Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har LITE får?  (läst 4507 gånger)

Bullerybo

• Närke
Någon som har LITE får?
« skrivet: 04 feb-10 kl 21:23 »
Är det någon här som har lite får, ett par stycken bara till husbehov eller sådär? Hur många måste får vara för att trivas? Hur stor yta behöver amn egentligen för att hålla får (om man har minsta möjlig antal?).

Har skummat igenom gamla inlägg men det mesta verkar vara så storskaligt.

JBF

• Småland
SV: Någon som har LITE får?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-10 kl 21:29 »
Hejsan! Trevligt med fårsugna människor. Minst 3 och helst 5 har jag hört, men en liten flock skall de kunna bilda i alla fall. Yta beror lite på storleken på ras. Vad har du för betesmöjligheter? Hur stor markyta och typ av bete? Jag har roslagsfår, en av de minsta raserna (både till antal och storlek). Himla trevlig ras, men det finns många andra trevliga raser också!! vad gäller bete så är det bra ifall man har så pass mycket betesmark att man antingen kan låta nån hage vila en hel sommar, eller slå hö på den, eller låta tex kor el. hästar beta den pga parasiterna som alla djur kan drabbas av. Har man för liten hage så kan man på några års sikt få problem alltså..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Bullerybo

• Närke
« Svar #2 skrivet: 04 feb-10 kl 21:40 »
Vi har i princip ingen mark alls...ca 4000 kvm tomt endast. Gården har blivit avstyckad av fd ägarna. Men fårprojektet bygger på att vi skulle få använda (eller ev. lyckas köpa) en obrukad äng (fd betesmark tillhörande vår gård) som ägs av grannen. Den är kanske dubbelt så stor som vår tomt.

På "landet" har vi däremot mycket mer mark. Men man kan väl inte precis ta med sig fåren i bilen om betet tar slut hemmavid?

Fåren är en framtidsvision snarare än ett nu-projekt bör tilläggas därav motivet till noll-kollen.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 feb-10 kl 21:59 »
Självklart kan du ta med fåren i bilen till landet! Kan ni ha en rasthage plus lite välkomstbete på våren på er egen mark då?. Grannarna kanske har lite småbitar som ni kan stängsla in med eltråd och beta av. Har ni bara kanske tre fyra får så skall det nog gå bra. Se till att skaffa får som inte rymmer bara... Och fixa ett SE nummer hos jordbruksverket (Produktionsplatsnummer alltså) Ni måste ha ett separat SE nummer till ert land också,eftersom ni flyttar fåren dit ibland... Allt går med lite vilja!! Kolla www.allmogefar.se och kika på de olika gamla svenska raser som finns, de kan behöva allt stöd de kan få. Jag slår ett slag igen för roslagsfår, de är tystlåtna, små och inte rymningsbenägna (oftast i alla fall) Låna lite böcker och läs, men om du lånar FÅR av Erik Sjödin, bli i så fall inte avskräckt av utfodrings och sjukdomskapitlen...  :D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 04 feb-10 kl 22:01 »

Bullerybo

• Närke
« Svar #5 skrivet: 04 feb-10 kl 22:06 »
DET gör ju onekligen saken enklare...  fast jag har svårt att föreställa mig att köra runt med tre får som står i bakluckan och mäar :o

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 04 feb-10 kl 22:06 »
Haha, det vänjer du dig vid!

getalina

• Halland
« Svar #7 skrivet: 04 feb-10 kl 22:35 »
Skaffa en gammal Duett så löser det sig.

Läste en artikel (som jag inte hittar nu) om någon som ansåg det vara den perfekta transporten till fåren.  ;D

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-10 kl 22:40 »
Åh, min svåger har en Duett, och nu när jag tänker på det så vore det den ultimata fårtransporten.. Undrar om jag får låna den när jag skall hämta får i april? (Tror iofs chansen är större att jag blir miljonär på Triss i morgon)
(Ursäkta OT:n)

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 04 feb-10 kl 23:29 »
Jag kan bara hålla med föregående talare (och speciellt då JBF förstås ;) ) , en liten flock med roslagsfår är trevligt. Jag har 3 tackor och en bagge av denna förträffliga ras som jag verkligen vill rekommendera.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 feb-10 kl 00:39 »
Har ingen Duett (jo, ett rostigt vrak som står och återgår till naturen) men kan meddela att några får utmärkt väl kan köras i en folkabuss.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 05 feb-10 kl 07:12 »
Annars är gäss ett utmärkt alternativ. De lever i princip uteslutande på bete under vår-höst, är effektiva foderomvandlare, behöver inte isolerat utrymme på vintern (men rävsäkert), tar inte stor plats och är goda att äta. De går iof inte att mjölka, annars tycker jag att de är utmärkta alternativ till får om man bara har liten yta men ändå vill producera kött, och vill slippa klippa gräs.

Får är jättetrevliga, hade jag mer mark hade jag gärna haft får. Men nu har jag 3000 m2 ungefär, plus trädgårdsland som är separat inhägnat, minus lite ytor för klippt gräsmatta och rabatter som också ska hägnas bort så att gässen inte kommer åt. På den ytan kan jag inte ha får, däremot ganska många gäss (och lite ankor, kaniner och höns).

Bara en tanke...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bullerybo

• Närke
« Svar #12 skrivet: 05 feb-10 kl 13:01 »

Om transportfrågan går att lösa är betet som sagt inga problem. På landet har vi betesmark som nu arrenderas ut till granne för att hålla marken öppen och mer som står oanvänd.

Det är min mors gård och hon är  intresserad av att deläga fåren men gården är ju endast bebodd sommarhalvåret och har inget stall. Det har vi däremot hemmavid så att ordna bete hemma till vår och höst skulle räcka om det går att flytta djuren till sommarbete på landet.

Grannarna på landet har för övrigt får de med så där finns ju viss kompetens om det skulle vara något akut i alla fall. Men våra grannar här hemma (som äger den oanvända hagen brevid vårt hus) verkar lite försiktigt inställda till djur så jag får försöka bearbeta dem.

Roslagsfår ska jag kolla närmare på.

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 05 feb-10 kl 13:22 »
Det spelar ingen roll hur försiktig man är mot djur, man smälter när man ser små lamm springa ikapp i hagen en vacker dag i april... :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 05 feb-10 kl 17:46 »
Skaffa en gammal Duett så löser det sig.

Läste en artikel (som jag inte hittar nu) om någon som ansåg det vara den perfekta transporten till fåren.  ;D

Volvo kombi av lite nyare äldre modell är också en idealisk fårtransport :D Vår har gjort många turer till veterinären. 3-4 mindre får eller två större får plats. Vi har t.o.m kört våra två stora avelsbaggar till betet, men det var en rätt kort tur...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 05 feb-10 kl 21:28 »
Vi har t.o.m kört våra två stora avelsbaggar till betet, men det var en rätt kort tur...

Skulle jag velat sett  ;D hur tusan fick du in dem i bilen.  ;D

Norna

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 06 feb-10 kl 17:15 »
Får har jag kört i bilen många gånger. De åker i bagaget och verkar absolut inte ha någonting emot det  o:) Jag lägger plast underst och sedan halmar jag. Brukar funka finfint. Har en Toyota RAV4
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #17 skrivet: 06 feb-10 kl 17:25 »
Jag kör också får i bilen. Har en Ford, s k herrgårdsvagn. Jag har hundarna där i vanliga fall så jag har hundgaller och grindar. Jag lägger ut plast och halmar och det går jättebra. En liten bagge fick t o m så mycket plats att han kunde ta sats och stånga på fönstret. Då blev jag rädd och sedan dess har jag satt för fönstren.
Åsenfår, hundar och katter

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 06 feb-10 kl 17:31 »
Hundburar är annars perfekta, åtminstone för småvuxna raser och lamm.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 06 feb-10 kl 17:33 »
Visst kan ni ta med fåren i bilen  ;D

http://vinterstudion.wordpress.com/2009/02/18/tjeckisk-get-motor-i-bilen/

Ha ha så där såg det ut för oss i mitten av november då vi  hämtade våran bock i östersund och åkte hem till  östergötland, han låg och mumsade äpplen i hundskuffen med halm och lite sågspån! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser