Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MC-bil med påhängsmotor  (läst 10565 gånger)

Jorlan

• Skåne
SV: MC-bil med påhängsmotor
« Svar #20 skrivet: 29 okt-10 kl 20:36 »
Nä man får ju klart titta på dom lite större modellerna.

Guldvinge kom jag att tänka på. Hur ser ett sånt drivpaket ut?

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #21 skrivet: 30 okt-10 kl 01:05 »
Dags för en repetition: Jag ska alltså bygga en bakmonterad motortillsats liknande en liten släpvagn på två hjul men fast monterad i karossen så den blir en mer eller mindre bärande del av fordonet. Spårvidden är bestämd till max 70cm och fjädringsrörelsen rent vertikal så som på en ATV. Det blir också "stum" drivaxel mellan hjulen, alltså ingen differential. Jag räknar med bra krängningshämmande verkan utan att bli knyckigt i sidled då spårvidden är liten. Inte heller tror jag hasningen/däckslitaget blir besvärande stort.

Den fyrhjuliga versionen av Heinkeln hade två hjul på gemensam svingarm men med bara 20cm spårvidd. Dess förebild BMW Isetta hade också en snarlik bakhjulsupphängning och ca 50cm spårvidd.

Projektet ska så långt det är möjligt byggas med gratis eller åtminstone billigt skrot och vara driftsäkert. Motorn är förhållandevis tung men jag vill inte lägga allt för många extrakilon på växellådan.

Möjlighet att backa smidigt är ett absolut måste då jag ofta kör i stadsmiljö. Jag skulle förvisso kunna starta originalmotorn för denna uppgift men den är väldigt jobbig att manövrera innan den fått upp värmen. Tanken är dessutom att kunna montera av originalbakhjulet och hissa upp svingarmen så att min "påhängsmotor" ersätter heinkelns hela bakvagn. Detta för att minska belasningarna på originalupphängningen och slippa surret från dess transmission.

Jag har ingen svarv och vill därför minimera tillverkningen av specialdelar. Att borra upp bulthål i ett kuggdrev, svetsa en flänsplatta på en drivaxel eller få fast ett nav från en bilkoppling på en kilremskiva kan jag fixa, men allt för omfattande jobb kommer bli för dyrt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #22 skrivet: 30 okt-10 kl 01:15 »
Här är den senaste bild som bäst beskriver hur bygget kan komma att se ut:
http://em34.mine.nu/webforumbilder/9010/IMG_5557.JPG
Sedan bilden togs har jag punktsvetsat ihop en hjulaxel och bestämt en hel del viktiga detaljer.

På denna bild syns den hydrostatiska transmissionen under motorn
med dess utgående drev på vänster sida och ingående remskivan till vänster.
http://em34.mine.nu/webforumbilder/9010/IMG_5555.JPG

Hydrostaten är som sagt mycket tekniskt intressant men jag befarar att även om den ger optimal utväxling för motorn i varje hastighet och lutning så kommer den ge oljud, vibrationer och sämre verkningsgrad än en kuggväxellåda. Den är sannolikt också mindre driftsäker i långa loppet och kräver också en del kringutrustning för att fungera (oljebehållare, filter, slangar och kanske också en kylare)

Jag ska försöka bygga så att jag åtminstone efter en tid kan byta ut hydrostaten mot en mindre bil-låda, men hittar jag en bra låda kanske det är vettigt att bygga för denna från början. Klassiskt enkelt är trots allt oslagbart när det ska bli drifttid på prylarna!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Jorlan

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 30 okt-10 kl 23:14 »
Bilderna du länkar fungerar tyvärr inte.

Men är det två drivhjul du tänkt ha? Utan differential? Utan diff. pga. minsta möjliga effektförlust?
Ett begagnat variatorpaket från en mopedbil? Slutar det ändå med ett mc-drev till drivhjulen så går det kanske att dreva rätt med tanke på toppfart och liknande.

Jag kommer och tänka på japanska småbilar av lite äldre årgång. Mazda 323 och Toyota Starlet tex. Bakhjulsdrivna i sina tidiga utgåvor och fina små drivpaket.

Misse

• nr 9424
« Svar #24 skrivet: 02 nov-10 kl 23:02 »
Absolut minst i kategorin 4-pet lådor med back som GÅR att få tag i billigt på tex bilforum är enligt min skalle Opel Kadett B, de som fanns fram t.o.m 1973. Liten och lätt. Med splinesad utgång där kardanen har glid på splinsen om du fattar vad jag menar. Samma innehåll som Kadett C-lådan men ett mycket nättare yttre.

Sierralådor och liknande har ett ganska stort yttre med bakflyttad växelspak och annat.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #25 skrivet: 08 dec-10 kl 10:06 »
Kadett B låter som ett bra förslag. Borde inte vara omöjlig att få tag på. Däremot går jag bet på att hitta bilder på nätet. Vore intressant att se en B-låda innan jag letar efter en på riktigt. Antar att det behövs ett yttre stödlager för kilremskivan som ska sitta på lamellaxeln. Volvo M40 är den enda låda jag har sprängskiss på och där är den ingående axeln bara en kort enkellagrad stump med drev till mellanaxeln under och en kopplingshylsa över till den utgående axeln för 4:ans växel. Utgående axeln ser ut att kunna ta radialkrafter ganska bra men ingående axeln behöver tveklöst en yttre lagring. Gissar att de flesta motor fram - drivning bak-lådor är uppbyggda på liknande sätt.

Jag sneglar åter på hydrostatklumpen. Den är oerhört frestande ur ett tekniskt perspektiv och verkningsgraden kanske inte blir helt usel på ett lätt och förhållandevis aerodynamiskt fordon. Hydrostaten klarar 20 hk och min motor ger drygt hälften. Jag antar att jag får ut bäst verkningsgrad om hydrostaten får arbeta med förhållandevis låga varvtal och höga vridmoment.

Hydrostaten kräver fler "kringprylar" (slangar, filter, oljebehållare) än kugglådan men får å andra sidan enklare länksystem för växlingarna. Den riktigt stora nackdelen jag retar mig på är frånvaron av egentligt friläge och risken för extrema motorbromsningar som ger bakhjulslåsning. Går något på knas i påskjutsaggregatet så jag behöver starta originalmotorn för att ta mig vidare måste jag plocka bort drivkedjan för att över huvud taget kunna rulla MC-bilen.

Inträffar ett haveri längs vägen är detta ett förhållandevis lågt pris för den säkerhet dubbla drivsystem ger, men frånvaron av friläge kan bli desto jävligare i andra sammanhang. T.ex. måste dieseln startas upp t.o.m. om jag bara ska knuffa MC-bilen en meter i garaget, och blir jag stoppad av en nyfiken polis får jag svårt att hävda att motorn i min släpvagnsliknande tillsats bara är en nödhjälp om originalet lägger av.

Med de förmodat många milen tror jag också en beprövad landsvägslösning (kuggväxellåda) är mer att lita på. En kul möjlighet som delvis uppväger förlusten av en tekniskt intressantare transmission är att bil-lådan tål massor av kraft och därför skulle jag på sikt kunna komplettera dieselmotorn med en lätt men kraftfull snöskotermotor om jag råkar bli lite gasglad... >:D
(Därmed är jag uppe i tre motorer och sammanlagd cylindervolym på 1240cc i en liten fjuttig MC-bil på tre hjul och under 300 kg  ;D)

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser