Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att hacka på BF  (läst 13767 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Att hacka på BF
« Svar #80 skrivet: 27 feb-10 kl 11:19 »
Avläggare är bussiness det också, klart intressant.
Det konstiga är att man inte avsätter bin till utökning i de här produktionerna utan säljer bin andra, sedan skall man importera själva.
Bonnlogik kanske och dessutom citera Einstein  ;D ;D ;D Ja det är inte lätt alla gånger.
« Senast ändrad: 27 feb-10 kl 14:31 av Sten-Åke Lindell »

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #81 skrivet: 27 feb-10 kl 18:40 »
Så rätt så RÄTT ! Michailov

Om man nu ska kalla sig biodlingsföretagare, och ha en klubb för detta dessutom och INGEN vill
verka för att producera bin och drottningar till avsalu.
Detta går tvärtemot ALLA marknadsekonomiska principer, det finns en STOR efterfrågan men INGA AKTÖRER för att tillfredsställa behovet.
VAR ÄR DE SANNA ENTREPRENÖRERNA ?????? Biodlingsföratagarna ?? NÄ det verkar inte så.
Våra grannar i Danmark har en aktör för att ta fram tusentalsdrottningar, men inte vi ??

Att producera samhällen för ett stort behov ska inte utgå från de traditionella sätten utan DETTA ska göras på eftersommarn året innan då det finns dessutom en generation bin som inte har så stor impact på honungsskörden längre har man sen lyckats ta fram dessa drottningar dessutom då kan man skapa MÅNGA samhällen och ju mer uttalad företagsmodell du har för detta ändamål desto mer bisamhällen skapas.
AKTÖRER VAR ÄR NI ??

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 27 feb-10 kl 18:47 »
Men vi är ju horder av prispressare och skattefuskare som skall undanhållas bin för att marknaden skall fungera ... Har du F-skattsedel förresten?  ;D ;D ;D
Jag har läst på lite om Danskarna, det verkar fungera bra där. Svensk Biavel ägs faktiskt till 50% vardera av både BF och SBR, men man undrar vad som händer?
Vi borde ha några stora distributörer av avläggare och paketbin eftersom priset/bristern är lite större här än i Danmark, här lönar det sig verkligen att producera bin.
Men det handlar tyvärr ibland om helt andra saker!
« Senast ändrad: 27 feb-10 kl 18:51 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #83 skrivet: 27 feb-10 kl 19:32 »
En eloge måste dock ges till HF för producentpaketet. Det är sådana grejer som gör det värt att betala medlemsavgiften till SBR (de äger ju mesta av HF). Det skulle visserligen gjorts för åratal sen men bättre sent än aldrig!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 27 feb-10 kl 19:35 »
Jag tycker producentpaketet är bra om man får igång produktion snabbt, har bin och ramar etc.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #85 skrivet: 27 feb-10 kl 20:56 »
Det räcker med att inneha momsredovisnings registrering hos skattmasen för att saker o ting ska funka.
Tillbaks till utbudet, det är skillnad på Biavel  och att vara drottningsproducent, Sevnsk Biavel har ju en bolagsordning vad de ska verka för.
Det behövs en "producent" som det är idag så finns det ingen organiserad utbudsamordning där efterfrågare synliggör behovet, jag inbillar mig att om efterfrågan skulle vara mer strukturerad så skulle producenterna antigen förena sina krafter eller att det källsorteras fram någon större aktör för att tillfredsställa beställarna.
EN BIODLINGSFÖRETAGARE helt enkelt VAR Ä NI ??

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #86 skrivet: 27 feb-10 kl 21:32 »
...
EN BIODLINGSFÖRETAGARE helt enkelt VAR Ä NI ??
Det är inte så självklart att räkna hem en avläggarproduktion som man kanske kan tro.

För vill man producera mycket avläggare (och drottningar) måste man redan från början ha tillräckligt med samhällen och styrka för att ha marginal att klara en dålig vinter/sommar, man måste ha många och spridda uppställningsplatser för att inte råka ut för AY-karens om någon i närheten (eller man själv) råkar ut för flyttförbud, många uppställningsplatser för att avläggarna ska växa ordentligt och man måste ha investerat ordentligt i många kupor och ramar.

Men vad händer om man har allt detta? Jo med dessa tip-top samhällen man driver på får man en förfärlig massa honung innan man kan göra avläggare (eller drottningar). Och ska man ha tid att ta hand om all den honungen måste man investera i vettig honungshanteringsutrustning och sedan ställer man sig frågan, förräntar jag den investeringen bäst genom att sälja avläggare eller att själv öka på antalet egna samhällen lite?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #87 skrivet: 27 feb-10 kl 22:38 »
Det är inte så självklart att räkna hem en avläggarproduktion som man kanske kan tro.  Och ska man ha tid att ta hand om all den honungen måste man investera i vettig honungshanteringsutrustning och sedan ställer man sig frågan, förräntar jag den investeringen bäst genom att sälja avläggare eller att själv öka på antalet egna samhällen lite?
Låter som ett trevligt problem , Äntligen kan man breda sitt inkomst bas eller koncentrera sig på en sak. Men om man påstår sig att vara stor bi odlare borde man klara av båda.
                                                mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 28 feb-10 kl 09:41 »
Brist på bin blir det om alla stora avsätter till varandra inom BF för att de skall växa och hålla alla andra utanför, det är ju så det fungerat politiskt.
De behandlar information på samma sätt, lite konspiratoriskt så låser de in sig i stället för att vara kommunikativa med alla.
De är en grupp som konkurrerar med både SBR och HF där alla andra är. Trots det så kan man få tag på bin och fina drottningar.
Men de stora produktionerna uteblir från dem som kan.
Har man 600 samhällen och skall gardera för vinterbortfall så borde man göra teoretiskt minst 60 avläggare, egentligen 100 st.
Det borde finnas rätt gott om bin. När alla slantar kom från SJV för att utöka bistammen så ökade den med 120.000 samhällen på ett antal år står det i en rapport.
Man ansåg att det var bara hälften av vad marknaden önskade. Så frågan kvarstår, var tog alla de bina vägen? Eller blev det mest EPS kupor för pengarna?
Jag har hört mig för runt 2008 och ingen ville sälja avläggare typ 100 st, inte en enda. Ändå har många inom BF utökat stort.
« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 09:44 av Sten-Åke Lindell »

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #89 skrivet: 28 feb-10 kl 09:52 »
Ja just det !

Frågan är ju om man vill så går det att få igång en organiserad produktion av bin i större skala
det finns ju nånting som heter "Biodlingsföretagare" INGEN har hittills övertygat mig om motstatsen att NÄR finns det en efterfrågan på en vara eller tjänst så dyker det upp aktörer som blir spelare på en marknad och tillfredställer den efterfrågan.
Eftersom det finns en efterfrågan på Honung som långt ifrån är mättad så dyker det upp aktörer som producerar honung både inhemska och utländska.
Nu är väl problemet att det inte finns ett skyltfönster eller kvalificerad marknad där efterfrågare synliggör det totala behovet och därmed så skulle det gå att bedöma mängden.
Om man nu ALLTID utgår att den enskilde skall göra ALLT, sköta om biodlingen, skatta, slunga och kränga och det skulle hämma produktionen av bisamhällen/drottningar men att efterfrågan finns.
Varför inte anställa då eller gå samman några stycken för en samlad strategi för att plocka fram saker o ting.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #90 skrivet: 28 feb-10 kl 12:14 »
Som sagt... vårt biodlingskooperativ som är på uppstart gör gärna "avläggare" i andra delar av landet för en gemensam biodling. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #91 skrivet: 04 mar-10 kl 22:13 »
På BF:s forum ikväll så har BF medlems sämsta sida återigen poppat med att göra ett påhopp isamband med diskussionen om SBR standardbotten.
Beskyllning om Hobby är upp igen
Yrkesbiodlare är alltså en förnämligare samling som ser ned på andra tydligen

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 05 mar-10 kl 06:29 »
Sveriges största hobbybiodlare gillar sådana bottnar .... kolla in bilderna.
http://www.bjornlundahonung.se/

ersam

• -
« Svar #93 skrivet: 05 mar-10 kl 08:19 »
Tycker det här verkar vara en riktig bottenfråga...  ;D

Måste ju ändå titulera mig nybörjare och då frågar man sig såklart - är botten verkligen så himla viktig egentligen? Är det värt att lägga 3 ggr så mycket pengar på en "hobbybotten" än en standard plast eller nått man snickrar ihop själv med lite spillvirke för 20 spänn?

Visst man får vad man betalar för men är botten det viktiga? Tycker det verkar som om lådorna är betydligt viktigare med avseende på funktion och pris.

För övrigt tror jag det hade varit en bra markering från SBR att tillverka sin standardbotten även i storlek Langstroth. Att sälja den som standard Lågnormal med möjlighet att beställa Svea tyder inte riktigt på att man hänger med.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 05 mar-10 kl 09:16 »
Tak och nätbotten kan man göra av formplywood, det tål fukt och behöver inte ens målas.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #95 skrivet: 05 mar-10 kl 09:26 »
Tak och nätbotten kan man göra av formplywood, det tål fukt och behöver inte ens målas.
Formplywood är bra men ganska dyrt, och man måste täta sågkanterna, annars kommer fukt in och skivan sväller.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Curt

« Svar #96 skrivet: 05 mar-10 kl 09:45 »

är botten verkligen så himla viktig egentligen?
Min uppfattning är att botten är en mycket viktig del av kupan.En bra botten underlättar för mig och säkrar en bra övervintring för bina, vad gäller fuktförhållandet.
En bra botten är för mig en botten som jag sköter bakifrån, som samlar Varroanedfall från hela samhället (viktigt vid junikontrollen), som kan rengöras utan att lyfta av samhället, som kan göras mustät med ett handgrepp, som har maximal ventilation. En riktigt bra botten har dessutom ett vändbart spärrgaller som vid behov kan spärra drottningen i kupan.
Nackabotten som är förhållandevis billig har som enda finess ett nät i botten, tyvärr nedsänkt så att det bildas en brunn. Priset på botten skall ställas i relation till funktion och livslängd.

Abigail

« Svar #97 skrivet: 05 mar-10 kl 09:58 »
Jag håller på och kikar runt efter vad det är för plywood man ska använda. Fick hem reklam från bauhaus där man säljer något som heter byggplywood oklassad och som är billig. Kan den duga? Den kanske måste målas. Det finns formplywood, takplywood, björkplywood,furuplywood och konstruktionsplywood. Om jag kollar på byggmax hemsida så står det bara plywood. Vad är det som krävs egentligen? Vilken tjocklek?

Detta är typiska frågor som man ska åka till en riktig trävaruhandel och fråga en fackman om, men där blir jag så himla förbannad. Jag har ibland åkt till två olika riktiga träfackhandlare (inte varuhus) och där brukar jag bli så nonchalant och överlägset behandlad, antagligen pga mitt kön. Att jag ensam äger en fastighet sedan många år som jag ibland har gjort större arbeten på så tycker jag att mina pengar borde vara lika mycket värda som någon annans pengar men tydligen så tänker de inte så.

Abigail

« Svar #98 skrivet: 05 mar-10 kl 10:01 »

Nackabotten som är förhållandevis billig har som enda finess ett nät i botten, tyvärr nedsänkt så att det bildas en brunn. Priset på botten skall ställas i relation till funktion och livslängd.

Swibobotten är bättre, den har inte nätet nedsänkt. Varroainlägget lägger man in och tar ut bakifrån.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #99 skrivet: 05 mar-10 kl 10:14 »
Jag håller på och kikar runt efter vad det är för plywood man ska använda. Fick hem reklam från bauhaus där man säljer något som heter byggplywood oklassad och som är billig. Kan den duga? Den kanske måste målas. Det finns formplywood, takplywood, björkplywood,furuplywood och konstruktionsplywood. Om jag kollar på byggmax hemsida så står det bara plywood. Vad är det som krävs egentligen? Vilken tjocklek?
Byggplywood är utmärkt till många ändamål, den är lite "fulare" än tex björkplywood, så den duger inte till finare saker utan att målas. Till utomhusbruk måste all plywood målas, men formplywood (som är mörkbrun och blanklackad) behöver bara behandlas längs sågsnitten.

Vissa plywoodskiver har not och spont, bra till golv, tak och andra större ytor.

Jag är också ensam tjej som handlar på bygghandeln ganska ofta, och visst ibland är personalen lite nedlåtande, men oftast tycker jag att man blir trevligt behandlad. Om man ställer genomtänkta frågor ska man få kunniga och adekvata svar, annars bör man handla någon annan stans.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser