Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinneri för angoraull  (läst 5030 gånger)

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
Spinneri för angoraull
« skrivet: 02 feb-10 kl 10:51 »
Hejsan,

funderar på att skicka angoraullen till spinneri så att jag kan komma igång att sticka. Är det någon som har tips på spinneri som tar emot och spinner ren angoraull (utan inblandning av fårull)? Pris?

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
SV: Spinneri för angoraull
« Svar #1 skrivet: 02 feb-10 kl 11:00 »
Hej!

Är du intresserad av handspunnet?

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #2 skrivet: 02 feb-10 kl 11:05 »
Jadå, men det beror lite på hur lång tid det tar också  :). Har läst om andra här som lämnat in och sen fått vänta väldigt länge...  ::). Då kan jag lika gärna fortsätta spinna själv.

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #3 skrivet: 02 feb-10 kl 11:08 »
Hej
Några tips på spinnerier har jag inte, Men kanske kan vi göra en deal, om du har gott om ull kan jag spinna en del åt dig mot att behålla en del ull åt mig själv. Givetvis beroende av om min handspunna kvalite fungerar för det du tänkt sticka. Och hur fort du MÅSTE ha det färdigt.
Hör gärna av dig, kanske en träff till för spinning också?

Inger sommarin, Bonderups skola
www.dengamlaskolan.se
IS

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #4 skrivet: 02 feb-10 kl 11:32 »
Det är inte så mycket ull än, men tänkte i så fall samla ihop lite innan jag skickar iväg det. :) Har tre olika färger och jag vill hålla dessa åtskilda. Tänkte kolla vad det finns för alternativ först och vad priserna ligger på  :) Ni som ev är intresserade av att spinna mot en del av ullen, hur stor del har ni tänkt er i så fall  :).

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 feb-10 kl 11:43 »

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #6 skrivet: 02 feb-10 kl 11:53 »
Tack för tipset!  :D

Hon blandar i 20% fårull i angoraullen och jag vill ha det rent utan inblandning av andra typer av ull  :-\.

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #7 skrivet: 02 feb-10 kl 12:04 »

Om vi tittar på http://www.angoragarnet.com/
Så får vi en del info
Enbart noggrant utvald förstklassig ull, som finns på kaninens rygg och sidor, används till garnproduktion.
Garntjocklek i meter pr. gram   Pris pr. hekto 100% angora 2-trådigt
1,4              539,00 SEK 
1,5              554,00 SEK   
1,6              569,00 SEK
1,7              584,00 SEK 
1,8              599,00 SEK
1,9              614,00 SEK 
2,0              629,00 SEK 
2,1              644,00 SEK 
2,2              659,00 SEK 
2,3              674,00 SEK   
2,4              689,00 SEK 
2,5              704,00 SEK
2,6              719,00 SEK 
2,7              734,00 SEK

Så som du ser ju tunnare garn dess dyrare eftersom det tar betyligt längre tid att spinna. Prima ull enligt ovan brukar kunna köpas för 100:-/hekto Så det är ju den mellanskillnaden man får räkna på.

så vid de grövre(1,4-1,7) räknar jag på 3 hekto ull in till mig ger dig ett hekto färdigt garn, vill du ha de tunnare(1,8-2,3) räknar jag på 4 hekto ull in till mig ger dig ett hekto färdigt garn, tunnste som tar TID att spinna räknar jag på 5 hekto ull in till mig ger dig ett hekto färdigt garn

För mig skulle det vara OK med ett tillgodokvitto för senare ull-lerans av en del av min andel ull om du inte har allt NU och längtar efter att börja sticka.

mvh Inger

IS

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #8 skrivet: 05 feb-10 kl 17:10 »
Tack för alla svar  ;D! Jag har inte så mycket ull än, så jag får ser hur jag gör senare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 2 användare (1 dolda)
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser