Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabba pengar ?  (läst 24389 gånger)

Sjaunja

• -
SV: Snabba pengar ?
« Svar #100 skrivet: 12 mar-10 kl 19:29 »
Jag jobbar heltid och har ett deltidsjobb pa kvallar och helger. Jag har aldrig over 12 grader inomhus pa vintrarna (jag sover ju anda bara nar jag val ar hemma). Jag har en mobiltelefon men ingen tv, inget Internet, ingen bil, inget korkort, ingen cykel. Jag ater sa mycket jag kan pa mitt deltidsjobb och jag koper aldrig nya klader (jag anvander det jag har).

Visst, det ar inget liv men jag jobbar for en framtid dar jag inte kommer att behova arbeta alls. Alla pengar investeras i fastigheter.

Halloj! Jag gillar också att jobba av bara attan när man vet hur gött det blir sen. Det där med fastigheter har jag också grunnat på. Har funderat på hyresfastigheter, små till att börja med. Hittills har jag varit lite för feg. Har du några råd?

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #101 skrivet: 31 mar-10 kl 10:32 »
Om du dör när du är 35 då? Vad har du då för glädje av alla pengar?

Jag menar inte att man ska kalkylera med att man dör snart, utan bara att man kanske inte ska stirra sig blind på en rik framtid.
Vi lever vårt liv nu, jag föreslår att man tar vara på det istället.

Sjalvklart, det ar inte alla som vill vara arbetsmyror. Vissa vill leva mer for dagen. Jag berattar bara hur jag gor, men det ar inte menat att det skall galla for alla eller ens passar for alla. Men jag lar mig mycket pa mina arbeten och jag traffar mycket folk, och det tycker jag ger mig mer an om jag skulle ta ledigt mer och istallet lagga fritid pa att gora samma sak (dvs. traffa trevliga manniskor) som jag gor nu pa jobbet. Nu har jag tur som kan tjana lite pengar pa att gora saker jag tycker ar roliga och anda skulle ha gjort utan lon pa min fritid.

Men allt har en balans. Visst kanske jag dor nar jag ar 35 men jag har gjort en enkel utrakning genom att titta pa mina slaktingar (som har liknande sjukdomsbild, liknande fysik och antagligen liknande gener): dar ar det ingen som dott fore 75 ars alder och de allra flesta har klarat sig langt over det innan det gatt bort. Jag har ocksa tittat pa kolleger (dvs. de som arbetar med liknande saker) och mina vanner (dvs. de som lever och leker som jag) och sett att med en handfull undantag (pa eget bevag) lever annu sa lange.

Destovarre ser jag dagligen folk som sliter med rakningar och avbetalningar och prylar och hyror och mat i alla aldrar fran tonaringar till pensionarer. Och sa vill jag def. inte ha det. Mitt mal ar att leva helt utanfor systemet nagon dag i framtiden. Mitt eget liv pa min egen gard med fullt ansvar for de djur och den jord jag lever av.

Sa visst kan jag do innan jag far dra nytta av pengarna jag sparat in, men det verkar vara en extremt liten risk.

Detta ar dock bara min tanke och min plan, hur det nu gar i framtiden vet ju ingen. Det passar nog inte alla men som sagt.  ;)

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #102 skrivet: 31 mar-10 kl 10:35 »
Så kan man leva under en kort period av livet och om man är singel utan barn o ansvar.

Exakt. Just nu ar jag frisk, utan barn och har inga ansvar forutom mot mig sjalv och de jag arbetar med/umgas med. Hade jag barn skulle jag nog fa andra lite pa mina arbetstider for att fa det att passa ihop med den partner jag antagligen ocksa skulle ha.

Men tva (eller tre) lever alltid billigare an en och en pa eget hall!  ;D

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #103 skrivet: 31 mar-10 kl 10:43 »

Halloj! Jag gillar också att jobba av bara attan när man vet hur gött det blir sen. Det där med fastigheter har jag också grunnat på. Har funderat på hyresfastigheter, små till att börja med. Hittills har jag varit lite för feg. Har du några råd?

Da tanker vi ratt sa lika! Hyresfastigheter ar ju jattebra men det kraver en hemult massa pengar till att borja med. Och det finns nog ingen pa detta forum som har sa pass mycket pengar. Det ar klart att man kan fynda en fastighet och renovera mkt pa egen hand, hoja hyrorna (inom lagens riktmarken forstas) och tjana en massa pengar pa det, om man mot alla odds lyckas, sa lange intakterna overstiger rantor och kostnader med mer an tio procent eller din timlon (vilket som nu ar hogst) ar det helt klart en bra investering.

Battre ar nog att kopa indexfonder for sa mycket man kan och nar man far rad med en bra fastighet i ett mkt attraktivt omrade (eller ett omrade som snart blir attraktivt) sla till! Kopa och hyra ut alt. bo sjalv.

Men snabba pengar blir det inte. haha...

Vill du ha snabba pengar ar det nog enklast att strunta i nagot du inte behover (las: lyx).  Men man ska aldrig skara ned pa sadant som genererar inkomst. Dvs for mig ar mobilen absolut nodvandig.

Huggorm

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 31 mar-10 kl 19:09 »
Jag har arbetskamrater som jobbar som Tokyoboy. Jag jobbar som elektriker på en bemanningsfirma, och firman har folk på många projekt samtidigt. Det är alltid något projekt som är i slutfasen och det innebär övertid. En kille jobbade knappt några vanliga arbetstimmar, utan hoppade mellan projekten där det är övertid i stället. Han planerar också att köpa en fastighet med lägenheter att hyra ut, och sist jag pratade med honom hade han slitit ihop 1,1 miljoner. Och det var nästan två år sedan, jag vet inte hur mycket han är uppe i nu. Vill man jobba mycket och tjäna pengar är bemanningsfirmorna i Norge rätt väg att gå, förutsatt att man är beredd att sälja sin själ. En annan kille ansåg att han förlorade pengar de få helger då han tog ledigt i stället för att jobba extra. Han köpte en stor jäkla båt för enbart övertidspengar, men jag vet inte när han använde den för han hade inte heller något civilt liv.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #105 skrivet: 01 apr-10 kl 03:37 »
En annan kille ansåg att han förlorade pengar de få helger då han tog ledigt i stället för att jobba extra. Han köpte en stor jäkla båt för enbart övertidspengar, men jag vet inte när han använde den för han hade inte heller något civilt liv.

Vissa blir lika lyckliga av att aga en bat som att anvanda en. Om vi nu vill vara riktigt krasst ekonomiska sa ar det oftast mycket billigare att lana eller ga ihop om prylar och fastigheter. Sjalv ager jag en fastighet sedan flera ar dar jag bara tillbringat en enda natt. Men det ger mig en liten "lyckighetskansla" av att bara veta att den finns dar (den anvands dock flitigt av slakt och vanner sa oroa er inte... haha...)

Personligen tycker jag om att gora saker med mina hander sa att jobba 7 dagar i veckan som elektriker later ratt bra faktiskt. Det viktiga ar att man gillar det man gor och far respekt for gott utfort arbete.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #106 skrivet: 01 apr-10 kl 03:52 »
Jag har lite samma mål som dig men för min del är ett problem att jag inte vill ha barn allt för sent och med detta kommer massa utgifter för jag vill ha någonstans att bo och jag vill ha utbildning etc innan jag får barn. Och sen kostar barn pengar och när jag väl har barn vill jag inte jobba så mycket...

Jag raknar pa att jag kan spara 100% av min fasta inkomst och leva pa det jag tjanar in pa extrajobben utover normal arbetstid. Jag bor (tyvarr - om man ser det ekonomiskt) ensam eftersom kollektiv inte finns i den del av varlden jag befinner mig och jag annu inte har hittat nagon att stadga mig med.

Precis som du vill jag ha barn men om du slar dig ihop med en annan arbetsmyra ska du nog se att det till och med gar att spara en slant jamfort med att ni bor var for sig, med eller utan en knodd. Bor ni i Sverige ar det trots allt himla billigt med barn - sarskilt om ni kan fa mycket av alla prylar som behovs av slakt och vanner. Nastan alla jag kanner som har barn har veritabla krigsforrad av klader och leksaker som dom garna skanker eller lanar ut. Har man tur bor dessutom mor- och farforaldrar i narheten, slakt och vanner med egna barn i samma aldrar och da kan man ga ihop och ordna med barnvakter, matlagning och avlastning.

Nar jag var liten var jag ofta hos grannarna eller slaktingar, och det var stortkul att sova borta eller leka med andra ungar istallet for att bara sitta hemma och titta pa TV tillsammans med foraldrarna (som ju tyvarr manga familjer verkar roa sig med).

Har man barn kan man dessutom gora en massa roliga och ekonomiska saker man inte skulle ta sig tid till annars! Baka, laga mat, gora sylt, plocka svamp (alt tomburkar om man bor inne i stan), foda upp djur till forsaljning eller livsmedel. Bygga fort, snokojor och tradkojor etc.

Det viktiga, har jag markt, ar att vara minst tva vuxna i familjen (garna fler!) och kasta ut dumburken sa fort som mojligt.  ;D

Bo

« Svar #107 skrivet: 16 apr-10 kl 18:33 »
Okej allal alternativare !
Släng in alla sätt ni kan komma på att tjäna snabba slantar .

Alla undersysselsatta med bil kan ju göra en insats nu, så länge askmolnet ligger kvar, genom att köra folk dit de hade tänkt flyga.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #108 skrivet: 18 apr-10 kl 01:30 »
Tappa björksav och sälja?

Digger

« Svar #109 skrivet: 25 apr-10 kl 21:35 »
köra svarttaxi
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #110 skrivet: 25 apr-10 kl 23:50 »
Tappa björksav och sälja?
Dricker folk det ? Eller vad ska man ha björksav till?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Huggorm

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 26 apr-10 kl 04:37 »
Dricker folk det ? Eller vad ska man ha björksav till?
Ja, det dricker man

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #112 skrivet: 26 apr-10 kl 19:40 »
hej,

jag gjorde vin på björksav, citron och ingefara..... lite socker o jäst........

väldigt gott.......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #113 skrivet: 26 apr-10 kl 20:15 »
Oj det får jag testa nångång , tackar för tippset .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TW

• Finland
« Svar #114 skrivet: 05 maj-10 kl 20:38 »
Björksav kan tappas under en kort period just efter att tjälen gått ur jorden. Om den är gul och smakar piss är det för tidigt. Om den är grumlig och smakar sågspån är det för sent på året.

Jättegott.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Suresh

• -
« Svar #115 skrivet: 06 maj-10 kl 05:48 »
"After years of trying to get rich with get-rich-quick schemes, I know I'm going to get rich with this scheme . . . and quick!"

-- Homer Simpson. ...

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #116 skrivet: 10 maj-10 kl 07:48 »
köra svarttaxi

Kan forvisso ge en del kontanter i handen och ratt sa fort, men det ar varken lagligt eller halsosamt...  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #117 skrivet: 10 maj-10 kl 18:45 »
Ingenting roligt eller lönsammt är lagligt  ;D

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #118 skrivet: 11 maj-10 kl 03:23 »
Ingenting roligt eller lönsammt är lagligt  ;D

Så talar en äkta Traveler!  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #119 skrivet: 11 maj-10 kl 16:42 »
Det föds en idiot varje sekund runt om i världen o nån av dom vill säkert ge mej sina pengar  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser