Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?  (läst 25845 gånger)

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
Det är ju inte riktigt säsong för äpplen...men det är väl kanske säsong för att planera. För när jag väl står där varje höst hinner jag inte ens tänka, då äpplena regnar ut skyn och det känns som ett övermäktigt jobb att ens lyckas frakta dem till komposten.

Vad kan man göra med äpllen, hur många kan man över huvud taget rimligen göra av med och vad gör man med resten? Nån som provat att stå på torget och sälja eller liknande? Eller är det lönsammare att producera egen must och sälja eller liknande? NÅGOT vettigt borde man ju göra med dem i alla fall. DE tar musten ur MIG så som det är nu.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-10 kl 22:26 »
äpplepaj,äpplemos,äpple vin,äpplemust,matar djur fåglar vildsvin rådjur o grävling,tar med till jobbet o bjuder,torkar,
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #2 skrivet: 04 feb-10 kl 22:27 »
Kaninmat funkar de bra till o rådjuren på kalla dagar.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #3 skrivet: 04 feb-10 kl 22:36 »
Har man vinterfrukter så går det ju att förvara i jordkällare eller liknande.

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #4 skrivet: 05 feb-10 kl 11:17 »
Saft och marmelad, i bakverk och pannkakor.
Jag får tigga till mej äpplen då jag inte har fullvuxna träd själv  :-[

Tindranu

  • Inlägg: 516
    • Småland
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #5 skrivet: 05 feb-10 kl 11:21 »
Jag gör en underbar äppel-gelé!!
Den tar jag sen fram under vintern o har till olika maträtter, kryddar såsen med o den är omtyckt och supergod!
Går åt massor här, så jag tigger mig till äpplen så jag kan göra många burkar!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #6 skrivet: 05 feb-10 kl 12:52 »
Tae GÄRNA emot recept!

Men är också ute efter allnäna tips på hur ni med mycket äpplen lägger upp det. Planerar ni vad ni ska göra av vilken sort och har koll på ungefär när de blir mogna? Eller fryser´ni in och gör saker av dem senare? Vilken utrusning har ni? Vi gör mos och juice men hinner inte med att producera i den takt som behövs.

Jordkällare finns och vi har skaffat lådor för vinterförvaring men det gäller nog också att planera tiden lite för jag vet att vi står där överrumlade varje höst i alla fall.

Spara till rådjuren var en ny idé som jag borde tänka på till nästa år. De huserar för fullt i vår trädgård nu i jakt på gamla äpplen som de gräver upp under snön.

Vi har 18 träd och jag vet inte riktigt hur mycket som är realistiskt att en familj äter på ett år, men vi skulle kunna använda mycket mer än vi gör nu med lite bättre planering och engagemang.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #7 skrivet: 05 feb-10 kl 12:56 »
använder först o främst fallfrukten till mos saft mm,fallfrukt som man inte hunnit med hamnar till djuren,vinteräpplen får hänga kvar länge på träden...
Fjäderfän och kaniner

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #8 skrivet: 05 feb-10 kl 12:56 »
Äpplen är ju otroligt tacksamma att torka. Skala dem, kärna ur, skiva och häng upp på snören.
Jättegott som snacks, i mysli, i kakor och bröd och i sallad.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #9 skrivet: 05 feb-10 kl 13:01 »
i turkiet säljer de jättegott äpple te ;)
Fjäderfän och kaniner

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #10 skrivet: 05 feb-10 kl 22:06 »
Äpplen torkar jag i skivor på galler med smörpapper på framför luft/luftpumpen, den blåser ju varm luft hela tiden och det torkar rätt fort...gör äppelchutney, gelé, mos, kakor, marmelad, must, gelégodis, grovrivet och torkat bra till müssli...!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

signe

  • Inlägg: 498
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #11 skrivet: 05 feb-10 kl 22:12 »
Pressar till jättegod juice som vi fryser in i pet-flaskor.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #12 skrivet: 05 feb-10 kl 22:26 »
 Gud vad smart med torkning vid luftvärmepumpen...sådan har vi ju med! Ska testa!


Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #13 skrivet: 05 feb-10 kl 22:29 »
Signe: vad gör ni musten med? Vi har nån liten juicepress men det tar en evig tid...

Vilka sorter är bäst till must, vilka är bra att torka osv?

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #14 skrivet: 05 feb-10 kl 22:49 »
     Kärnar ur,,kör sedan dom okokta igenom köttkvarnen med skal  :-[

      Får då en sörja som smakar helt underbart utan tillsatt socker.  Plastpåse modell större träs" direkt på
     
      kvarnen, och så fryser jag äppelgeggan snabbt vartefter i platta paket.

      Äter och använder  det som i sedvanligt bruk, visst mörknar äpplena då de tinar , men smaken överträffar
   
     köpeäpplena så här års,, så det är helt ok för mig.
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Melica

  • Inlägg: 447
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #15 skrivet: 05 feb-10 kl 23:21 »
Idag såg jag en annons på blocket om foderäpplen till salu. Så smart! Ifjol fick jag plocka fallfrukt hos en granne en bit bort. Mina höns och kaniner blev väldigt förtjusta  :D. I år kom jag inte ihåg det förrän det var försent, och saknade verkligen äpplena.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

patrick.

  • Gäst
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #16 skrivet: 05 feb-10 kl 23:36 »
i turkiet säljer de jättegott äpple te ;)

ja det är verkligen jättegott de te´t

Trivial

  • Gäst
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #17 skrivet: 20 feb-10 kl 15:15 »
i turkiet säljer de jättegott äpple te ;)

Jaa! Är det någon som vet hur det tillverkas?

mattisvick

  • Inlägg: 115
    • -
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #18 skrivet: 20 feb-10 kl 15:59 »
Signe: vad gör ni musten med? Vi har nån liten juicepress men det tar en evig tid...

Vilka sorter är bäst till must, vilka är bra att torka osv?

Vilken juice press har du?

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Ni som har väldigt mycket äpplen, vad gör ni av dem?
« Svar #19 skrivet: 20 feb-10 kl 16:02 »
Jag har en sådan där liten elktrisk sak där man stoppar i äpplena ett och ett i ett rör. Jag skulle vilja ha en sådan där stor mustpress där man kan hälla i en hel hink äpplen på en gång, men de är så fasansfullt dyra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare (1 dolda)
morfarshammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser