Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har LITE får?  (läst 4508 gånger)

Bullerybo

• Närke
SV: Någon som har LITE får?
« Svar #20 skrivet: 06 feb-10 kl 17:43 »
Låter ju ypperligt! Vi har ca 1,5 timmars körväg emellan hemma och landet. Det är ju inte jättemycket i alla fall.

Skulle ju kunna dela upp dem på två bilar om det blir trångt.

Är ju inte meningen att de stackars fåren ska veckopendla direkt utan det blir väl en tur dit o en hem i så fall.

En annan fundering... måste man ha tillstånd för får, med grannarnas godkännande osv?

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 06 feb-10 kl 17:49 »
Ja enligt regelboken ska ni ju ha ett sk. SE nummer och registrera fåren hos jordbruksverket och fåren ska vara märkta, hör med kommunen där du bor, tror det har med detaljplanen att göra om man får eller inte får

Bullerybo

• Närke
« Svar #22 skrivet: 06 feb-10 kl 18:06 »
Hehe... ja då får jag ta reda på om jag får ha får.

Vi är inte detaljplanlagda dvs hör inte till stadsplanerat område. Får hoppas det underlättar.

Vilse

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 feb-10 kl 20:34 »
Det minsta antalet får jag haft var när jag började,,2 tackor och en bagge,,hade "små" hagar typ 2-300 kvm och en stor hage,,skifatde dom runt mellan dessa hagar och dom trivdes och var glada. Jag transporterade i en van,,satte en plywood skiva så dom inte kunde hoppa in i framsätet,,hade en gummi matta på golvet som gick att ta ut o spola av,,gick fin fint!  :)

körde även baggen i min stationsvagn vid något tillfälle när han skulle ut o hälsa på andra damer,,men min gamla bagge var så laid back så jag kunde ha honom och en hund i bak i stationsvagnen,,saknar den baggen,,jag lede honom i koppel i o ur bilen o til dit han skulle  :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #24 skrivet: 06 feb-10 kl 23:41 »
Skulle jag velat sett  ;D hur tusan fick du in dem i bilen.  ;D

Ja, vägen till en bagges hjärta går genom magen... :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ulla Krull

« Svar #25 skrivet: 07 feb-10 kl 06:33 »
Volvo kombi av lite nyare äldre modell är också en idealisk fårtransport :D Vår har gjort många turer till veterinären. 3-4 mindre får eller två större får plats. Vi har t.o.m kört våra två stora avelsbaggar till betet, men det var en rätt kort tur...
Jag har en Renault Kangoo Long - en perfekt fårbil. Med hyllor på ena långsidan får man plats med allehanda stängslingssaker mm och sedan får jag plats med tre vuxna får eller ett tjog grindar  :)
Har man bara 150 cm grindar så går dörrarna att stänga.

evaloteri

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 08 feb-10 kl 18:15 »
Jag har 2 tackor som nu på vintern bor i ett gammalt skogsstall.  Oxford down+blandras. Funkar bra med de 2.

Grönskan

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 09 feb-10 kl 07:47 »
Hej
Vi har haft får i 20 år men aldrig ägt mark, vi arrenderar (för ett lamm om året) av granne och numera vill folk gärna ha får på sommarbete för de får areal stöd för betning, vi tar hand om våra får mellan september-maj och sedan tar markägaren hand om dem på sommarbete, så då får vi lite semester. Vi har haft mellan 5-20 tackor och har några tackor om ni är intresserade, de går fasligt billigt om de kommer till rätt ägare. Betäckta är de också, men vilken ras....ja allt möjligt faktiskt det är blandras, inte så tokigt faktiskt de blir ofta friska djur.

LottaLuvin

• Gäst
Köra får i bilen..
« Svar #28 skrivet: 09 feb-10 kl 10:14 »
Funkar med en helt vanlig gammal saab också.. men man får fälla ryggstödet i baksätet. Vid det här tillfället var de två stycken som åkte (inte mina - brorsans flickväns.. både fåren och bilen)

eva f

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 09 feb-10 kl 11:58 »
Till min sambos förfäran har jag transporterat både grisar, får, en bock och höns i min Chrysler. Grisarna fick vara i en transportbur som vi byggde och fåret fick ligga på en pressenning och halm. Bocken fick ha det som fåret då han flyttades. Allt går med lite uppfinningsrikedom! Till sommaren kommer vi eventuellt att ha blandras lamm till salu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 2 användare
kackelmann, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser