Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderändring, hur gör jag ?  (läst 1595 gånger)

eva f

• Ångermanland
Foderändring, hur gör jag ?
« skrivet: 08 feb-10 kl 16:05 »
Nu börjar vårt eget hö att sina och vi ska hämta nytt åt våra djur. Problemet är att säljaren har inte den mängd hö vi kommer att behöva. Men han har ensilage och hösilage. Så vi har tänkt  :-\ att fåren ( 8 ) och getterna (2) som går ute året om med ett rejält vindskydd och mycket strö, ska få äta ensilage och kossorna och getterna (2) som är inne på nätterna, ska få hö inne och hösilage ute om dagarna. Nu är ju bara frågan: hur ska jag göra för att få till en bra övergång för djuren? Jag vill ju inte att de ska få ont i magen och blir sjuka. Övergången kommer att ske i slutet av denna månaden.

eva f

• Ångermanland
SV: Foderändring, hur gör jag ?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-10 kl 11:00 »
Hallå! Finns det ingen som har en idé om hur jag ska göra?

Ulla Krull

« Svar #2 skrivet: 09 feb-10 kl 17:27 »
Bara börja ge dem av det nya fodret innan det gamla är slut så får du en mjukare övergång, ta hälften hälften.
Grovfoder är ofta inte lika svårt att byta emellan som kraftfodergivor.
I början kan fåren vara lite tveksamma till det nya grovfodret om det har en annan struktur men det brukar ge sig.

Du kan också se till att de har bra halm i foderhäcken som de kan äta av för att stabilisera om det nya grovfodret är mycket kraftigare än det gamla  :)

eva f

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-10 kl 11:50 »
Tack! Det är ungefär vad jag tänkt mig, men..... det enklaste är ju att ställa in den stora rundbalen hos dem och ge hö bredvid. Det jag är rädd för är att de kommer enbart äta utav det nya fodret om jag gör så. Men jag kan kanske stänga in balen med fyra grindar runt om och ge hö först och sedan ta bort grindarna under dagen. Eller kan de äta förmycket av ensilaget ändå?

Iselin

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 feb-10 kl 11:56 »
Nu börjar vårt eget hö att sina och vi ska hämta nytt åt våra djur. Problemet är att säljaren har inte den mängd hö vi kommer att behöva. Men han har ensilage och hösilage. Så vi har tänkt  :-\ att fåren ( 8 ) och getterna (2) som går ute året om med ett rejält vindskydd och mycket strö, ska få äta ensilage och kossorna och getterna (2) som är inne på nätterna, ska få hö inne och hösilage ute om dagarna. Nu är ju bara frågan: hur ska jag göra för att få till en bra övergång för djuren? Jag vill ju inte att de ska få ont i magen och blir sjuka. Övergången kommer att ske i slutet av denna månaden.
hälften hälften?

eva f

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-10 kl 12:28 »
ja, får nog riva lös och ge så i början. Hur länge ska det vara hälften av varje då?

Iselin

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 feb-10 kl 12:42 »
ja, får nog riva lös och ge så i början. Hur länge ska det vara hälften av varje då?
minst 8dagar brukar jag köra med foderbyte oavsett djurslag!

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #7 skrivet: 10 feb-10 kl 13:45 »
Vi har haft hö i rundbal till våra 6 tackor o först hade vi från en bonde, sen från våran "riktiga" bonde o nu fick dom en hösilagebal senast, utan att ge någon övergång i form av "hälften hälften". Har inte märkt några lösa magar eller så. Men när jag ger kraftfoder så ökar jag alltid givan väldigt sakta. Så vad gäller grovfoder verkar dom inte alls vara så känsliga. Ialla fall inte våra  ;).
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Iselin

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 feb-10 kl 13:46 »
Vi har haft hö i rundbal till våra 6 tackor o först hade vi från en bonde, sen från våran "riktiga" bonde o nu fick dom en hösilagebal senast, utan att ge någon övergång i form av "hälften hälften". Har inte märkt några lösa magar eller så. Men när jag ger kraftfoder så ökar jag alltid givan väldigt sakta. Så vad gäller grovfoder verkar dom inte alls vara så känsliga. Ialla fall inte våra  ;).
alltid bäst att ta det säkra före det osäkra tycker jag..varför utsätta djuren för risk?

eva f

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-10 kl 13:53 »
Okej! Nu är det så att det blir övergång från hö till ensilage. Då blir det kanske en för stor omställning om man ger silage direkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser