Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barkspade  (läst 7865 gånger)

Nina W

• Värmland
Barkspade
« skrivet: 30 jan-10 kl 00:32 »
Jag minns att min pappa anvænde ett redskap som kallas barkspade och gjorde rænder i barken så att veden torkade fortare. Då jag næmde det før min hyresværd så sa han bara -men det gør  ju ingen nuførtiden! Strunt i det så hinner du gøra mer ved istællet. Men ved ska ju helst torka tills året efter och det har jag inte tid med, den behøvs till høsten. En rætt stor andel kommer att vara bjørkved och den ær segtorkad. Så min fråga ær -finns barkspadar att køpa, i så fall vart?

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Barkspade
« Svar #1 skrivet: 30 jan-10 kl 01:10 »
De flesta någorlunda välsorterade butikerna som har verktyg för trädgård och skogsbruk borde ha. En relativt billig variant finns på Jula http://www.jula.se/barkspade-9000-1-22-m-130988. Man kan ju barka med yxa också om man får till en vettig arbetsställning, går bra det med.

Jat tycker nog utan så mycket erfarenhet att barkning kanske inte är det viktigaste utan att försöka såga samt klyva veden så tidigt som möjligt och sedan stapla luftigt på ett ställe med god luftväxling borde ge torrare virke än att barka och bara såga upp stocken.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

dahla

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jan-10 kl 07:58 »
Var det inte mot barkborren man använde barkspade när veden skulle ligga kvar i skogen ett tag? Det har alltid jag fått höra i alla fall.
:)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 30 jan-10 kl 08:01 »
Jag trodde man använde barkspaden till att barka av stockar till timmerhus och liknande, men det kan jag ha missuppfattat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 30 jan-10 kl 08:32 »
förr barkade man timmer för att slippa insektsangrepp, och man randbarkade ved för bättre torkning.
Vad gäller ved så är nog det viktigaste att få den kluven tidigt, här är regeln bland dom äldre att det senast ska vara gjort innan midsommar.
Om veden är kluven så torkar den bättre än om den är okluven och barkad.

Om man ska barka så tycker iaf jag att en barkspade är vida överlägsen yxan.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 30 jan-10 kl 09:07 »
virket som skulle flottas barkades ,dra motorsågsvärdet lagomt vinklat efter stammen när du kvistar blir bätter. Skogma.se har troligen.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 jan-10 kl 11:07 »
Går det inte lika fort att klyva som barka. Bark är dessutom energirikt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jan-10 kl 12:37 »
Klyva borde som sagt vara snabbare och effektivare än att barka. Själv varken barkar eller klyver jag såntt som är en decimeter eller mindre. Det torkar ändå, bara en tidsfråga.

Johannes

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jan-10 kl 19:35 »

Det var nästan 50 år sedan jag var med och barkade på Småländska Höglandet.
Det gjordes före midsommar och jag har för mig att det var sånt som skulle bli telefonstolpar och grindstolpar etc.
Det som gav bäst resultat var just barkspaden.
Jag har för att det fanns ett handredskap som kunde användas när man skulle "göra" hässjestörar.

fille

• kraschlandning....
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 31 jan-10 kl 19:56 »
Granngården...
...småländsk gård...afrikanska dvärggetter...en hög värmlandsfår...katter...malinois...chihuahuablandning...brahma...dvärg brahma...skånegås...broncekalkon...cröllwitzerkalkon...japansk jumbovaktel...fransk jumbovaktel...kinesisk dvärgvaktel...

Månskensodlaren

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 03 feb-10 kl 04:34 »
I mina trakter säger dom att veden ska vara klyvd å klar till påsk om den ska eldas kommande vinter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 03 feb-10 kl 05:53 »
Sverige är avlångt... Antar att torktiden beror på när vintern kommer. Och har man plats är det självklart bättre med längre torktid, om man kan förvara veden skyddat.

Farfar högg ved för många år sedan, för att de skulle kunna bo kvar även när han nu är så gammal att han inte orkar lägga någon vecka varje år på att hugga ved. Så nu har de ett lager som räcker till tio år till, och sällan har veden varit så torr och fin, det mesta höggs för 5-10 år sedan, och har legat under tak sedan dess.

Själv tänkte jag få plats med två års förbrukning i mitt vedskjul, som inte är byggt ännu. Då är man dels försäkrad mot oväntade händelser, typ brutna ben, under den tänkta vedbehandlingsperioden, dels kan man ta hand om extra trä om man skulle få ett bra erbjudande. Fast jag tror att jag struntar i att barka och bara klyver.

OT, men om man fällt en jättegran, sa 40-60 cm i diameter, hur gör man enklast för att klyva eländet? Det stod flera jättegranar på min tomt, de är nu fällda och kapade i 30cm bitar, men inte klyvda, det ska förhoppningsvis ske under våren. Jättemånga stora kilar, eller vad har ni för förslag?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 03 feb-10 kl 06:20 »
OT, men om man fällt en jättegran, sa 40-60 cm i diameter, hur gör man enklast för att klyva eländet? Det stod flera jättegranar på min tomt, de är nu fällda och kapade i 30cm bitar, men inte klyvda, det ska förhoppningsvis ske under våren. Jättemånga stora kilar, eller vad har ni för förslag?

Klyvkil och slägga eller hydraulklyv.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #13 skrivet: 03 feb-10 kl 22:35 »
Randbarkning gör man numera enklast/snabbast med motorsågen.

Räcker i princip att dra upp spår med svärdsspetsen på 2-3 ställen så har man förkortat torktiden avsevärt - främst då på lövträd.
Barr å andra sidan torkar hyfsat bra även utan randbarkning, och precis som Ulric så klyver jag aldrig barrved under 10 cm eller björk under 8.
Klenare/okluven ved är nämligen finemang att ha som "nattbrasa", oavsett eldstad, eftersom det brinner lugnt/jämnt och framförallt längre än sk "finkluven" dito.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 feb-10 kl 10:12 »

Om dom stod tätt och skuggigt är det kanske inte så mycket grova grenar, och då går dom lätt att klyva. Jag använder ofta två yxor till grova kubbar, den första sätter jag med all kraft i kubben och låter sitta, den skapar en spänning i träet. Sedan sätter jag den andra yxan mitt emot, i samma linje som den första. Då får man extra mycket klyvförmåga.

Angående barkspade, så borde dom gå lätt att hitta i affären. Alla betonggjutare använder ju sådana för att släta till betongen efter gjutning. Själv brukar jag barka granstockar som legat ett tag, dom torkar bättre utan bark. Fast det är självklart att det är bättre att klyva på en gång

Dela detta:

* Inloggade just nu

1114 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser