Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävskinn  (läst 13453 gånger)

mattisvick

• -
Rävskinn
« skrivet: 01 feb-10 kl 14:50 »
Jag har en bekant som skjuter räv i bland. Vi kan få en hel,död räv av honom, räven är redan skjuten men vet inte här detta hände. Jag vill  ha ett rävskinn.

Men vi kan inte flå, och känner ingen ,vad ska vi göra?
Jag har inte det minsta aning om hur vi ska göra.  :-\

Är det bättre om räven är "nyskjuten" för att få finast skinn. ??? Jag tror att räven har innälvor och sådant.

Tipsa mig gärna ;)

Evendim

• -
SV: Rävskinn
« Svar #1 skrivet: 02 feb-10 kl 21:47 »
Är ingen direkt expert på området.... men räven bör ju flås färsk, saltas in och sedan beredas.
Men det är ett jädrans jobb :-)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-10 kl 21:24 »
Hej!

Har grannen skjutit den för över en vecka sedan kan det vara risk att den har surskador och kommer ev. att tappa hår när du håller på med den vid garvning.
Den bästa pälsen har dom från slutet av nov- febr. månad.
Ungräven får finare päls lite tidigare.

Om du ska flå så häng upp den i den ena baktassen, den andra tar du en lite slö morakniv och börja flå igenom trampdynan och fortsätt upp mot analen "runda den" och till under svansroten. Flå runt tassen där du började och anv. tummar till att frigöra klornas ben som du sedan klipper av med en avbitar tång så nära klorna som möjligt. Nu tar du tassen och drar upp mot svansen, anv. kniven om det sitter fast i senor. Häng nu upp det flådda benet och börja med det andra och gör likadant. Arb. ner skinnet mot magen en bite utan kniv. "Man ska anv. lövspån på skinnet hela tiden när man flår så det suger upp fett" Nu ska svansen dras ur sitt skinn, Öppna lite mer på undersidan av svansskinnet och flå runt den biten och strö på rikligt med spån, ta ett stadigt tag med tummar och pekfinger "eller snara/två pinnar med urtaget skrå" Fixera din kropp och håll fast greppet medan du sänker benen så kropptyngden får bli motvikten så svansskinnet kanar av. Här får man vara försiktig så inte svansen går av.

Gör lika dant med frambenen nu fast räven hänger kvar i ett bakben och flå ända tills armhålorna. Nu drar man för hand av skinnet ner mot huvudet. Kroppens framben dras ur vid armhålan så dom blir fria. Nu ska man flå över halsen där man får anv. kniven men här ska man vara försiktig, det är lätt att skära hål.

Forsätt nu och skär av öronbrosket nära kraniet och sedan runt ögonen "var försiktig så man inte skär av ögonringen eller ögonlocken" Fortsätt att skära av i mungipan och ner mot nosen och där skärs det av. Nu är skinnet frigjort från kroppen.

Dra på skinnet nu över en hyvlad och slät "tana" och skrapa skinnet med en t.ex. morakniv nerefrån svansen och uppåt så man får bort allt fett och glöm inte att lägga på spån medan du arbetar och glöm inte att skära upp svansen ända ut till spetsen. Har du tillgång till en skallpell så frilägg morrhårens rötter utan att skära av dom klyv även läpparna och tunnskär dom eller man kan anv. en vass sax att klippa rent med. Brosket i öronen ska även tas ur innan allt saltas med stensalt som finns att köpa på "Granngården" sedan blir det att bereda skinnet.

Tror jag har fått med allt så
Lycka till!
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

PerEn

« Svar #3 skrivet: 09 feb-10 kl 22:00 »
Föregående svar var ju en mycket bra beskrivning om man vill ha ett helt trofeskinn eller om man vill torka(tana) skinn till försäljning. Vill man däremot ha ett skinn att sy nåt av eller som t.ex sittunderlag är det mycket lättare på alla vis att flå utan tassar,huvud och svans.
Då skär man ett snitt från underkäke till början av svans på magsidan av räven, ej igenom magen, då blir det grsigt. Sen på insidan av alla ben till det första långa snittet, arbeta av skinnet med händer och kniv, kapa bakom öronen, vid handleder och bakhasor, kapa vid svansroten eller flå den och låt följa med skinnet.
Sen är det bara att skrapa och salta, torka eller frysa tills det ska garvas
När man står med första räven framför sig känns det som att båda tummarna är mitt i handen, men det är
bara att börja, det är en för fin råvara att bara kasta bort.

mattisvick

• -
« Svar #4 skrivet: 16 feb-10 kl 22:01 »
Eftersom jag inte vet när räven sköts hoppar vi nog även skinnet. Men Tack för alla svar, de var mycket bra skrivana och utförliga even för mig, även om jag är för blödig för att flå,osv själv ;)

Vi får försöka nästa gång,  håll tummarna på att jag hittar någon som kan detta med att flå, och vet jag att det är färskt!

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-10 kl 22:10 »
men om du slaktar grisar och säljer och har får.......  borde du väl kunna ta hand om en oskyldig räv som fått sätta livet till för någons nöjes jakt!
Min stackars get var jag tvungen att avliva härom veckan det låg naturligt fryst i ladan en vecka sedan tinades den lite upp och flåddes lades i 4 kg salt och sedan efter2 veckor med salt på "kött"sidan skickar jag den till garveriet  350:- + moms och frakt !  Ville liksom ta vara på henne då hon har ett sådant vackert päls. 

mattisvick

• -
« Svar #6 skrivet: 16 feb-10 kl 22:20 »
Haha  jo jag vet, men slakteriet sköter allt, vi slaktar vitt. (tyvärr, djuren hade nog mått bättre av något annat , men lagen sätter P för detta >:()

Men jag kommer nog alltod vara blödig :-[

Men beundrar ditt  Till-vara-tagande av geten!!! ;)

SecretQ

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 17 feb-10 kl 08:37 »
Haha  jo jag vet, men slakteriet sköter allt, vi slaktar vitt. (tyvärr, djuren hade nog mått bättre av något annat , men lagen sätter P för detta >:()

Men jag kommer nog alltod vara blödig :-[

Men beundrar ditt  Till-vara-tagande av geten!!! ;)

Men sparar ni inte fårskinnen och lämnar de fina till garvaren?  Jag ska skicka mitt get skinn till Donnia skinn i Tranås dit min granne skickar sina får skinn efter han lämnat de till slakt, tror de flår dem på slakteriet.....
Jag kunde inte heller vara med då det skulle flå min  Getrud, men skulle vilja kunna !   Jag bad om att få hornen med, vet ju att en del använder det i hantverk   :)

mattisvick

• -
« Svar #8 skrivet: 17 feb-10 kl 11:07 »
Nej änn så läng så har vi inte gagit tillvara på fårskinnen. Vi håller på att starta upp en produktion med lammkött och fårskinn, så vi tar lite i taget. Men jag har fått förmig att det inte är så stor efterfrågan på fårskin ???

SecretQ

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 17 feb-10 kl 16:34 »
vet inte riktigt va efterfrågan är men vet att en gotlandskin kan kosta 1900 jag köpte mitt av grannen lite specöl pric for mii  900  han sålde på julmarknaden i julas  Jag vill ha fler skinn men men får vänta tills de dör naturligt!

mattisvick

• -
« Svar #10 skrivet: 17 feb-10 kl 21:32 »
Skrev du fel ??? 1900:- :o

SecretQ

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 18 feb-10 kl 08:53 »
Ja jag  skrev rätt!

http://www.inredningetc.se/farskinn-etc-c-5.html   

koko

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 feb-10 kl 01:55 »
Fårskinn är jättepopulära och man kan ta bra betalt för dem.
Allt mellan 1000-2000 kr kostar de.
Just nu vill folk ha dem i inredningen, helrätt, särskilt de grå från gotlandsfåren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
Stefan85j, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser