Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stort hus?  (läst 3709 gånger)

Lianne

• Västergötland
Hur stort hus?
« skrivet: 03 feb-10 kl 11:03 »
Hej, är ny här och har en del funderingar, säkert inga nyheter men ställer frågorna ändå.
Vi ska inreda en 9 kvm häst box till hönshus, inga hästar kvar längre, och jag undrar hur många hönor vi kan ha i detta utrymme. Vill inte att de ska trängas utan de ska ha bra med plats. Har tänkt att skaffa Hedemorahöns om vi får tag i några. Det är ett gammalt brygghus som inte är isolerat och jag undrar om man behöver isolera?
Hur många utgångar har ni i era hönshus, hörde att om man bara har en, kan det bli dragit i huset, stämmer det?
Hoppas på svar :)
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur stort hus?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-10 kl 11:20 »
På en 9kvm skulle jag nog haft just 9 st hönor om du vil att dom ska ha gott om platts.
Sen kan man ju tänka uppåt .
Om du bygger uppåt så har du ju mkt mera utrymme på en gång o kan då ha det dubbla antalat höns och ändå ha bra med utrymme.
Enl lagen är det väl typ 9 höns per kvadrat eller dyl .

En dörr blir bra varför ha mera?
Nej inte isolera då blir det fuktigt inne .

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lianne

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 feb-10 kl 13:04 »
Tack för svaret, en fråga till, om vi  har tre tuppar, hur många hönor borde vi ha då?
Alltså ingen isolering, men blir det inte väldigt kallt för hönsen? :-\

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-10 kl 14:09 »
Tack för svaret, en fråga till, om vi  har tre tuppar, hur många hönor borde vi ha då?
Alltså ingen isolering, men blir det inte väldigt kallt för hönsen? :-\

Man räknar minst fem tuppar per höna har jag för mig...

Sen brukar man lugnt räkna med 2-3 hönor per kvadrat om man talar Hedemora-storlek.

Om du har en liten sluss framför dörren slipper du ganske mycket drag, åtminstone blåst rakt in
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-10 kl 15:08 »
Man räknar minst fem tuppar per höna har jag för mig...

GANGBANG? Tvärtom fem hönor till en tupp isåfall...
Fjäderfän och kaniner

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 03 feb-10 kl 15:12 »
Var i landet bor du? Vi bor norr om Gävle o vårat hönshus är isolerat med 7 cm tror jag att det var. Både väggar o tak är isolerat. Vi har 9 olika hönor, varav två dv.kochin o jag tycker dom har väldigt gott om utrymme, men trots värmelampa o frostvakt blir det kallt så vattnet fryser. Jag tänker utöka flocken med några fler hönor till nästa vinter.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 feb-10 kl 15:35 »

Nej inte isolera då blir det fuktigt inne .
Fukten kommer när kallt och varmt möts, är huset oisolerat och svagt uppvärmt vintertid så blir det kondensdropp i taket, tvärtom på sommaren när det är kallt inne o varmt ute.. isolera skulle jag säja, ordna en ventil/skorsten högt upp för att vädra ut hönsens utandningsluft, inluften kan ske genom hönsluckan. sittpinnarna placeras högt då värme stiger uppåt, helst i takhöjd...  undviker du att skyffla ut ströbädden på vintern och bara fyller spån så avger den bra med värme vid förbränningen(förmultningen)..
Fjäderfän och kaniner

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-10 kl 15:37 »
GANGBANG? Tvärtom fem hönor till en tupp isåfall...

HAHahah ja självklart ska det vara fem önor per tupp juh.... :-[  sorry  ;D
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Lianne

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 feb-10 kl 17:06 »
Ok, tack för svaren. Det lutar åt att isolera och med tiden kan vi kanske ha upp mot femton hönor och tre tuppar. Vi väntar på att få köra igång detta projekt och ska inhandla en bok "Höns" som vi ska lusläsa. Är väldigt intresserad av att bli genbank på hedemora och få kycklingar som man kan föra vidare.  :)

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 feb-10 kl 07:55 »
Ett litet råd bara. Om du vill hjälpa till att bevara hedemorahönan genom att vara med i genbanken så ta först kontakt med SLK och genbanksansvarig via www.kackel.se innan du köper höns och inte efteråt. Då blir det inga missförstånd "rasrenhet" som lätt kan uppstå annars.

www.kackel.se finns numera också ett frågeforum när det gäller frågor om höns, ankor och gäss i allmänhet och lantraser i synnerhet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #10 skrivet: 04 feb-10 kl 09:15 »
9 hönor per m2 kan vara lite mycket om man inte vill byta strö för jämnan. Det är lättare att golvströet blir kompakt och blött om man har många hönor som använder det och lämnar sina små restprodukter.
Man kan minska belastningen på golvströet genom att ha gödselbord eller bänkar så att det mesta vad gödslen hamnar där och inte på golvet. Vissa raser är mera uppe på pinnarna andra är mer nere på golvet.
Börja med några hönor per m2 och sen kan du öka så länge som det är snyggt torrt och rent (utan att överskrida max antalet)
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 04 feb-10 kl 09:30 »
9 hönor är väl maxantal enligt lag men inte vad man rekomenderar kanske. I ekologiskt lantbruk får det inte vara mer än 6 hönor per kvadratmeter. Det jag hör de flesta tala om, är 2-3 hönor per kvadratmeter, då har de det riktig bra!

Lianne

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 04 feb-10 kl 10:20 »
Har pratat med genbanksansvarig och gått med i klubben men det verkar vara kö till de uppfödare som finns här i Västergötland.
Oj, 9 hönor per kvm, det verkar väldigt mycket, vi ska inte ha mer än 2 per kvadrat har vi tänkt. Tipset med gödselskiva under sittpinnarna får vi ta till oss, smart sätt att fånga upp gödslen på, men gör man rent den varje dag? Har väl betydelse hur många hönor man har förstås.
Hur stor hönsgård ska man tänka sig att ha om man planerar för ca 18 djur?
En fråga till, vi har ett stort stabilt skåp med massa fack som vi har tänkt att använda som reden men hur gör man sen om hönorna vill ruva, kan man flytta på höna och ägg ner på golvet?

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 04 feb-10 kl 11:18 »
hur gör man sen om hönorna vill ruva, kan man flytta på höna och ägg ner på golvet?
vissa lägger en kartong/låda i redet som man kan lyfta ner på golvet med ägg o höna...
Själv brukar jag välja ägg,lägga i en låda,lägga i surhönan,galler över,sen får hon ruva i redskapsskjulet i fred,släpps ut dagligen för mat o vatten...
Fjäderfän och kaniner

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 04 feb-10 kl 11:58 »
Vi har byggt flyttbara värpreden, alltså ett och ett fast de ligger brevid varandra.

Bra tips om kartong inuti redet annars för nerflytt på golv eller till bur!

Se till att få bra stabila kartonger bara som håller och passar in.

Lianne

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 04 feb-10 kl 12:00 »
Ja det verkar ju smart att lägga en kartong i facket och bara lyfta ner, borde jag kanske tänkt på själv,ha,ha. Det är mycket tankar som snurrar i och med hönshusbygget.
Då kan vi använda vårt höghus iallafall, va bra. Tack :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser