Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammnäring/lammpellets.  (läst 5047 gånger)

freeky

• Gäst
Lammnäring/lammpellets.
« skrivet: 02 feb-10 kl 20:31 »
Hej! Vi har tre småttingar varav en är flasklamm. Dom är 2 veckor imorgon onsdag.Vi köpte Granngårdens Lamm 500 idag, och på en skylt ovanför säckarna stod att man inte ska ge lammen både pelletsen och lammnäring. Frågan blir då, varför inte? Kan man ta bort lammnäringen nu direkt och ersätta med pellets bara sådär? Och dom som diar, hur blir det med dom om det är för kraftigt för deras små magar?Dom äter hö, och pelletsen var visst jättegott, men är det bra för dem?

freeky

• Gäst
SV: Lammnäring/lammpellets.
« Svar #1 skrivet: 02 feb-10 kl 21:26 »
Ingen som vet nåt? Jag tycker det låter konstigt att man ska sluta med Lammnäring vid 2 veckors ålder, det stämmer inte i minas öron, och jag har försökt få råd från Lantmännen men blev bara kringslussad mellan olika människor och fick inget svar.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 02 feb-10 kl 22:43 »
Det här Lamm 500 är ju nytt och tänkt till de riktigt små lammen. Det är kanske tänkt som tillskott till lamm som diar och blir för kraftigt för de som äter lammnäring, vad vet jag.

Jag vet bara att jag alltid har haft lammnäring OCH vanligt lammfoder, dvs det som nu heter Lamm 300, och det fungerar utmärkt. När man läser beskrivning är det till "utfodring i två faser", om det är det de menar med Lammnäring och pellets.

Man slutar inte med lammnäringen förrän lammen vuxit 10 kg från födseln, dvs när de väger 13-14 kg. Ju tidigare man börjar med pellets desto bättre går det den dagen man slutar med lammnäringen för dem att helt gå över till pellets.

Om jag hade varit du så hade jag gett Lamm 300 istället.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 03 feb-10 kl 01:48 »
Lammfor 500 är ju gjort för de yngsta lammen att få redan i lammkammaren.

Lammfor 300 innehåller mindre protein, och passar mycket bra till äldre lamm som vinterlamm,
då 300 fodret minskar risken för fett i slaktkroppen.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #4 skrivet: 03 feb-10 kl 06:45 »
Klart du kan använda 500 eller 503 som är mindre pellets.
Flasklammen behöver ju allt de kan få.
Bara man klarar magarna på dem.

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 03 feb-10 kl 07:25 »
Det är bra att börja erbjuda dem pelletsen så tidigt eftersom de inte äter så mycket pellets förrän de blir 3-4 veckor och då har magarna börjat vänja sig. Lamm 500 är utmärkta startpellets och jag födde upp ett gäng flasklamm med det förra våren enligt den norska modellen:
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/fakta/management/lamning/96-flasklamm

Det fungerade utmärkt och jag fasade sedan över dem på vanliga pellets när startpelletsarna började ta slut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ollefund, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser