Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för rökt kött  (läst 10763 gånger)

Weasel

• Skåne
Regler för rökt kött
« skrivet: 31 jan-10 kl 19:15 »
Säg att jag har en gris...
Jag skjutsar den till ett lokalt slakteri, får den lagligt slaktad och tar tillbaka köttet. Vad gäller sen om jag vill röka och sälja köttet, fortfaranade lagligt? Är det typ restaurangkök och massa inspektioner man måste ha då? Var kan man läsa om detta?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

poze

• Östergötland
SV: Regler för rökt kött
« Svar #1 skrivet: 31 jan-10 kl 19:53 »
Som alltid får inte kylkedjan brytas, under transport från slakteri får det aldrig överstiga en viss temp.

Hantering av rått kött är klassad som ganska hög risk, borde gå att motivera att det är lägre risk vid varmrökning kontra kallrökning. Men man behöver godkända lokaler och hela kittet. Inte så svårt som det låter eller ser ut, eldrimner (http://www.eldrimner.com/) har gratis rådgivning, info kan även hittas på din kommuns hemsida eller slv.

kom med någon lite mer specifik fråga så kan jag nog stå till tjänst med att svara.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 jan-10 kl 20:06 »
Har nog ingen mer specifik fråga i nuläget...

Bara funderar lite. Skulle vilja ha linderödsgrisar, och om man röker köttet borde man kunna ta mer betalt samtidigt som det blir mer eftertraktat.
Tänkte mig en rök från dessa http://www.bradleysmoker.se/

Det jag funderade på var väl om det skulle funka, utan att behöva bygga en ny dyr byggnad för att ställa röken i. Är ju bara att lägga in och plocka ut köttet därifrån som blir hanteringen.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 jan-10 kl 20:11 »
Du måste ha en livsmedelshygienplan, och visa i alla moment att det är säker mat. Men det kräver en livsmedelslokal, hur du än gör. Du ska kunna diska, byta om (med övertalning kan du få göra det i ditt hem), ha förrård till utrustning, kylar. m.m.

Som de andra sagt, kött klassas alltid som högrisk och kräver mer hygienrutiner och byggnader.

Gå en kurs i grundläggande livsmedelshygien, haccp och chark. Det är en fantastisk grund så att man förstår vad det hela går ut på. Rökning i sig har ju vissa hygienregler, som att köttet ska tappa 20 % vikt för att vara hygienskt osv.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 feb-10 kl 05:57 »
Säg att jag har en gris...
Jag skjutsar den till ett lokalt slakteri, får den lagligt slaktad och tar tillbaka köttet. Vad gäller sen om jag vill röka och sälja köttet, fortfaranade lagligt? Är det typ restaurangkök och massa inspektioner man måste ha då? Var kan man läsa om detta?

Så länge du bara kör köttet från slakteriet och vidare till en kund är det ju ok. Vill du sen testa marknaden för rökt kött så är det väl enklast att lämna in bitarna till ett rökeri, så du får det rökt och förpackat.
Ser du sen att det går att sälja så kan du väl bygga en liten byggnad för röken och hanteringen. Det behöver ju inte handla om nåt jättestort och dyrt..det finns ju inga storlekskrav i lagen om man säger så, bara det uppfyller reglerna.

Jag ser snarare lite problem i avsättningen för köttet..nog för att rökt kött är populärt..men gris efter gris..och alla bitarna på den..det vete tusan om man blir av med?
 Karre´n, t.ex är ju ingen rök-detalj. Fläskfile´n går ju att röka, även om jag tycker det är synd på en så fin detalj, som dessutom går att ta betalt för ändå.

Kristofer

« Svar #5 skrivet: 04 feb-10 kl 17:34 »
Rökning i sig har ju vissa hygienregler, som att köttet ska tappa 20 % vikt för att vara hygienskt osv.

Här har du nog blandat ihop det med en tumregel för torkning, tror jag. Det finns ingen regel om viktminskning vid rökning. Lättrökta produkter röker man ibland bara någon halvtimme och de hinner inte förlora mycket eller ens något i vikt.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 feb-10 kl 16:13 »
Hm.. det kanske inte hade med hygien å göra, min 20 % grej.

Det låter lite förvirrande det Ex säger "nog ok direkt till kund" - Du MÅSTE ha en lokal för rökning, anmäla den till kommunen och vara beredd på inspektioner.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 feb-10 kl 23:32 »
Det låter lite förvirrande det Ex säger "nog ok direkt till kund" - Du MÅSTE ha en lokal för rökning, anmäla den till kommunen och vara beredd på inspektioner.

Jag skrev ju att hon skulle lämna in bitarna till ett rökeri och få dom rökta och förpackade..

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser