Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Va kan det vara för fel med min älskade Balder?  (läst 2897 gånger)

hafvstrom

  • Inlägg: 19
Va kan det vara för fel med min älskade Balder?
« skrivet: 30 jan-10 kl 14:02 »
Min lille bock (afrikansk dvärgbock) blev för ett par veckor sedan dålig.

Han blev hängig och pälsen började släppa vilket har lett till att han har en
del kala fläckar speciellt på frambenen där han även har ett sår som jag dagligen
desinfekterar samt sårplastar.

Vi åkte till veterinären med honom(underbar att åka med, säger inte ett ord i buren) och hon trodde på telefonen när vi prata att han hade skabb.

När vi väl kom till veterinärstationen så vägdes han och hon kolla igenom honom. Skabb trodde hon inte det var men hon visste inte heller. Så hon tog hårprov och de visade ingenting. Samt gav honom (på min begäran) en selen spruta, samt bvitamin spruta och för säkerhetsskull en ivomecspruta. Så sa hon att vi får hoppas att detta hjälper.

När jag kom hem fick Balder gå på baksidan och lufsan och äta hö medans jag desinfektera hela stall byggnade, samt koppel, halsband, kläder uti fall att det skulle vara skabb men de var det ju inte sen när provsvaret kom tillbaka.

Dagen efter sprutan var det samma gamla Balder som stod i sin box. Han såg pigg och prata å va sig själv. Men halta gjorde han fortfarande.

Efter en vecka så var haltandet borta och han fick gå ut i hagen igen med kompisarna. Men efter enbart två dagar så var han halt igen (överansträngning?!).

Sedan skulle han ha fått sina hovar fixade i veckan men hon som gör de var sjuk så hon kommer ibörjan av nästa.
Kan det vara fot problem som gör att han haltar!? Lite överväxta e dom nu men sköter om dom varje kväll(borstar bort smuts å dylikt).

Vet att getter kan halta när de inte mår bra för de sa en getfarbror som vi kände som tyvärr gick bort förr förra veckan så kan inte fråga honom :'(.

Jag frågade veterinären om han kunde ha getstjärt(kopparbrist) då jag hade skrivit ut en bild på detta och hon tyckte de var väldigt likt då han har lite ”stjärt” (ska försöka ta ett kort på honom idag…. Han tycker att man ska ta en bild från hans snygga sida inte baken).

Sen har nu min lille kille blödigt näsblod 4 dagar i rad ur ena borren (kanske bara ett sår, vet inte om de har med hans ”sjukbild” att göra).

Snälla är det någon som har en teori?! Min veterinär vet tyvärr inget. För mig e denne lille krabat guld värd så alla förslag önskas!
(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Va kan det vara för fel med min älskade Balder?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-10 kl 18:52 »
Har egentligen ingen aning.... skulle ha gissat på samma som du och din veterinär - skabb, inälvsparasiter eller kopparbrist.

Men det finns ju annat som kan orsaka håravfall på getter, zinkbrist är en sak jag kommer att tänka på.

Klipper lite ur:

Zinc deficiency in sheep and goats: three field cases.
Nelson DR, Wolff WA, Blodgett DJ, Luecke B, Ely RW, Zachary JF.

Zinc deficiency was diagnosed in 2 flocks of sheep and a herd of goats. Alopecia and eating of wool were observed. Skin lesions were hyperkeratosis and parakeratosis. Abnormal hoof growth and a closed stance with arched back and bowed hindlimbs were seen. Anorexia, depression, and foot soreness diminished quickly after zinc supplementation. Skin lesions healed and hair and wool growth resumed. A cause for the deficiency could not be established.
(...)
it was noted that wool or hair loss was a prominent clinical sign associated with zinc deficiency. Five of the twelve Pygmies were affected and although alopecia (hair loss) was most extensive on the head, neck, flanks, perineal areas, and lower portion of the limbs, the hair was thinning in most of the remaining areas. The skin was thick, dry and scaly and the hair was dull and shaggy. In deficiency studies in calves and goats on Dutch farms, hair loss first appeared on the head and then over the joints of the limbs and the lower abdomen. Wool became loose and easily pulled from lambs after 17 days on a zinc-deficient diet. Wool fibers were brittle, lacked crimp, and were thinner. Loosening and rubbing of the wool were the first visible signs of zinc deficiency in lambs after 4 weeks of a zinc-deficient diet. Pierson reported wool loss in both lambs and ewes because of zinc deficiency in a Colorado flock. Another predominant sign in zinc deficiency is parakeratosis, where the skin becomes dry, scaly, and thick and may become encrusted."


Kan det stämma in på din bock? Här finns ju även klövproblem kopplat till zinkbrist. Kanske du kan fråga din veterinär om det här kan vara en trolig orsak till bockens problem?


Hittade även en artikel som heter "Hair Loss in Pygmy Goats" på
http://kinne.net/hairloss.htm I den tas olika orsaker till håravfall upp, t ex skabb, löss, ringorm, bakterie- eller virusinfektioner, hormonsvängningar, rubbningar i ämnesomsättningen, stress, zinkbrist, kopparbrist, A-vitaminbrist samt en sjukdom som kallas "Alopecic Exfoliative Dermatitis".
« Senast ändrad: 30 jan-10 kl 18:59 av Mmmm »

Sussilo

  • Gäst
SV: Va kan det vara för fel med min älskade Balder?
« Svar #2 skrivet: 30 jan-10 kl 21:13 »
Säger som Mmm, har egentligen ingen aning. Men tror det kan finnas flera orsaker till bockens problem. Har du känt igenom honom över hela kroppen och benen för att se om han ömmar någonstans? Är han mobbad av de andra getterna? Hältan och blödningen från nosen kan, bland en mängd andra tänkbara anledningar, bero på att han blir rejält stångad?

chickadee

  • Gäst
SV: Va kan det vara för fel med min älskade Balder?
« Svar #3 skrivet: 30 jan-10 kl 21:29 »
Finns det någon möjlighet att han kan ha kommit åt att äta råttgift?

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Va kan det vara för fel med min älskade Balder?
« Svar #4 skrivet: 01 feb-10 kl 23:47 »
Känn över HELA bockens kropp om där finns små sårskorpor i synnerhet på benen och i ansiktet samt på magen! Det finns en ovanlig luftburen virus som kallas munexem då en variant drabbar får. Hos get har den inget svenskt namn men den är luftburen och ger en sjukdom som Du beskrivit, då den kommer in i små sår på benen eller hos färska killingar via naveln. Behandling finns inte mot viruset men antibiotika intra muskulärt förhindrar sekundär bakterieifektion!
Den drabbar oftast svaga nyfödda killingar eller vuxna djur med någon näringsbrist brist!

Om den inte får minneralfoder för Nöt så ge den det-den innehåller mer koppar. Saltsten för Vilt är också bra för dem att kunna välja på då den ger mer Magnesium och Selen.
En morot (i små bitar - annars kvävningsrisk) och apelsin om dagen stärker immunförsvaret liksom 1/2 dl foderjäst gärna blandat med lite vetekli och betfor samt 1 matsked foderkrita. Allt utrört i hett vatten så att det blir en aptitretande gröt - då den svalnat av och vattnet sugits upp!
Lycka till! -och berätta gärna  hur det går!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

hafvstrom

  • Inlägg: 19
SV: Va kan det vara för fel med min älskade Balder?
« Svar #5 skrivet: 02 feb-10 kl 20:36 »
Som sagt sa att jag skulle försöka fotta men detta har inte gått så bra då han som sagt tycker att han har en bättre sida :P.
Men jag har försökt iaf haha.

På fredag ska jag i väg med min mini shettis till veterinären o då har jag bokat dejt för blodprov på Balder så man får på papper hur de ser ut alla värden o så.

Blodet ur näsan har jag upptäckt ett sår som han antagligen har fått från sin piggborste som han skubbar näsan ganska hårt på mornarna (skönt att jag hitta ”såret”).

Angående igenomkänningen så har jag gjort de samt vet kolla men ska ta en gång till i morgon och se hur han reagerar(berättar hur de gick). 

Ang råttgiftet kan jag garantera att han inte fått i sig, då vi aldrig har använt oss av detta (här kör vi smällor :p). Så den kan vi bocka av iaf *skönt*.

Ang. mineralfodret så har han för nöt samt en viltsten (som i hans mening e till för att hänga på när man ej når)… Har ej sett han använda stenen  :P. Dock här om dagen smet han in i en hästbox när han var med mig lös och slicka på shettisens banansten. Eftersom han numera går hemma med oss så vi kan hålla koll på han, vilket han tycker e kul för man får busa med matte själv samt gosa i massor.

Morot får han i småbitar med pyttelite äpple (som han får smaka från hästarnas), apelsin gillar han med har bara låtit han smaka men då ska jag börja ge honom en om dagen!! Jag brukar ge ½ dl linfrö m betfor går de lika bra att blanda med jästen?!

Vart får jag tag i foderkrita? Fråga en tjej på granngården men hon visste inte va detta va!?

Sen får han just nu 3 ml b-vitamin också i maten. Sen har jag smaksatt hans vatten med hemmagjord svartvinbärssaft (utan socker) för att få han att dricka mer och nu dricker han ca 3-4 liter/dag. Innan kanske ett par dl.

Jag ska absolut berätta hur de går med mitt charmtroll!!
(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Va kan det vara för fel med min älskade Balder?
« Svar #6 skrivet: 02 feb-10 kl 20:46 »
Skönt med folk som älskar sina djur!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hafvstrom

  • Inlägg: 19
SV: Va kan det vara för fel med min älskade Balder?
« Svar #7 skrivet: 18 apr-10 kl 12:17 »
Så där ja. Nu har man tid att slå sig ner här igen.
Har haft mkt under våren med min älskade Balder samt min egen operation plus sjuk häst så här har det varit full rulle.

Balder är sig själv nu igen och går nu mera med sina kompisar nere i hagen ;D.

Han fick för en vecka sedan första badet sen på med flusa då fästingarna har vågat sig fram igen.

Pälsmässigt så har han jätte fin päls nu, glansig o fin dock börjar han fälla underullen (han tycker det är vår). Om man säger personlighetsmässigt så är han sig själv igen. Busig, sprallig, pigg helt enkelt alert o närvarande :-*.

Dock anar jag att han har kopparbrist för hans svans har en fiskstjärt. Han har viltsten samt mineraler(nöt) fri tillgång samt att jag i hans mat utfodra mineraler så jag vet att han får i sig dagsdosen. Vilket han nöjt tuggar i sig och tycker om.

Kan det vara kopparbrist? Om man säger svansen ser ut som en fiskstjärt å tippen saknar hår! Eller har han lyckats nöta av den eller har någon slitit bort hår på tippen?

Blodprovet jag tog i februari visade inget fel sa veterinären men hon hade ingen aning om någonting så jag fick hjälpa henne lite med det jag visste.

Jag är bara så glad att ha min Balder tillbaka  ;D för i de skick han var i vintras var inte kul.

En fråga till, hur är det med lucern o getter? Balder kom över några strån från hästarna när han var med mig i stallet för någon vecka sen o fullkomligt älskade det. Nu vill han inte äta höt längre. Kan man ge getter lucern?

Här är en bild på Balder för ett par veckor sedan då vi hade snö;


« Senast ändrad: 18 apr-10 kl 12:19 av hafvstrom »
(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Va kan det vara för fel med min älskade Balder?
« Svar #8 skrivet: 18 apr-10 kl 19:11 »
Tag gärna ett pH- prov på jorden där Balder går och där höet kommer ifrån. Om
det är sur reaktion kan det vara motiverat att också ge foderkalk (samma som till häst). Vill han äta det oblandat så tror jag han behöver det men starta med en liten dos till en början t ex 1 matsked om dagen. Blodprover eller egentligen serumprover säger inte alltid allt om mineralbrister. På SVA tror jag att de kan göra mineral analys även av pälshår men helt säkert av en bit hud från svanstippen men då behöver Du hjälp av vet. Ring SVA i Uppsala och fråga!

I övrigt;Grattis till en så fin Bock!
H/Tt   
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

hafvstrom

  • Inlägg: 19
SV: Va kan det vara för fel med min älskade Balder?
« Svar #9 skrivet: 25 apr-10 kl 13:26 »
Väntar fortfarande på att min bekanta ska komma förbi o fika. Det är han som har en ph-mätare troligen kommer han i morgon.

Ang höt så började Balder äta det igen dagen efter jag hade skrivit här. Så det var antagligen en av hans faser som han kör med för att se om han får något annat istället. För nu blir han super glad när höpåsen kommer.

Balder får 1 msk foderkrita om dagen, borde jag öka dosen?
Okej, jag förstår. Då ska jag instruera våran veterinär som inte är så kunnig samt ringa till SVA.

Tack så mycket =D han är mitt guld hjärta! Finns ingen som han!
(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser