Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Decificera burar och insektspulver  (läst 2472 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Decificera burar och insektspulver
« skrivet: 31 mar-06 kl 17:46 »
Hade en kanin som dog av någon slags magåkomma, och för säkerhets skull vill jag decificera buren innan den används igen. Vad använder ni?

Så har jag hört talas om något slags insektspulver som kan strös i burarna, utan fara för kaninerna. Det skall ta död på både fluglarver och coccidios. Vet någon vad det heter och var man får tag i det? Tänkte att det kan vara bra när man har burar i trä...
Landsflykting i storstan...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Decificera burar och insektspulver
« Svar #1 skrivet: 01 apr-06 kl 21:44 »
Jag köpte tigrusspray på apoteket när jag skulle få väck mjällkvalster som mina kaniner fått.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

trollet85

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-06 kl 20:51 »
ja använder ett medel som heter Virkon S ett rosa pullver som blandas i vatten o sprayas i buren. de köps på granngården, man använder de för att decinfcera kostallar o sånt.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 apr-06 kl 11:20 »
Tack för tipsen!
 ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 12 apr-06 kl 22:21 »
Vad jag minns så tar Virkon S kål på coccidios..står nog tom på bruksanvisningen på granngårdens hemsida.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 12 apr-06 kl 22:59 »
Köpte en liten påse Virkon idag. Det står inget om coccider på påsen men men, det tar nog död på det mesta! "Använd skyddsglasögon och handskar" *hua*

Nä, tror inte det behövs något insektspulver efter en virkontvätt  :P

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 12 apr-06 kl 23:06 »
Hahaha betvivlar det Potatisblomma :)

Bara det tar bort sjukorna så använder jag gärna handskar och grodmansdräkt om det behövs  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

trollet85

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 13 apr-06 kl 14:44 »
Glasögonen behöver du nog bara om du Decificerar djurstallar då du blandar puller o vatten o kör me högtrycken lr nåt sånt tror ja  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser