15:42 »
Vaxa när ytan är torr och fin. Får du vaxet tätt, blir det inget mögel. Eller ja, det "ska" inte bli det  ;)

Lantfamiljen

• Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-06 kl 15:32 »
Hej!

Jag tror att det är enklare för nybörjare att starta med vitmögel på ostarna. 2 veckor i plastpåsar i 10-14 grader ger en fin och vit yta. Ostarna bör också vändas då och då så att vitmöglet fördelas runt osten.
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

HP

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-06 kl 19:03 »
Ska testa båda sätten.
Vitmögel-sättet har jag testat innan och det gick ganska bra, men iböand började de mögla(grönt, snubbigt)i alla fall efter ett tag.
Lantfamiljen- efter de där två veckorna i plastpåsar, skall de lagras "som vanligt" då, eller?

Lantfamiljen

• Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 apr-06 kl 21:01 »
HP - Om du gör hårdost så kan du lagra dem i samma temp efter mögelutväxt dvs 10-14 grader i ett par månader. De skall dock inte vara i plastpåsar då utan inslagna i plastfolie. Lycka till! :)
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

HP

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-06 kl 11:52 »
Lantfamiljen- jag har hört att plastfolie blir för tätt och att det ska vara aluminiumfolie?!
Det kanske är en sån grej som itne spelar allt för stor roll, så länge det inte blir för tätt, men i alla fall...  :-[
För det mesta får min ostar inte ligga så länge, de går liksom åt... Attans.  ;)
Får se till att hitta fler kastruller som kan användas som pressar så att jag göra ännu mer ost...  ;D ;D ;D

hönstanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 apr-06 kl 10:42 »
Jag undrar lite. Varför är ni så rädda för mögel med en annan färg än vit? Hur du än gör kommer andra mögel ta över efter den vita. Beroende på lite var du lagrar dem så finns olika mögel som kommer växa på din ost. Man vet inte i förväg vilka mögelsporer som bor i just ditt hus/källare. För att mögel ska kunna bilda toxin (gift) krävs socker och lakotsen i din ost är förhopopningsvis uppäten av mjölksyrabakterierna så oavsett mögel så bildas inget gift.
Det sägs att ett röd/orange mögel ger de absolut godaste ostarna.
När osten är färdiglagrad och dags för att sätta fram på bordet är det bara att ta lite vatten och tvätta bort möglet.
Vaxning är bra om man har tex flugproblem så man inte får en massa flugägg i osten.. :(

/HT

HP

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-06 kl 11:46 »
HT!
Jag har fått grönt mögel på mina ostar, och någon har även möglat sej "igenom" så att hela innsidan varit grön.
Grönmögelost i all ära(!!), men detta som jag får smakar illa. Det hjälper dessutom inte att skära bort utan hela osten smakar bara mögel.
Det har bara hänt en gång att hela osten möglat, men även om det bara blir lite på kanterna kan det förstöra smaken på en ganska stor del av osten i övrigt.
Vaxningen är mest "på kul" samt att om man ska ge bort ost nån gång så ser det lite "profsigare" ut och familjen blir ÄNNU mer imponerade!  ;)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 08 apr-06 kl 11:34 »
Min mormor vaxar inte ostarna, hon tvättar dom med brännvin (så det inte blir nåt ofrivilligt mögel) och smörjer in dom med smör.
Och naturligtvis vänder hon dom och byter dukar under lagringstiden i ett svalt utrymme, minns dock inte hur ofta hon "byter på" ostarna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Milla74

• Västerbotten
SV: Vaxa ost?!?
« Svar #9 skrivet: 28 jun-13 kl 12:15 »
Jag tänkte vaxa in en ost som jag låtit stå och torka ett tag (en vecka efter ystning). Men det har blivit en del mögel på ostens yta.

Jag undrar hur noga man måste gnugga bort möglet på ostens yta innan man vaxar den? Finns det några risker med att vaxa in små mängder mögel?

För tillfället har jag tvättat av möglet med en saltlösning och sedan smort in osten med lite sprit. Det kanske räcker innan vaxning?

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser