Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite frågor om hönshusets inredning....  (läst 3400 gånger)

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
Lite frågor om hönshusets inredning....
« skrivet: 01 feb-10 kl 18:47 »
Planerar för fullt för uppstarten av hönshus och har lite frågor ....

Finns det några standard mått på hur grov en sittpinne ska vara i hönshuset?
Hur högt upp ska sittpinne och reden vara?
Hur lång " ansats" behöver höner för att flyga upp till sittpinnen?
Kan man ha samma stolek på reden åt dvärghöns som man har åt stora höns?
Hur högt nät bör man ha i utomhus? (Vi har katt så hönsgården ska kläs med tak.)
Finns det någon bra bok där man kan läsa om inredningen i hönshuset?

Tack på förhand för svar. :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Lite frågor om hönshusets inredning....
« Svar #1 skrivet: 01 feb-10 kl 19:12 »
ca 4cm i diameter är lagom till sittpinne. sätt en pinne ca 1m upp och en bakom den ca 1,5m från golvet ,sätt en skiva under sittpinnen som fångar upp bajset, redena kan du ha på golvet eller på väggen, 40x40cm i fyrkant för ett enkelrede. bra om du har såpass högt nät i hönsgården så du kan gå raklång.. det finns en bok som heter Höns den är bra, likaså Höns i trädgård..
Fjäderfän och kaniner

honsagg11

• Brahma loman Dvärgkochin Mille Fleur Maran skånsk
    • Öland
    • http://www.honsgarden.dinstudio.se/news_1.html
« Svar #3 skrivet: 16 feb-10 kl 06:14 »
Man kan ju använda natursitppine  ;)(jag har ej det för till felet)

Hönsgården men stå raklång i eller bra behöver böja dig lite anas kanske det blir jobbigt.  :D

Det bror väl på hur låg man är. ;)

MVH:Edvin
Brahma loman Dvärgkochin Mille Fleur Maran skånsk blomme
http://www.honsgarden.dinstudio.se/news_1.html

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 16 feb-10 kl 08:45 »
Tak över vuxna höns för att skydda dom mot katten tror jag inte är nödvändigt (om du inte har en värsting mördarkatt av sällan skådat slag) Däremot kan det vara bra som skydd mot rovfågel. Katter kan i bland jaga kycklingar men oftast lär de sig vilka djur som ska vara på gården och vilka som inte ska vara där. Jag har blivit av med en och annan riktigt liten kyckling till katt men aldrig en halvstor till vuxen höna....Då har mina hundar varit värre :-\

När det gäller inredningstips rekommenderar jag att läsa igenom trådarna här på alternativ och kolla länkar det finns mycket inspiration och bilder att titta på :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #5 skrivet: 16 feb-10 kl 11:32 »
Jag måste bygga om min höns-utegård tills nästa vinter då jag upptäckte att trots att jag byggde den i "stå längd" för mig, så blev det så att när snön kom så tyngdes näten över gården ner och marken steg då snön fylls på, så nu får jag huka mig konstant. Mycket jobbigt för ryggen. Så mitt råd är att bygga minst 2,50 högt i allafall.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
piona, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser