Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindskydd för lösdrift  (läst 33902 gånger)

Snoken

• Gäst
Vindskydd för lösdrift
« skrivet: 28 jan-10 kl 14:50 »
Planerar för fullt i huvudet för hästpremiär på gården om något år, och har strandat lite i frågan om vindskydd. Att det ska vara lösdrift året om står klart, hagarna kommer vara väl tilltagna med varierande terräng, däribland tät skog. Men ett slags vindskydd bör ju ändå finnas tillgängligt. Nämnas bör också att det kommer att inredas ett "vanligt" stall i befintlig byggnad.
Jag sysslar enbart med NH-träning och har sett att det finns några likasinnade här, liksom flera med hästar på lösdrift. Nu efterlyser jag tips och idéer för ett bra vindskydd, vad som funkar och vad som är mindre smart. Vad har ni för konstrunktion och hur används det? Är det bara 3 väggar och tak, eller finns det en innervägg också (som en slags öppen box innanför)? Ligger taket på väggarna eller bör det finnas luftrum mellan? Gjuten platta under eller en bra grusgrund + bädd? Hur stor yta per häst bör man bygga för? Nu efterlyser jag inte vad lagen säger, utan olika erfarenheter från Er. Kan inte säga vilken storlek på hästar det kommer att gå där eftersom jag hoppas kunna hyra ut platser också, men det finns mycket islänningar här på holmen så risken är väl stor att det blir ett gäng såna bland annat. Min önskan är att så många hästar som möjligt ska kunna gå i samma flock, och det kommer att finnas plats för 7-10 hästar. Tacksam för svar!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #1 skrivet: 28 jan-10 kl 15:37 »
Det är bra om vindskyddet har vägg mot det håll som det oftast blåser ifrån annars är det inte så svårt att bygga ett fungerande vindskydd. Man får bygga storlek så att alla hästar kan få plats. Hos mig är det lite "tjurigt" och det blir kiv ibland om platsen under taket fast jag bara har två hästar. Det viktigaste förutom hästarna chans till skydd är ju att man tex. kan komma in med en traktorskopa och göra rent, då är det väldigt smidigt med lösdrift.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Guran

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-10 kl 16:45 »
Bra dränering med underlag som är lättskött. Mina gör mest sina behov i vindskyddet/ligghallen.
Ge maten, saltsten och vatten på annan plats än i ligghallen för att undvika bråk/vakt/väntan.

Tänk på att kommunerna/länen verkar tolka lagen olika så det som är rätt i en del av vårt land är fel i annan del.

Snoken

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jan-10 kl 17:26 »
Nej som sagt, enligt lagen tänker jag inte bygga utan det blir nog betydligt bättre standard än vad som krävs. Det var mest extra små tips och trixs jag var ute efter i det här läget. Dessutom bor jag på Åland så lagen lär väl skilja finsk/svensk också, alltså ingen idé alls att börja fundera på det just här bland alla svenskar  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 28 jan-10 kl 17:55 »
Jag byggde min ena lösdrift inne i stallet .
Så nu går hästarna in genom dom stora stallportarna som jag ställt upp o kan stänga vid behov .
Där har dom en 90kvm stor lösdrift med ljusa plankväggar som dom kan hänga ut huvet över o vara med när jag sopar o dyl inne i stallet .
Dom har Lysrör ovanför sej och ytterbelysning över portarna .
Vattnet står inne i lösdriften i uppvärmda termobars på två olika ställen så alla får dricka .
Tjock halmbädd .
Mina hästar älskar sin lösdrift o sover huller om buller därinne o har möjlighet att umgås med stallkatterna o mej :)

HAr en vanlig lösdrif oxå i en annan hage men den vill dom inte vara i som den här .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snoken

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jan-10 kl 11:28 »
Najs! Låter ju finfint, tyvärr kan jag inte kopiera idén. Där hagen och blivande stallet skulle kunna kopplas ihop, består byggnaden (nuvarande lagårn) av spån- och gräsförvaring med bara trägolv och en meter ner till marken under. Så mycket ombyggnad av lagårn som en sån idé skulle kräva tänker jag inte göra eftersom jag är nöjd med de förrådsutrymmena som de är. Men annars skulle det ju absolut vara en praktisk lösning, och slippa bygga en helt separat lösdrift och problemen med fruset vatten osv.

De här flyttbara lösdriftshallarna, gröna brukar de vara och halvcirkelformade, någon som har erfarenhet av såna?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 29 jan-10 kl 13:00 »
Finns det inte bra och hållbara gummimattor som man skulle kunna använda för att göra träet lämpligt som underlag för hästarna? Jag har ingen aning om hur dyrt det skulle bli, det var bara en tanke som slog mig.

Det förutsätter iof att brädorna är tjocka nog att bära tyngden av hästarna...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 29 jan-10 kl 18:19 »
Vi har en såndär grön flyttbar i en av sommarhagarna, och den är mycket uppskattad som skydd för insekter. Jag är dock tveksam till att ha den som vinterligghall, i alla fall just den modellen vi har. Den är inte helt enkel att mocka ur med traktor, och tvärstagen i taket sitter ganska lågt. Men den har några år på nacken, och det finns säkert andra varianter. Den kräver också att hästarna kommer bra överens, eftersom den är ganska djup och med relativt liten öppning.

Vi har två andra modeller också, en klassisk med tre väggar och tak, ena långsidan öppen. Den är gjord med telefonstolpar, reglar och bräder på det, självbärande plåt till tak. Inget gjutet golv, bara halm på marken.

Den andra är inne i gamla lagården, där vi gjutit igen rännan där korna stod och tagit upp ett par hål i väggen. (Plastremsor i öppningarna.) Där kan man använda gamla foderbordet att fodra på om man vill, fast jag ger ute i rundbalshäck. Vi har också satt upp teleskopgrindar, så att man kan gränsa av och göra boxar av det hela.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 jan-10 kl 19:13 »
Här har vi oxå fixat lösdriften i stallet, en större box på 24m2 och en på 12m2. De står oftast öppna, men nu när jag börjat skilja på sto och diande för är det perfekt att kunna stänga in stoet i den mindre boxen. Instämmer i att de oftast går in för att skita ::).... så mitt tips är att göra det lättmockat..... har du ekonomisk möjlighet att gjuta platta så är det super..... Min erfarenhet är oxå att det ofta är grupperingar i flocken, så det är inte fel att på något sätt dela av lösdriften, eller ha två. Vi har ett skärmtak utanför boxdörrarna och det händer att den som håller vakt får stå där >:D

Ett annat tips är väl att ha vatten och foderplats så nära stall eller boningshus som möjligt.... och precis som flera skrivit avskilt från ligghallen.....

Jag såg en ligghall en gång som såg käck ut..... Det var fyra väggar på den och två öppningar, en i vardera diagonalt hörn....på låpngsidan.....om ni förstår vad jag menar...... Sedan hade de skjutdörrar på ena långsidan som man kunde dra ifrån när man skulle mocka ur med traktorn..... 

Lycka till med bygget
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 29 jan-10 kl 23:36 »
Hej!
Tips till ligghall:

-Inte ha vägg ända upp till taket (ventilation och minskar drag)
-Ha belysning (djurtillsyn)
-Kondensskydd (välbefinnande)
- Bygg 3 väggar och tak(=stor "dörr"- minskar risken att ett djur hindrar de andra att komma in)
-Vattenförsörjningen frysskyddad(enkelhet, arbetsbesparande)

mvh

Snoken

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 feb-10 kl 17:06 »
Tack för alla tips! Har fått lite till att fundera på nu, vilken tur  ;D

Låter riktigt smart att kunna ha "vindskyddet i stallet" men det är helt enkelt inte byggt  så man kan få till det så, med tanke på hur det ser ut utanför. På en plats finns dock den möjligheten, att ha en eller två boxar (en eller två stycken 3x3 eller en 3x6 meter) och med utgång till en större utebox. Där den uteboxen skulle kunna vara finns redan väggar och tak färdigt, och dörr in till lagårn. Det utrymmet är just nu plats för en traktorvagn som vi kör kalvar med, och plats att lasta av dem. Men det finns ingen möjlighet att koppla ihop den uteboxen med hagen, det kommer en stor grusplan emellan och den är sambon väääldigt beroende av med sina lastbilar. Så då tappar man ju en del av vitsen med lösdrift om man ändå måste hämta "in" ett par hästar till den uteboxen/inneboxen. Kanske det får bli en lyxvariant att hyra ut istället, "stor box i nyrenoverat stall, med tillgång till uteplats i västerläge"  ;D

Idén med två vindskydd låter inte heller tokigt.

bewakman

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 01 mar-10 kl 12:01 »
Lyckades inte få in mina bilder men skicka din @-adress till mig så mejlar jag några stycken på vår ligghall om 25m2. Byggdes med begagnat virke och takplåt till en kostnad av ca 5000:-

bewakman@gmail.com

Bosse

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 02 mar-10 kl 14:45 »
Jag passar på att slå ett slag för gjuten platta där du tänker fodra. Hos oss har vi foderhäck med tak (för en hel rundbale) och den står på gjuten platta. Guld värt! Hästarna uppskattar också att ha fast och ren mark under fötterna när de äter.  ;D

Snoken

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 mar-10 kl 18:04 »
Låter nog klokt att gjuta vid utfodringsplatsen/platserna!

Såg ett förslag på hur man kan göra det roligare för hästarna också just med maten, att ha många olika ställen man kör maten till. Blir ju mer jobb förstås än att bara dumpa av en stor ensilagebal på samma plats varje gång, men mer stimulerande för hästarna om dom får gå och leta efter maten lite, kanske? Fast då kanske det inte funkar att ha gjutet under, om man måste gjuta 15-20 plattor lite överallt på ängar och i skog!  ;D

johan/sandra

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 mar-10 kl 18:32 »
Vi fpdrar ute i hagen på olika platser, ligghallen har öppning mot sydsydväst eftersom det är lag på åt vilket håll öppningen ska vara.

Väggarna går ända upp till taket och vi har en mittvägg som inte går ända upp och en liten vägg på ingångssidan i mitten. Boxarna är 4,4x4,4 meter. Vi har korrugerad plåt på taket och ljusinsläpp med en rad korrugerad plats i varje box.

Två normalstora hästar bor där och de sover i den ena och gör sina behov i den andra. Vi har lagt natursingel inne i stallet och på vinterna om de går ute hela tiden så har vi en tjock halmbädd. Tycker singeln dränerar bra och det håller sig torrt inne i ligghallen.

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 03 mar-10 kl 16:19 »
Lag på åt vilket håll öppningen ska vara? Är du säker på det? Rekommendationer finns det ju, du har inte förväxlat med det?

Mina ligghallar har öppning åt söder samt åt öster, och gick igenom förprövning utan problem.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 mar-10 kl 23:21 »
Vi trodde det var en lag, men kanske var det bara en rekommendation, byggde enligt den hur som helst. Informationen hittade vi på jordbruksverkets hemsida.

Guran

• Lappland
« Svar #17 skrivet: 09 mar-10 kl 12:43 »
Kom på att det är idé att ha lite "hårdare" underlag i form av singel på väg till/från maten t ex (eller annanstans där de passerar frekvent) så får de lite naturligt slitage på hovarna. Läste någonstans (Buke?) om några som gjort så. Lera/gegga också bra för hovarna och kan vara bra att låta hästarna "passera".

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 09 mar-10 kl 13:18 »
Varför inte titta på Aktivitetsstallar .

Något som man praktiserar i Tyskland i dessa stallar är att gjuta en bassäng med fuktig lera/sågspån eller liknande för att hovarna skall få fukt . Men även en gång med asfalt/betong för att oskodda hästar ska få slita naturligt på hårt underlag . Det har inte riktigt slagit genom i Sverige än .

två länkar från Svenska stallar :
http://www.hjermesta.se/bilder.html

http://www.larsagarden.se/
Slå sedan stallplatser och gå in på activ stable 
« Senast ändrad: 09 mar-10 kl 13:21 av esten »

moppe

« Svar #19 skrivet: 12 mar-10 kl 13:48 »
Vi har vanliga boxar i lösdriften  :o. Vid ingången är det några kvm stor yta så våra tre hästar har 3 rum och allrum  ;D. Detta innebär att varje häst har sin plats vilket de känner sig trygga med. Man kan stänga in dem vid måltid om man vill och om man har en ranglåg häst som ska ha mer mat än en ranghög. Man har också en färdig box om det händer något så är det bara att stänga boxdörren och hästen står lungt på sin plats. Inget krångel med ett stall och en lösdrift.
Självklart kan det finnas nackdelar med denna lösning, det kan vara svårt om man har många hästar och ofta byter så att det ska göras upp om rangordning m.m. Då kan det kännas lite trångt.
Djurskyddsinspektören tyckte att det var en mycket smart lösning   ;). Han kliade sig i huvudet en stund och såg mest ut som han inte visste riktigt vad han skulle tycka om det men kom sen fram till att det var oehört smart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser