Kadett B låter som ett bra förslag. Borde inte vara omöjlig att få tag på. Däremot går jag bet på att hitta bilder på nätet. Vore intressant att se en B-låda innan jag letar efter en på riktigt. Antar att det behövs ett yttre stödlager för kilremskivan som ska sitta på lamellaxeln. Volvo M40 är den enda låda jag har sprängskiss på och där är den ingående axeln bara en kort enkellagrad stump med drev till mellanaxeln under och en kopplingshylsa över till den utgående axeln för 4:ans växel. Utgående axeln ser ut att kunna ta radialkrafter ganska bra men ingående axeln behöver tveklöst en yttre lagring. Gissar att de flesta motor fram - drivning bak-lådor är uppbyggda på liknande sätt.
Jag sneglar åter på hydrostatklumpen. Den är oerhört frestande ur ett tekniskt perspektiv och verkningsgraden kanske inte blir helt usel på ett lätt och förhållandevis aerodynamiskt fordon. Hydrostaten klarar 20 hk och min motor ger drygt hälften. Jag antar att jag får ut bäst verkningsgrad om hydrostaten får arbeta med förhållandevis låga varvtal och höga vridmoment.
Hydrostaten kräver fler "kringprylar" (slangar, filter, oljebehållare) än kugglådan men får å andra sidan enklare länksystem för växlingarna. Den riktigt stora nackdelen jag retar mig på är frånvaron av egentligt friläge och risken för extrema motorbromsningar som ger bakhjulslåsning. Går något på knas i påskjutsaggregatet så jag behöver starta originalmotorn för att ta mig vidare måste jag plocka bort drivkedjan för att över huvud taget kunna rulla MC-bilen.
Inträffar ett haveri längs vägen är detta ett förhållandevis lågt pris för den säkerhet dubbla drivsystem ger, men frånvaron av friläge kan bli desto jävligare i andra sammanhang. T.ex. måste dieseln startas upp t.o.m. om jag bara ska knuffa MC-bilen en meter i garaget, och blir jag stoppad av en nyfiken polis får jag svårt att hävda att motorn i min släpvagnsliknande tillsats bara är en nödhjälp om originalet lägger av.
Med de förmodat många milen tror jag också en beprövad landsvägslösning (kuggväxellåda) är mer att lita på. En kul möjlighet som delvis uppväger förlusten av en tekniskt intressantare transmission är att bil-lådan tål massor av kraft och därför skulle jag på sikt kunna komplettera dieselmotorn med en lätt men kraftfull snöskotermotor om jag råkar bli lite gasglad...
(Därmed är jag uppe i tre motorer och sammanlagd cylindervolym på 1240cc i en liten fjuttig MC-bil på tre hjul och under 300 kg

)