Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biorock  (läst 12974 gånger)

Skytten

• Skåne
Biorock
« skrivet: 01 feb-10 kl 10:34 »
Det ser inte ut som jag skulle få lov att använda endast trekammarbrunnen som avlopp, även om jag tar bort lika mycket av utsläppen som en godkänd anläggning kräver, då genom att införa ett torrtoalettsystem.  BDT-vatten innehåller väldigt lite av utsläppen, och skulle jag ta ett avloppsssystem som godkäns även för vattenklosett, blir ju utsläppen större.

Ja inget att göra åt, jag är ju tvungen att anpassa systemet efter de krav som ställs, även om det ser minst sagt tokigt ut.

Jag har väldigt svårt att anlägga en markbädd, och ett nytt minireningssystem är för det försts dyrt i inköp och drift, och det kräver en massa kemikalier och elekticitet.

Jag skulle kunna gräva ner en "markbädd på burk" som tar väldigt lite plats, kräver ingen ström eller särskilld service. Den ska således ersätta en markbädd.  Enligt leverantören ska den hålla längre än en markbädd, och blir tom lite billigare.

Någon som har en Biorock anläggning? eller vet mer om den?
http://biorock.se

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

esten

• -
SV: Biorock
« Svar #1 skrivet: 01 feb-10 kl 10:54 »
Hej !
Har inga erfarenheter om biorock men har sett en anläggning i en äldre helsingegård .
De hade också BDT vatten , men de hade ett stenfilter i källaren som vattnet passerade INNAN det gick i brunnen . Enligt dem funkade det perfekt .
Det var ett antal år sedan , och idag finns ju många fina nya material som man kan använda .
Olika leror som behandlar och tar hand om bakterier osv.
Det fanns en artikel i en tidning , som jag inte hittade nu . Men jag kan fortsätta att söka om det är intressant .
Anläggningen såg ut som en tratt som var fylld med sten som vattnet fick skölja över .

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 feb-10 kl 11:25 »
Hej !
Har inga erfarenheter om biorock men har sett en anläggning i en äldre helsingegård .
De hade också BDT vatten , men de hade ett stenfilter i källaren som vattnet passerade INNAN det gick i brunnen . Enligt dem funkade det perfekt .
Det var ett antal år sedan , och idag finns ju många fina nya material som man kan använda .
Olika leror som behandlar och tar hand om bakterier osv.
Det fanns en artikel i en tidning , som jag inte hittade nu . Men jag kan fortsätta att söka om det är intressant .
Anläggningen såg ut som en tratt som var fylld med sten som vattnet fick skölja över .

Krav är ju att slamavskiljning ska ske före slutbehandlingen, och att sila vattnet i sten och sen skicka det till trekammarbrunn , hur fungerar det?

Biorock är egentligen en enkel grej, som kostar lite väl mycket mot vad det egentligen är, en stor yta som bakterier kan växa på och självdrag igenom. Problemet om man skulle göra en själv och sedan få problem med godkännandet, gör ju att man trots allt få betala för en anläggning som testata och är känd av de som kontrollerar.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 feb-10 kl 11:59 »
Jag har nu lämnat in en utredning som visar att mitt förslag att köra BDT-vatten i befintlig trekammarbrunn + torrtoa, skulle ge mindre utsläpp, än om jag kör med infiltrationsbädd och behåller vattenklosett - Vilket ju skulle godkännas.

Man meddelade mig idag att de ska ta upp ärendet igen, och komma med beslut.
Vi får se.

På min tomt är det nästan omöjligt att anlägga en infiltrationsbädd direkt från trekammarbrunnen (på enda möjliga stället är ju en bred asfalterad huvudväg anlagd), så då är alternativet ett minireningsverk eller att flytta trekammarbrunnen.

Kostanaderna för detta är ju stora, och vinsterna skulle bli närmast obefintliga.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 feb-10 kl 12:47 »
Jag har nu fått besked att jag måste efterbehandla  även BDT-vattnet.  De förslag man godkänner, t.ex. en infiltrationsanläggning av något slag, kommer ju endast att stoppa fosfor tillfälligt. En dag får den grävas upp och deponeras någonstans. Kvävet kan till viss del omvandlas till luftkväve, men att man renar sitt avlopp, är ju inte riktigt sant, vilka bakterier kan avskaffa grundämnen som kommer i avloppet?

Cirkulerar man inte fosfor/kväve/kalium genom att låta det tas upp av växtlighet innan det når vattendrag, har man ju bara vunnit lite tid. Den ständigt tillförda kväve/fosfor som aldrig cirkuleras stnnar i bädden tills den grävs upp (i bästa fall) och får sedan läcka vidare från senare deponi.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 feb-10 kl 14:03 »
Då jag har en ganska stor trekammarbrunn, och behöver ett reningssteg till, som mycket väl kan vara ett biofilter.  Någon här som känner till ett sådant som man helt enkelt kunde lägga i befintlog brunn, istället för att gräva ytterligare en ny håla?
Det är endast för BDT.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 27 feb-10 kl 19:42 »
Jag skulle överklaga kommunens beslut. Det ställs endast funktionskrav, inte formkrav på hur man behandlar vattnet. Men många kommuner tar in så man kräks med detta.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sub rosa

« Svar #7 skrivet: 17 apr-10 kl 17:19 »
Kolla in phytos system.......komunen kanske kan acceptera detta bättre!http://www.phytosystem.info/
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

_ingemar_

« Svar #8 skrivet: 18 apr-10 kl 00:55 »
i akvarier kör ju vissa med filtermattor som har lågt flöde igenom där blir det anaroba bakterier, är det nåt sånt som biorock fungerar på ?
då borde det inte vara helt omöjligt å göra sådant själv kan jag tycka

SvenSven

« Svar #9 skrivet: 19 apr-10 kl 20:05 »
Jag har titta på och talat en del med Biorock
och som jag uppfattar det så gör de ansökningen till kommunen åt dig.
detta då de märkt att handläggare på kommuner skiter i funktionsutvärderingar
och godkänner sånt som de "känner igen" oavsett om det renar eller inte.
De erbjöd mig att ta hela ansökan och vara den som sköter kontakten med kommuen.
lite svårare för kommunen att motivera för dem ett avslag antar jag...

well, lycka till!
//ss

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser