Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vid fågelbordet!  (läst 2603 gånger)

patrick.

• Gäst
vid fågelbordet!
« skrivet: 31 jan-10 kl 16:55 »
vilka mer än jag matar småfåglarna nu i vintern?..
vad har ni för fåglar och vad fodrar ni dem med?

släng gärna in bilder på era matnings plaster :)

här matas det med viltfågelfrö med jordnötter, talgbollar, talg, äpple och annat..
nu har vi tur som får frö från komunen då vi har så himmla mycket fåglar så iår har vi fått ca 125 kg viltfågelblandning och de har gått åt :).

fåglarna vi har är: talgoxe, pilfink, blåmes, grönfink, grönsiska, koltrast, fasan, nötvecka, bergfink, bofink, entita, hackspett, svarthätta, gulsparv och gråsparv (har säkert glömt någon).
de senaste två veckorna har här även varigt en ensam STARE i vinterdrekt, väldigt fin men den tror ni den klarar sig?..

lägger in bilder senare :)
« Senast ändrad: 31 jan-10 kl 17:42 av patrick. »

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: vid fågelbordet!
« Svar #1 skrivet: 31 jan-10 kl 17:13 »
Jag matar med en blandning på till största delen solrosfrön men även havre, hampfrö och kanske nåt mer i blandningen. Jordnötter och talgbollar bjuds det på med.
Ser mest mesar; talgoxe, blåmes, entita, svartmes. Även nötveckor är vanliga här. Gulsparv, nötskrika och skata tittar förbi ibland. Nån enstaka domherre och hackspett kan skymtas.
Roligare än så blir det visst inte. Satt och glodde en bra stund med kikaren upp i ett träd innan. Där satt ett par filurer som jag inte kunde se vad det var. Förmodligen nåt alldeles vanligt, men jag hoppas varje dag på något spännande! Tycker det är så mysigt att titta på småfåglarna, men tyvärr är det inte nån större trängsel här.

yrhönan

• Lökshus
« Svar #2 skrivet: 31 jan-10 kl 17:26 »
Här matas det också, ger hälften viltfågelblandning och hälften solrosfrö samt jordnötter. Det går åt ca 4 liter frö/dag.
Matgäster är bla blåmes, talgoxe, gulsparv, rödhake, koltrast, hackspett, stenknäck, steglits, svartmes, domherre mfl.

/håller genbanksanslutna blommehöns.

brainghost

• Småland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-10 kl 17:27 »
De får talg från slaken o talgbolllar,solrosfrön o havre. de som är mest är talgoxe,blåmes,gråsparv ,gulmes,entita ,svartmes,domherre,spillkråka o  så två koltrastar,de har varit här hela vintern.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 31 jan-10 kl 18:08 »
Vad är gulmes för en?

Jättefina bilder yrhönan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser