Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka maskiner behövs?  (läst 15195 gånger)

JBF

• Småland
Vilka maskiner behövs?
« skrivet: 03 feb-10 kl 11:58 »
Jag måste uppdatera min (o)befintliga maskinpark, som idag endast består av en MF135, en C-pinneharv (eller vad den kallas) utan sladdplanka samt en ringvält som jag ej fått hem än + en enaxlad flakvagn som duger att köra in löshö i. Behoven är ju som följer: Jag har lite vall, ca 2 hektar sammanlagt, kanske lite mindre än så. Det enda jag kommer odla är vall till fåren. På gården finns en knivslåtterbalk, dessvärre ganska rostig. Är det nåt man kan slipa upp och använda? Den är säkert inte använd på 10-15 år, men stått under tak. Annars får jag köpa mig en slåttermaskin. Vad bör jag satsa på med min traktor och mina behov? Hurdan vändare/strängläggare ska jag leta efter? I somras lånade jag en sidosträngläggare, som fungerade OK, men det är klart att den inte vänder så bra. Kanske duger den för mina behov de första åren. Ska man även leta efter nåt mer som jag inte tänkt på? En hösvans, underlättar den arbetet mycket? Jag kommer nog ha svårt att ragga folk till höskörden, utan får utgå från att jag får göra det mesta själv. Kanske slitsamt att gå med högaffel..(I framtiden kanske man satsar på en press också, men jag har inte ens höfläkt, så det känns som om löshö är det enda som funkar nu, eller?)
Kom gärna med tips, helst tips som inte kostar skjortan för en fattig torpare  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

trädman

SV: Vilka maskiner behövs?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-10 kl 19:46 »
Knivslåtterbalk? -är det en traktorburen variant eller en bogserad hästslåttermaskin ev modifierad för att dras med häst? Är det en vanlig knivslåttermaskin som är hel är det förmodligen bara att slipa upp knivarna, smörja upp den och börja köra. Det är nog bäst att se till att ha reservblad och nitar hemma när det är dags för skörd.

Du behöver, precis som du skriver, något att stränga och vända ditt hö med. En gaffelsidräfsa fungerar säkert helt ok i denna skala. Alternativet kan vara exempelvis en JF 320 som är en kombinerad rotorvändare/strängare. Den vänder och strängar bra. Nackdelen jämfört med en gaffelsidräfsa eller strängläggare är att det "tar" dåligt när man vill flytta strängar i sidled och lägga samman strängar. Det är förmodligen heller inget reelt problem i denna skala.

Jag tror att en hösvans är ett bra sätt att köra in ditt hö om det är nära mellan åkrarna och ladan. Du slipper handlasta löshöet på en vagn/kärra, vilket är kanska arbetsdrygt. Ett annat alternativ är en liten självlastarvagn. Det tycks finnas ganska gott om begagnade sådana som är i gott skick till en liten peng.

Jag rekomenderar också varmt att bygga en enkel hötork. Höet behöver då inte vara heltorrt när det körs in vilket gör skörden mindre väderkänslig, minskar spillet och ger förutsättningar för ett bättre foder. Eftersom hötorkar för löshö eller småbalar används allt mindre finns det gott om torkfläktar på exempelvis Blocket. Det som behövs i övrigt är en enkel trapetskanal som man enkelt själv spikar samman.

JF320 1000-2000 ??
Hötorkfläkt, liten 1000-1500 exklusive ev elinstallation
Självlastarvagn 2000 och uppåt ?
Hösvans 500

Några exempel:

http://www.blocket.se/jamtland/Gamla_lantbruksmaskiner_25746395.htm?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/halland/Lantbruksmaskiner_25708262.htm?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Sjalvlastarvagn_hokanon_hoflakt_och_sidrafsa_24957133.htm?ca=8&w=3&last=1

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 03 feb-10 kl 20:39 »
Tack för utförligt svar Trädman! Jo, slåtterbalken är ju en traktorupphängd variant, Aktiv eller Tiva har jag läst nånstans på den under allt damm. Kanske borde man investera i en höfläkt, de flesta verkar ju bara ta ensilage nuförtiden ändå. Är det ett problem att mitt ränne/höloft ser ut såhär -----________----- om ni förstår vad jag menar, utmed båda gavlarna på lagården så är själva loftgolvet 60-80 cm högre än höloftsgolvet. Utmed gavlarna är det även ofast golv, typ grova bräder som bara ligger utlagda. Misstänker att man inte haft så mycket hö där. Eller kan man bygga en tunnel för höfläkten? Avstånden mellan åkrarna och lagårn är maximalt 500 meter så det är ju inte så farligt med hösvans?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-10 kl 20:53 »
Kom att tänka på slipning/uppsmörjning av slåtterbalken. Är det endast de små utbytbara knivbladen som måste slipas, fingrarna behöver ej vara vassa, utan är väl bara mothåll? Kanske är det smidigare att ta loss ett knivblad, åka till lantmännen el dyl och köpa helt nya knivar och nitar? Och sen "bara" smörja upp den och tuta och köra?
Hurdan är den att slå med. Har hört en del som svär sig förbannade över slåtterbalk, medan vissa (äldre??) inte vill slå med något annat?

trädman

« Svar #4 skrivet: 03 feb-10 kl 23:56 »
Kom att tänka på slipning/uppsmörjning av slåtterbalken. Är det endast de små utbytbara knivbladen som måste slipas, fingrarna behöver ej vara vassa, utan är väl bara mothåll? Kanske är det smidigare att ta loss ett knivblad, åka till lantmännen el dyl och köpa helt nya knivar och nitar? Och sen "bara" smörja upp den och tuta och köra?
Hurdan är den att slå med. Har hört en del som svär sig förbannade över slåtterbalk, medan vissa (äldre??) inte vill slå med något annat?

Det är nog onödigt arbete att ta loss alla knivblad och byta dem. Är de hela så  låt dem sitta. Sitter något knivblad löst så brukar det gå att slå på nitarna så det fastnar. Det går att slipa knivarna med vanlig liten vinkelslip. Det kanske inte är optimalt och det blir lätt för varmt, men det fungarar och går hyggligt fort. Du behöver nog ha knivar och nitar i reserv när du ska igång och slå. Kanske också en vevstaken om det är en med trävevstake. Den är också en "säkerhetsdetalj" som ska gå av om man kör i något som blockerar kniven. En vevstake går bra att såga till med en vanlig cirkelsåg.

Det är svårare att slå med en knivslåttermaskin än en rotorslåttermaskin. Den senare är tämligen okänslig för hur man kör, om gräset lagt sig osv. Knivslåttermaskinen är besvärligare om gräset lagt sig och det kan lättare fastna gräs i knivbalken, men det har slagits mycket med knivslåttermaskiner genom åren så det ska nog gå bra. I början kommer det säkert att trassla, både på grund av ovana och för att den är lite rostig och allt kärvar, men det blir säkert bättre.

Menar du torkfläkt eller en transportfläkt för hö när du skriver höfläkt. I min barndom kördes det hö med hösvans och injektorfläkt som blåste upp höet på skullen. Det fungerade bra i den lilla skalan. En injektorfläkt kan du nog få gratis om du hittar en som står och samlar damm på någon loge. De kräver dock en hyggligt stor elmotor (15 hk? = 25A säkringar) för att fungera. Torkfläkt kan du nog med fördel välja en ganska liten 4 kW eller så. Det går säkert att bygga en tork även om golven har olika höjd. Det behöver inte vara en trapetstork med kanalen i mitten. Man kan bygga en kanal efter ena väggen och sedan lägga trall, eller begagnade lastpallar på golvet som släpper upp luften genom höet. Det är inte optimalt att ha en kanal som vinklar, men det handlar om små mängder så det kommer nog att fungera tillräckligt bra för att få bra hö.

brainghost

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 feb-10 kl 08:45 »
Köp en självlastarvagn mycket smidigt . Används inte längre o de är mycket billiga ca 1000 spänn

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 04 feb-10 kl 16:07 »
Ja, det var hötork jag menade, och inte injektor. Det hoppas jag slippa då jag har en bra bro upp till loftet.
Jag får googla lite på hur man kan bygga torken så man får lite tips.
Känns inte självlastarvagn lite overkill för mina små marker? Eller är den väldigt smidig (Har den många delar som kan gå sönder när de inte bör det?)
Ja, vevstaken är i trä. Kanske ska koppla på maskinen och se om den driver överhuvudtaget. Är det lättare att slå med slåtterbalk ifall det inte är så tjock vall, tex klövervall måste väl fastna som f*n i en sådan?

Aqualize

« Svar #7 skrivet: 05 feb-10 kl 00:26 »
Var det meningen att du ska ta en åker i bruk? Så du behöver plöja, harva, sladda (du har ju inte sladdplanka) och så vall först?
Det är en del maskiner och kunskap i det. Om du inte har möjlighet att låna sådant som passar din traktor kanske du ska fundera på att leja in någon bonde att göra jobbet. Eller i alla fall delar av det (sådd och plöjning). Det kommer kosta pengar men du har ju möjlighet att se om det var värt det och hinna med att ta in kunskap och skaffa maskiner till nästa gång vallen ska sås om.

För höbärgningen tror jag för dig vore bäst med en självlastarvagn. Jag har aldrig sett en hösvans användas men spontant tycker jag man inte borde få med sig så mycket. Ivf jämfört med en självlastarvagn. Menade du att det var typ max 500 meter till åkrarna (infart) eller att det bortesta hörnet är så långt från ladan? I vilket fall blir det ju en del åkande, risk för att det kännas som man gräver en grop med tesked.
Jag har heller inte erfarenhet av självlastarvagnar men de mindre maskinerna borde väl inte vara så tunga att driva. Pöttinger nämnde 20 hk på sin minsta modell på hemsidan. 135:an har 38 hk på kraftuttaget. Ev. kan det krävas hydrauluttag, kan vara bra om du har koll på hur du har det nu och om det fungerar på traktorn innan du köper.

Vad var det för höredskap du använde i somras? Du skrev sidosträngläggare. Det kan man uppfatta som en sidoräfsa eller rotorsträngläggare. Det senare är ju definitivt inte något bra att använda för torkningen. En sidoräfsa funkar ju men det tar längre tid att torka höet än med rotorhövändare.

Annonsen som länkades, en JF CR 320 för 1500 kr är väldigt billigt, det brukar begäras bra mycket mer för sådana (3000-9000). Dock fanns det ju ingen bild men är den i bra skick är det ett klipp. Har du inte allt för långt till Laholm så kan du åka och köpa den. Kan man bara maskinellt lyfta den ska den få rum på bilsläpkärra.
Plogen i samma annonsen ser ju inte heller ut att vara för dålig.

Nackdelen med just den modellen av kombivändare (som är den absolut vanligast) är ju att det inte är roterande, så man kan inte ta skarpa svängar. Och som sagt så kan man inte flytta strängar eller slå ihop dem. De fördelarna har sidoräfsan. Är priset det rätta så är det inte fel att ha båda.

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 05 feb-10 kl 10:17 »
Plog, harv och ringvält har jag (Åkrarna är plöjda och skall harvas till våren.) Förmodligen sår jag bara ett par av åkrarna till våren nu, resten harvar jag och tar tag i till sensommaren/hösten istället, höstsår alltså. Behoven rör ju själva höskörden. I somras slog min systers svärfar åt mg, och det var av honom jag fick låna sidoräfsan, som fungerade helt OK. Han sa själv att han klarat sig med en sån i över tjugo år, men nu hade han köpt en nyare räfsa/strängläggare. Ja, nog är väl självlastarvagn smidigare, men det känns nästan som lite overkill att ha en sån stående 51 veckor om året (plus att jag i nuläget inte har något som kan liknas vid en maskinhall, och en självl.vagn mår väl inte bra att stå ute i regn och rusk antar jag..Då är det kanske lättare för en hösvans att rosta lite..)
Sådd får jag leja in, i likhet med många andra i närheten, det finns ett par bönder som erbjuder sina tjänster här..

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 05 feb-10 kl 15:26 »
Jag har kollat upp slåtterbalken närmare nu, och den är av märket "Triumf", en grön skapelse.. Är det ett välkänt märke för nån? Den ser ut att vara ganska rostig, även i fingrar och spakar, men det var lite svårt att avgöra i skumrasket under taket där den står. Kan man koppla loss hela knivbalken för slipning? Var skall den sedan smörjas? Är det bättre och mycket smidigare att köpa en slåtterbalk för ett par tusen  om man har tummen näästan mitt i handen?

/JBF

Aqualize

« Svar #10 skrivet: 05 feb-10 kl 16:53 »
Jo visst blir självlastarvagn troligen dyrt. Förutom hösvans tror jag du inte kommer undan billigt utan arbetskraft.

Om du skulle kunna ragga upp en höbärgare som kan stå i vagnen efter en press och du har många vagnar så kan man köra och fylla alla vagnar och sen lasta av på kvällen. Men då gäller det ju att har flera balvagnar. Nu har du ju visseligen bara 2 ha men löspressat hö tar plats. Löspressar ("svängkolvpress") är inte så dyra men balvagnar är det (för vad man får för priset tycker jag). En hårdpress är väldigt dyr men skulle kräva för många balvagnar.

Är det någon här som kan uppskatta hur mycket hö man får in med en hösvans? Som sagt, aldrig sett en i drift. Skulle vara intressant att jämföra hur mycket hö (mätt på dess vikt) som den tar i varje tugga.

Nu fick jag en tokig idé. Dock beskrev du dig nästan som att ha tummen mitt i handen :(
Bygga sin egen självlastarvagn. En löspress och en vagn behövs. Löspressen kan man få tag i billigt, bara pickanordningen fungerar (knytarna som är det känsligaste, är de ihoprostade så blir det billigt). Man får sen helt enkelt bygga ihop pressen och vagnen på något lämpligt vis och så golvet kan röra sig bakåt (mata undan höet som kommit in). Låter som ett roligt projekt.

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-10 kl 17:07 »
Haha, som sagt tummen nästan mitt i handen, så jag avvaktar med dylika projekt ett par år  ;).
Ja, skulle vara spännande ifall nån kan säga hur mycket enhösvans nappar tag i egentligen? Visst kan jag ju få tag på lite folk, men jag misstänker att jag till stor del kommer att ta hand om det mesta själv, och på 2 hektar så kan det väl inte bli alltför många ton, även om jag givetvis hoppas att det blir ganska många ton!! Det smidiga med en hösvans vore ju också att det är lätt att lasta av. Jag kan ju backa nästan upp på loftet och lossa där, sen sticka in det sista metrarna med högaffel. (Alternativt köper jag en massa Trisslotter i morgon, och hoppas på storvinst så jag kan köpa en helt ny maskinkedja för lagom stora ensilagebalar.)

trädman

« Svar #12 skrivet: 05 feb-10 kl 22:16 »
Med tanke på hur lite små självlastarvagnar kan kosta så tror jag det både blir bättre och billigare att köpa sig en sådan än att bygga ihop en löspress med en vagn. I synnerhet om man har tummen nära handens centrum...

När det gäller slipning av slåttermaskinen så vet jag inte hur en Triumf är konstruerad men jag utgår från att den bygger på samma koncept som evx TIVE. I så fall finns en kula el liknande led där vevstaken och kniven sitter i hop. Man lossar vevstaken, vilket förmodligen är någon form av snabblås, och drar sedan ut kniven (dvs ett plattjärn med alla de små triangelformade knivbladen) Sen är det bara att slipa på valfritt sätt. Själv skulle jag nog välja vinkelslip (liten) och en inte allt för grov flexrondell, även om det lätt blir lite elakt mot knivarna. Man kan också slipa den på en vanlig slipsten.

ToJo

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 05 feb-10 kl 22:37 »

Här är en länk hur man bygger en hötork.
http://www.nordpost.se/shop/pdf/6847.pdf
jag har själv byggt en tork för ca 10 ton enligt den beskrivningen.

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 06 feb-10 kl 10:08 »
Tackar, jag googlade och hittade länken igår jag också.. Nej, det ska jag nog kunna ordna, måste bara täta golvet ordentligt. Räcker inte det med vanliga tunna masonitskivor? Om man spikar dem tätt tätt så borde det väl täta ordentligt. Loftväggarna är ju ca 1,20 m höga bara, men man får ju anpassa inläggningen efter det. Det blir till och röja undan allt skrot på rännet till våren.
Ingen som hade en uppfattning om hur mycket hö man kan pressa ihop i en hösvans, några hundra kilo borde väl inte vara omöjligt eller?

Aqualize

« Svar #15 skrivet: 06 feb-10 kl 19:30 »
Kanske...
Jag räknade på hårdpressen min (från manualen, welger AP 41). Balkanalen är 3x4 dm och längden 5 till 10 dm på balen. Balvikten är 10 till 20 kg. Det ger en densitet på 167 kg per kubikmeter hårdpressat.

Hur mycket omfamnar en hösvans?
http://www.maskinisten.net/userpix/8425_hsvans_1.jpg
Räknar man långt ut på sidorna så går jag med på högst 4 kubikmeter när man fäller ner det som håller fast höet. Det blir 667 kg hårdpressat hö.

Då är det bara ta reda på hur mycket "ihoptryckt" (lite blir det ju när man backar in det i hösvansen) hö väger och 667 kg vet man är ett absolut maxgräns som man kommer vara långt ifrån.

Jag håller med om att hålla ögonen öppna efter självlastarvagn, men det begärdes ju minst 10 000 och uppåt för sådana på blocket just nu. Så jättebilligt tycker jag (inte för att något annat effektivt alternativ är det ändå) det inte är och det är ju en del mekanik i det så det behöver ju översyn och ev. reservdelar innan det ens kan börja användas.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 06 feb-10 kl 20:20 »
Jag hade en hövändare JF320 jag tyckte den var jättebra.
Men sidoräfsan är jättebra att lägga ihop flera strängar till en och billig ,köpte min för 500 kr.
Funkar bra till 0,5 ha slåtteräng.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

trädman

« Svar #17 skrivet: 06 feb-10 kl 23:53 »
Det går nog utmärkt att täta golvet med den billigaste masoniten du kan hitta. Vi har masonite på väggarna, både för att hålla luften inne och snön ute. Väggbrädorna var nog inte särskilt torra när de spikades upp för >50 år sedan.

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 07 feb-10 kl 10:15 »
Ja, jag skall antasta en gammal man på andra sidan byn som sålde sina kor för ett år sen. Han fick en tupp av mig och är fortfarande överlycklig över det faktum att jag vägrade ta betalt för tuppen. Han har kanske lite grejer kvar som man kan få köpa. Det enda som oroar mig lite gällande hötorken är att delen där höet kommer att ligga ligger lite lägre än omgivande golvnivå, som jag beskrev tidigare i tråden. Men om jag bygger trapetsen lite högre så kanske man slipper vinkla tilluften från fläkten ändå?

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 27 jun-10 kl 15:22 »
Nu har jag försökt få loss knivbalken ur min Arvikaverken Triumf slåtterbalk halva eftermiddagen. Den sitter som berget och jag undrar om jag skall ge fan i det. Orkade inte röja ut så jag kunde lyfta ut den med traktorn utan mekade så gott det gick i ladan. Det sitter ju en del ytrost på balken så kanske är det det som kärvar. Vidare ser jag att metallfästena på drivstaken är rejält rostiga, och kanske inte håller för användande. I övrigt är maskinen i gott skick. Borde jag ge upp och köpa mig något annat att slå vallen med eller skall jag kämpa vidare? Nu är ju årets hö ordnat redan (köpte rundbalar eftersom åkrarna betas i år och skall plöjas om igen till hösten för att sås nästa vår)

/JBF

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser