Utan rull- och luft-motstånd så går det inte åt någon energi för att hålla fordonet rullande. Jag hade en elcykel en gång och den gick c:a 3 mil på en laddning 3 st 12 V 8Ah batterier. Ung 15 km/h gick den på plan väg om det inte blåste motvind. 36x8=0,288kWh. 0,288kWh motsvarar 0,03 liter bensin (en liter bensin innehåller 8,9 kWh energi).
Sättet att lösa problemet är nog inte så mycket motorkonstruktionen som att få rullmotståndet så lågt som möjligt och köra så sakta att luftmotståndet blir nästa obefintligt.
Fordonet blir opraktiskt att använda i trafiken men kan vara en fingervisning om hur man kan göra i framtiden. Om man t.ex kopplar samman alla som ska till t.ex Stockholm från Göteborg i en lång rad försvinner nästan luftmotståndet. Lägger man sedan en vägbeläggning som är av stål på asfalten så får man nästan inget rullmotstånd.
Som uppfinnare blir man dessvärre ofta varse att uppfiningen redan finns och i detta fall funnits i minst hundra år. (Jag kom just på det medan jag skrev ovanstående).