Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabba pengar ?  (läst 24363 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Snabba pengar ?
« Svar #20 skrivet: 28 jan-10 kl 18:42 »
Beror på hur du köpt varan. Om du beställt via telefon tex, då finns det inget avtal för betalningstid och då gäller 30 dagar. Allt köps inte över disk eller skriftligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

• Gäst

Mysla

• Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 28 jan-10 kl 18:59 »
Nepp fick en oväntad räkning på 34000kr som jag ska betala om 20 dagar !!! :'(

Alltså, vad är det för sorts oväntad räkning? Hur lyckas man få en sån? Jag har väl inte med det att göra egentligen men jag undrar liksom vad som kan orsaka såna summor bara sådär tvärt?

Har inga bra tips att komma med tyvärr men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig, lycka till med ihopsamlandet! *försöker peppa*

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 28 jan-10 kl 19:02 »
Hoppsan, då hade jag gammal/felaktig uppgift.  :-[

Jag har dock aldrig haft några problem med att ändra betalningsperiod när jag ringt och pratat med företaget. Gör det, det kostar bara någon krona och några minuter av din tid, och det kan göra att du slipper sälja saker som du egentligen behöver/vill ha och som kommer att kosta mer att skaffa igen senare.

Hoppas att det löser sig för dig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 28 jan-10 kl 19:14 »
Alltså, vad är det för sorts oväntad räkning? Hur lyckas man få en sån? Jag har väl inte med det att göra egentligen men jag undrar liksom vad som kan orsaka såna summor bara sådär tvärt?
Jag fick en sådan från CSN, en gång... det går alldeles utmärkt och var inte svårare än att jag tjänat några hundra över fribeloppet  :(
Landsflykting i storstan...

MNehm

« Svar #25 skrivet: 28 jan-10 kl 20:40 »
Jag hatar att be mina föräldrar eller svärföräldrar om pengar när vi har det knapert, men ett sätt är att utträtta tjänster till föräldrar (och andra som gärna hade gett en pengar) och ta trevligt betalt för dem. När vi har det knapert brukar min mamma behöva en ny ullkofta, nyfödd presenter mm som jag syr till henne mot betalning. Hon hade ju annars köpt det i butik, så då kan hon ju lika gärna få en finare av mig för typ samma pengar. Alla får de de vill ha och alla blir nöjda och glad.
I bland passar min svärföräldrar på att åka bort över helgen när vi har det knapert. De behöver semester och någon som tar hand om gården med kanske 20 hästar 2 hingstar och 10 kundhästar (beroende på säsong.) och vi behöver pengar. Återigen blir alla nöjda och glada.

Johannes

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 jan-10 kl 21:27 »

En sån där oväntad räkning på så mycket pengar måste väl gå att dela upp på nåt sätt.Ränta får man nog betala.
Men sen går det att gasa och bromsa samtidigt!

Sjaunja

• -
« Svar #27 skrivet: 30 jan-10 kl 22:38 »
Vill man tjäna pengar så är mitt bästa tips att ha ett sommarkafé. Kaffe med påtår 15:- och det är 13:- vinst per kopp. Baka brödet själv. Jag har jobbat 10 veckor per år och levt flott på det :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #28 skrivet: 30 jan-10 kl 22:52 »
Eftersom det var en oväntad räkning det handlade om var det väl knappast någon beställd vara det handlade om...

Vi fick en elräkning en gång som vida översteg vad vi trodde den skulle hamna på. Det berodde dels på att vi renoverade huset som vi just köpt, golv var uppbrutna etc och mycket av värmen gick rätt ut, direktel var allt vi hade att välja på som uppvärmning just då, dels på att huset hade en väldigt blygsam elförbrukning innan (snål gubbe som dessutom bara bodde där ibland) och de fortsatte räkna på samma förbrukning och när de mätte sen var det ju en jätteskilldnad som då kom på en räkning.

Men det gick bra att dela upp den räkningen, som ändå inte var i närheten av din travelerhorses, så det gick ju bra ändå.

Tur att det inte hände oss nu när ekonomin verkligen är i botten. Vi letar också igenom garage och förråd efter saker att sälja, samt att vi försöker se över hur vi lever och var vi kan spara in pengar, för långsiktighetens skull, kortsiktigt måste vi ju ha pengar och som sagt säljer/försöker sälja, men det är ju inte alltid man får sakerna sålda eller får så mycket för dem...

Vi har sålt gamla möbler, däck, cyklar, en spis, ett kylskåp och håller fortfarande på och försöker sälja en dykardräkt, en äppletsoffa och en köksinredning. (lite tips bara...)

Jag lider med dig iaf, 34000 skulle vi aldrig fixat.

Lycka till!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 31 jan-10 kl 00:02 »
För alla er nyfikna är det en räkning från vår hyresvärd på elindragning i HANS stall.
Vi hade fått lovat muntligt att han skulle står för elinstallationerna men nu damp det ner en saltad räkning o nu står ord mot ord .
Fan Fan Fan .....................
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 31 jan-10 kl 00:06 »
För alla er nyfikna är det en räkning från vår hyresvärd på elindragning i HANS stall.
Vi hade fått lovat muntligt att han skulle står för elinstallationerna men nu damp det ner en saltad räkning o nu står ord mot ord .
Fan Fan Fan .....................
Så länge du bestrider räkningen, kan han inte kräva in den (via inkasso, kfm). Det är jag 99% säker på.

Broberg

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 31 jan-10 kl 00:06 »
Gräv ner honom i gödselstacken...........eller försök åtminstone att byta hyresvärd.

Broberg

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 31 jan-10 kl 00:10 »
Citera
Så länge du bestrider räkningen, kan han inte kräva in den (via inkasso, kfm). Det är jag 99% säker på.

Nej, det är nog ingen dum idé. Men för den ledes skull, strunta bara inte i den och dra täcket över huvudet, då är det kört.
Mvh

Johannes

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 31 jan-10 kl 00:15 »

Jag kom att tänka på talesättet "bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret"
Är det först tingsrätten då?
Kronofogden kan i alla fall vara väldigt trevligt att samarbeta med.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 31 jan-10 kl 00:22 »
Är det först tingsrätten då?

Ja, de avgör väl saken som småmål, kan jag tänka mig. Det första man borde göra är att invända mot räkningen skriftligen... så bör hyresvärden svara på den bestridan...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 31 jan-10 kl 00:31 »
Jo jag ska bestrida den men ändå står ju ord mot ord .
OCH nu när jag gör det så lär jag väl bli vräkt kan jag tänka mej  :-\
Jag måste ha dom pengarna om jag blir tvungen att betala .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 31 jan-10 kl 08:29 »
Det verkar orimligt att du som hyresgäst ska betala för att hyresvärden drar in ny el, det är en investering, inte en förbrukningskostnad, och möjligen kan den resultera i en liten höjning av hyreskostnaden, men avskrivningstiden på en sådan investering är lång.

Det är osannolikt att hyresvärden skulle få rätt, då ska inte betala för något som är värdehöjande på h*s byggnad.

Ta kontakt med ditt försäkringsbolag, beskriv utförligt skriftligt hur allt gått till, och skicka in det till dem, då tar de ställning till om ditt rättsskydd gäller i denna frågan, och då vet du om du utan risk för stora kostnader kan driva en rättsprocess.

Du måste även överväga vad det innebär för dina framtida relationer med hyresvärden. Det bästa vore givetvis om ni kunde komma överens utan rättstvist.

Hoppas att det löser sig för dig!

Existens?

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 31 jan-10 kl 09:57 »
Ja, bestrid räkningen omedelbart! Skriftligt.
 Du som hyresgäst ska inte betala hans installationer. Som sagt, en mindre höjning av hyran kan det ju bli.
Jämför med vilken lägenhetsinnehavare som helst..ska dom plötsligt betala hundratusentals kronor för att husägaren byter avlopp i hyreshusen? helt orimligt.

Säg att du kommer att gå till tinget om han framhärdar, det brukar bita rätt bra.

Vad spelar det för roll om du blir vräkt? En sån hyresvärd ser jag det som ett rent straff att hyra av.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #38 skrivet: 31 jan-10 kl 11:47 »
Vad spelar det för roll om du blir vräkt? En sån hyresvärd ser jag det som ett rent straff att hyra av.

Lite roll spelar det väl? Hon måste ju ha någonstans att bo...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #39 skrivet: 31 jan-10 kl 14:31 »
travelhorses...

min sambo är jurist och har dömt i sådana mål i tingsrätten... hon är inte hemma för tillfälligt men om du kan pma mig allt som du kan om det här ska jag be henne läsa den ikväll och kommer med råd... Där kan du iallafall spara en slant på juristkostnader!!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser