Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka maskiner behövs?  (läst 15508 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Vilka maskiner behövs?
« Svar #20 skrivet: 27 jun-10 kl 15:37 »
Kan du inte knacka med en slägga lite åt båda hållen..? De brukar lossna lite efterhand, och sen tar man mer och mer.
Drivstaken kan du väl renovera om det skulle vara så, så visst tycker jag du kan fortsätta..men ta loss kniven först.

JBF

• Småland
« Svar #21 skrivet: 27 jun-10 kl 16:30 »
Jag skall prova att knacka lite, tänkte man kunde "stuckit in" något som man kunde skjutit ut knivbalken med. Förmodligen går det om man kanske smörjer in lite och drar utav bara h*lv*te! I övrigt ser ju maskinen helt OK ut, det är bara fästena för vevstaken, men man får hoppas att staken går sönder innan metallfästena smäller. Tänkte försöka få ordning på den nu i sommar så man kunde slagit lite så man lär sig till nästa år. Hur jag skall hänga upp åbäket bakom traktorn har jag inte ens funderat på än.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 jun-10 kl 16:42 »
Ta en bild och lägg in här sen..så löser det sig :)

JBF

• Småland
« Svar #23 skrivet: 27 jun-10 kl 17:27 »
Här kommer ett par bilder på underverket. Nu står den ju väldigt konstigt, och själva trepunktsfästet har jag vridit undan. Vidare har jag ett ca 1 meter långt "järn" som ser ut att höra till slåtterbalken, som inte syns i bild. Det verkar nog vara nån slags hållare... Ska jag fota den också eller förstår du vad jag menar?
Är rosten på vevstaken OK eller är det för långt gånget...
//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #24 skrivet: 27 jun-10 kl 17:29 »
Närbild på fingrarna och knivbalken

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 jun-10 kl 18:56 »
Knivbladen ser ju fina ut iaf.. :) Dra på olja längs hela kniven och låt den stå några dar medan du plockar fram det andra. Du måste ändå olja in den innan du kan köra med den när balken ser ut sådär. Sen kan du fortsätta att knacka loss den, det kommer säkert att lossna.
Rosten på vevestaken var ju lite svårt att avgöra, men det ser inte så farligt ut tycker jag. Dock skulle jag se till att få kniven att gå lätt och fint innan man börjar köra, det är ju onödigt att fresta grejerna i onödan.

Det kommer nog att ge sig hur det ska sättas ihop. Börja med att sätta trepunktsfästet på traktorn och lägg in maskinen under, så syns det nog, annars kan du ju ta ett kort när du kommit så långt. Tryckstångsfästet är ju den öglan som pekar rakt upp åt höger på bilden, men det hade du nog förstått?.
Den långa stången kommer nog till användning, jag har mina aningar.

JBF

• Småland
« Svar #26 skrivet: 27 jun-10 kl 20:35 »
Tryckstångsfästet är ju den öglan som pekar rakt upp åt höger på bilden, men det hade du nog förstått?.
Den långa stången kommer nog till användning, jag har mina aningar.

Jepp, det förstod jag. Jag hoppas också att resten ger sig när jag väl kopplar på balken på traktorn. I dagsläget fattar jag dock inte vart den där stången hör.... Du hade dina aningar eller? Kanske ger det sig när jag kopplar ihop ekipaget..

Aqualize

« Svar #27 skrivet: 28 jun-10 kl 21:46 »
Jepp, det förstod jag. Jag hoppas också att resten ger sig när jag väl kopplar på balken på traktorn. I dagsläget fattar jag dock inte vart den där stången hör.... Du hade dina aningar eller? Kanske ger det sig när jag kopplar ihop ekipaget..

Det här snacket om stången gör mig lite orolig så vi tar det från början, basic, så ingen behöver klia sig i skallen när det är dags att köra. Trepunktslänkage/trepunktslyft/hydraullyft/hydraulen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trepunktsl%C3%A4nkage
Du vet att du troligen behöver en toppstång/toppstång/tryckstång? För det ser ut som en sådan slåtterbalk som har det, vissa (t.ex. Aktiv tror jag) har en egen pinne/balk för detta som är monterad till slåttermaskinen. Eller kan det "1m långa järnet" du skriver om vara en sådan?

Finns bilder här, det du ska ha en är en vanlig enkel kategori 1 toppstag.
http://www.grene.com/shop/action/product_12000_-12_900001_5616__41526_Toppst%C3%A4nger+special+till+Massey+Ferguson
(nu behöver det inte vara massey special, men om du köper annan så se till att det är en rätt så lång en, massey brukar vilja ha långa toppstänger).
Den förbinder då övre fästet på slåtterbalken till motsvarande på traktorn.

JBF

• Småland
« Svar #28 skrivet: 28 jun-10 kl 22:01 »
Du behöver inte vara orolig Aqualize.. Jag vet vad en toppstång är...  ;) Kolla bilderna jag bifogade, i inlägget med två bilder, kolla den nedersta. Det behövs ingen toppstång eftersom själva fästet är vinklat ( till trepunktsfästena på traktorn) Framgår någorlunda på bilden, även om hela fästet är vinklat åt fel håll på just den bilden. Nej, det är en annan stång som jag starkt misstänker hör till... Eller mer som ett platt järn med fästmöjligheter i änden, och en kedja hängande. ( ??? ??? ???) Det känns som om jag måste fota den så att ni vet vad jag menar.

//JBF

Aqualize

« Svar #29 skrivet: 28 jun-10 kl 22:45 »
Du behöver inte vara orolig Aqualize.. Jag vet vad en toppstång är...  ;) Kolla bilderna jag bifogade, i inlägget med två bilder, kolla den nedersta. Det behövs ingen toppstång eftersom själva fästet är vinklat ( till trepunktsfästena på traktorn) Framgår någorlunda på bilden, även om hela fästet är vinklat åt fel håll på just den bilden. Nej, det är en annan stång som jag starkt misstänker hör till... Eller mer som ett platt järn med fästmöjligheter i änden, och en kedja hängande. ( ??? ??? ???) Det känns som om jag måste fota den så att ni vet vad jag menar.

//JBF

Va? Du kan ju inte vinkla in hela trepunktsfästet mot traktorn, då blir det ju stumt så det inte går att lyfta. Jag måste väl missförstå dig nu? Ta foto på prylen, är nog bäst det.

Det finns sanslöst många varianter var man använder ett järn med en kedja på till en slåtterbalk. Som det är på mitt aggregat är det för att hjälpa till att lyfta balken, ser ut så här (fast jag har en Mads-Amby som verkar snarlik i detaljerna).
http://www.danielssonsauktioner.se/Bilder/Auktion090808/slatteraggregatpomo.jpg långa järnet som går från högra trepunktsfästet till bakom balken där det är en kedja.
Lite googlande gav ivf två alternativa sätt att fäste en sådan här konstruktion. Dessutom också tror jag en där den ersätter toppstången...

JBF

• Småland
« Svar #30 skrivet: 29 jun-10 kl 08:05 »
Om du ser på bildens förgrund ser du det fäste som går in i traktorns övre fäste. Längre ner på fästet på bilden (i bildens mittersta del) ser du fästena till lyftarmarna. Så vitt jag förstår det skall den kopplas till traktorn utan toppstång.
« Senast ändrad: 29 jun-10 kl 08:12 av JBF »

Moëll i Trädet

• -
« Svar #31 skrivet: 29 jun-10 kl 08:24 »
Ursäkta om jag blandar mej i..  :-[ Ja det är helt riktigt, har kört en del med ett sånt aggregat för mååånga år sen, dom hade lätt för att falla i en oformlig "skrothög" när man kopplade i från.
"Kärleken är livets bäste vän"

JBF

• Småland
« Svar #32 skrivet: 29 jun-10 kl 09:21 »
Varsågod att blanda dig i... Ja, "skrothög" är nog en passande beskrivning! Jag skall försöka fota den där omtalade stången/järnet i kväll så att vi reder ut det också!!

Existens?

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 29 jun-10 kl 16:26 »
Det var vanligt förr att man byggde grejer som inte behöver en vanlig toppstång, utan den är, som i ditt fall, inbyggd i maskinen.
Vanligt även på släpräfsor och sånt förr.

Kom gärna med en bild på det spännande långa järnet :)

Vi har haft ett aggregat där man fäste en lång stång i bakaxeln på traktorn, det är en sån jag funderar på om det kan vara.

JBF

• Småland
« Svar #34 skrivet: 29 jun-10 kl 21:56 »
Här kommer bilder på stången... Det enda som får mig att tro att den hör samman med slåtterbalken är den gröna färgen. Kanske hör den till något helt annat?

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 jun-10 kl 22:16 »
Ja, det var den jag trodde..
Det ska finnas en motsvarande krok, som passar i öglan som sitter flyttbar på stången. Den kroken skruvar man i traktorn, jag har för mig runt bakaxeln. (högra) Den brukade man aldrig ta bort, så risken är ju att den försvunnit med nån traktor.

Andra änden ska på nåt vis till höger lyfttapp.
Jag var bara 6 år när jag såg detta, så minnet sviktar lite, men den ska nog hålla i maskinen lite extra, så den inte svänger in bakom traktorn. Detta var ju på den tid då man inte hade så märkvärdiga begränsare till lyftarmarna, i sidled.

JBF

• Småland
« Svar #36 skrivet: 29 jun-10 kl 22:21 »
Hmm, jaså... Jag undrar just huruvida jag har sett nån sån krok på traktorn. Får undersöka i morgon. Är det bara att sätt dit nån annan slags krok om den saknas? Saken ger alltså stöd i sidled, inte i höjdled? Kan den fungera utan detta järn när man nu har en så modern traktor så att man kan reglera höjden på lyftarmarna?

Tack för din hjälp!!

JBF

Existens?

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 29 jun-10 kl 22:24 »
Det kan säkert fungera ändå rent tekniskt på traktorn, frågan är bara om maskinen går att få ihop utan den..Det ger sig nog när du börjar titta på den lite i sitt sammanhang.

Det är en grov krok, 15 mm gods eller nåt sånt.  Det går ju att göra nåt nytt om den saknas och det visar sig att den är nödvändig.

Aqualize

« Svar #38 skrivet: 30 jun-10 kl 00:01 »
Det där är påkörningsutlösningen ("stenutlösningen"). På mitt aggregat (med vettigt 3punktsfäste) sitter det fast ungefär där man placerar den högra (bakifrån traktorn sett) dragarmen. Sen är det fasthakat på något ställe väldigt nära där släpskon är och kniven börjar. Utan detta så kommer hela aggregatet bara vika sig bakåt. Du ser ju fjädern så med ett rejält ryck (inte säkert att man orkar med det för hand) så går det att dra isär delarna.
Men ditt aggregat är ju så konstigt tycker jag så jag reserverar mig från att säga var det ska fästas, men påkörningsutlösningen är det ivf.

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 30 jun-10 kl 07:44 »
Det där är påkörningsutlösningen ("stenutlösningen"). På mitt aggregat (med vettigt 3punktsfäste) sitter det fast ungefär där man placerar den högra (bakifrån traktorn sett) dragarmen. Sen är det fasthakat på något ställe väldigt nära där släpskon är och kniven börjar. Utan detta så kommer hela aggregatet bara vika sig bakåt. Du ser ju fjädern så med ett rejält ryck (inte säkert att man orkar med det för hand) så går det att dra isär delarna.
Men ditt aggregat är ju så konstigt tycker jag så jag reserverar mig från att säga var det ska fästas, men påkörningsutlösningen är det ivf.
Ja, det skulle det ju också kunna vara.. Kanske ger det sig om jag hittar motsvarande krok på traktorn och kan sätta ihop ekipaget!
Konstigt aggregat ???  ???  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

836 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser