Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)  (läst 3932 gånger)

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke

Jag söker för fullt på regler och tillstånd om att hålla får (och även höns).

Jag har funnit att det krävs särskilt tillstånd att ha får om man bor "inom detaljplan".

Vad menas egenligen med "inom detaljplan" i det avseendet? Menar de inom områden där en del är detaljplanerat och en del inte, eller gäller det bara om den egna gården ligger inom gränsen för detaljplanerat område?

Någon som fattar vad jag menar?


JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #1 skrivet: 08 feb-10 kl 21:43 »
Hej, helt hundra är jag inte, men det handlar ju om huruvida kommunen har nån plan för hur området ska se ut/utvecklas (Läs: planeras villaområden i området) En syster till mig bor i utkanten av ett mindre samhälle, huset innan hennes är inom detalplanerat område, medan deras hus inte är det vilket gör att husets förre ägare kunde bygga stall och ha både häst och getter på gården (som är på 0,9 hektar om jag minns rätt) Ring kommunen och fråga, i värsta fall får du söka tillstånd, och i min kommuns huvudort finns ett sött litet fårstall mitt i samhället  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #2 skrivet: 08 feb-10 kl 21:45 »
Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan men försöker ge ett svar.

Det är platsen där djurhållningen sker som avses. Genom planläggningen har ju området exploaterats för vissa ändamål och då är det ju en särskild risk att omgivningen blir störd av djurhållningen, därav prövningsplikten.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #3 skrivet: 08 feb-10 kl 21:50 »

Det jag undrar är helt enkelt om "område inom detaljplan" bara omfattar exakt de fastigheter som gällande detaljplan omfattar eller om det gäller även närområdet runt detaljplanen.

Vi bor inte inom detalplanerat område men våra grannar gör det. Gränsen går på vägen framför vårt hus.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #4 skrivet: 08 feb-10 kl 21:52 »
Oj då, precis som min syster då- Antingen bor man i detaljplanerat område, eller ej. Gränsen bör väl vara absolut, med tanke på myndigheternas petighet...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #5 skrivet: 08 feb-10 kl 21:52 »
Inom ett detaljplanerat område har kommunen en bestämd plan för hur det ska användas, typ boende, industri, var husen ska ligga, gatorna dras etc. Finns kartor hos kommunen! Alltså planering ned på detaljerad hus- och gatunivå. Det är oftast bara tätorter och mark i omedelbar anslutning till dem som det finns detaljplaner på.

Sen finns det en kommunal översiktsplanering också, den anger mer allmänt hur olika områden ska användas. Inom ej detaljplanerat område är reglerna för vad man får och inte oftast betydligt mildare.

Kommunen borde ha en planarkitekt, kolla med henne/honom!

Om du bor intill ett detaljplaneområde är risken överhängande att kommunen snart lägger en detaljplan där också...

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #6 skrivet: 08 feb-10 kl 22:00 »
Kan tillägga att jag har 100% koll på VAD detaljplan är och vilken detaljplan som gäller här - för det kommer en ny till sommren om har varit ute på remiss. Vi omfattas alltså inte av detaljplan och är "icke planlagt område" och räknas som "fastighet utanför planområdet" i officiella dokument, medan grannarna tvärs över gatan samt from sommaren även granntomten omfattas av detaljplan.

I regeltexten om djurhållning står det: "Inom mråde med detaljplan får inte hållas" ...alla djur uppräknat.. "utan tilltnd av miljö- och hälsoskyddsnämnden".

Det är tolkningen av den texten jag har problem med..menar de bara detaljplanerade fastigheter eller alla fastigheter inom ett område där vissa är detaljplanerad o andra inte?

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #7 skrivet: 08 feb-10 kl 22:02 »
Jag TROR som JBF skriver att reglerna borde vara absolut dvs att vi borde vara safe?

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #8 skrivet: 09 feb-10 kl 09:41 »
Jag TROR som JBF skriver att reglerna borde vara absolut dvs att vi borde vara safe?

Jag tror också att man kan "översätta" texten med, inom detaljplanerat område får inte hållas...
Så tolkar jag det i alla fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #9 skrivet: 09 feb-10 kl 09:47 »
Ligger fastigheten inom område som berörs behövs tillstånd. Ligger fastigheten utanför så krävs inget tillstånd.

Har du underskrift från grannarna att det är ok och du går till miljö- och hälsoskydd (och det inte finns andra hinder) - så torde ju du lätt få tillstånd.

Tips! Sätt ut hagar om du har möjlighet nu i angränsande områden för kommer det att detaljplaneläggas så utgår man i regel från det som finns nu. Fast det kan lika gärna dröja 50 år innan det planläggs - helt beroende på om någon vill göra nått på platsen.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #10 skrivet: 09 feb-10 kl 15:31 »
Tack för alla svar.

Efter att ha vridit och vänt på det hela verkar det alltså som att vi inte behöver tillstånd. Både vår tomt och den angränsande äng som vi hoppas få låna av grannen för bete ligger utanför detaljplanen.

Jag är helt inne på den linje som Ersam tipsar om nämligen att starta så mycket verksamhet som möjligt INNAN vi ev. blir planlagda eftersom man normalt sett utgår från att det som finns innan ska få finnas kvar. Så har det åtminstne varit med de hästgårdar i samma område som blivit kringbyggda. Vår gå HAR en lada/fähus och det har förr alltid funnits djur på gården så det är väl till vår fördel i alla fall. Vi kör för övrigt samma strategi med utbyggnation osv eftersom vi antagligen bli q-märkta/k-märkta i en detajplan.

Jag har i övrgt  inget emot att de  bygger villaområden intill oss. Det var så redan när vi flyttade hit och vi löper troligtvis ändå ganska liten risk att bli inbyggda, då det går en brant precis bortom gården och åkern nedanför har varit gammal sjöbotten och anses olämplig ur byggsynpunkt. Dessutom är vi en "kulturmiljö till vilken stor hänsyn ska tas" vilket är specificerat redan i översiktsplanen som alla detaljplaner måste rätta sig efter vilket är ganska praktiskt.


Så länge jag kan sitta på tomtkanten och se traktorn plöja åkern gördet mig inget om vi har hundratals villor åt andra hållet. Det är hemskt praktiskt att kunna åka stadsbuss och inte vara beroende av timtals i bil för att kunna bo på "landet" . Är egentligen mer entreprenör än lantbrukare och ser dessa människor som mitt kundunderlag...  Men ur en rent praktisk ego-synvinkel vill jag helst inte behöva anpassa vårt levnadssätt efter alla grannars tyckande så jag är glad o nöjd så länge vi slipper detajplanen här.  >:D

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #11 skrivet: 09 feb-10 kl 20:30 »
Sen ska du inte vara orolig att behöva bygga om nu med avseende skyddsbestämmelser - ingen sätter någonsin detta utan att ägaren är med på det. Men se det annars som en möjlighet att söka stöd och det är ett erkännande för gården. Däremot kan det ju vara på sin plats att bygga ut lite här och där.  :)

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #12 skrivet: 09 feb-10 kl 21:32 »
OK, om din fastighet där du avser att hålla djuren ligger utanför detaljplan så undgår du den särskilda tillståndsplikten enligt kommunens miljö- och hälsoskyddsföreskrifter.

Du bör dock vara medveten om att det inte med nödvändighet ger det slutliga svaret på alla frågor. Det finns gott om avgöranden rörande såväl bygglovprövningar enligt PBL som olika slags miljöbalksärenden, där djurhållning på utomplaneområden i närhet till bostäder lett till problem och t.o.m. förbud mot djurhållning eftersom omgivningen störs av lukt, flugor, galande tuppar m.m. 
 

Iselin

  • Gäst
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #13 skrivet: 10 feb-10 kl 11:57 »
detaljplan gissar jag på att det är samhälle..
dvs inte lansbygd..

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #14 skrivet: 10 feb-10 kl 16:05 »
Det är lätt att få reda på om ens fastighet ligger inom detaljplanerat område.
Om det ligger inom, kan det finnas restriktioner för all djurhållning(utom katt/hund och liknande sällskapsdjur).

Utanför detaljplanerat område behövs inget tillstånd för MINDRE djurhållning, det är således inte fritt fram att skaffa ett par hundra strutsar utan tillstånd.

Här är det visst 500 höns som är gräns utanför detaljplanerat område.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #15 skrivet: 10 feb-10 kl 16:16 »
Det där är knepigt, min gård ligger delvis inom detaljplanerat område, dessutom utom detaljplanerat område men inom samlad bebyggelse + åkrarna som ligger utom detaljplan och utom samlad bebyggelse. :D

Nu är min gård registrerad som jordbruksfastighet och jag behövde inte bygga om ladugården för de djur jag håller.... Ladugården ligger inom detaljplan.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vad innebär "inom detaljplan" (ang tillstånd för får mm.)
« Svar #16 skrivet: 10 feb-10 kl 16:30 »
Det där är knepigt, min gård ligger delvis inom detaljplanerat område, dessutom utom detaljplanerat område men inom samlad bebyggelse + åkrarna som ligger utom detaljplan och utom samlad bebyggelse. :D

Nu är min gård registrerad som jordbruksfastighet och jag behövde inte bygga om ladugården för de djur jag håller.... Ladugården ligger inom detaljplan.

Det hela kan ju bero på att då har medgivits tillstånd (utan att söka) eftersom det bedrivs jordbruk, och kanske gjort så före planens tillkomst.

En kommun kan ge generellt tillstånd för viss djurhållning. I centrala Lund finns inget absolut hönsförbud.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser