Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flaggstång  (läst 14699 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Flaggstång
« skrivet: 26 jan-10 kl 06:53 »
Undrar hur man gör en egen flaggstång. Inser att det skall vara senvuxna träd, men jag har en del ca 25 år gamla granar som stått för tätt, knappt har några grenar och är kanske 12-15 meter höga. Skulle de kunna funka? Har ni tips om hur man skall hantera trädet under torkningen för bästa resultat?

nordtravare

• Medelpad
SV: Flaggstång
« Svar #1 skrivet: 26 jan-10 kl 07:20 »
om du skall göra  flagggstång  skall den stå inne i ett  tätt gammalt bestånd och vara mkt  tätvuxen 25 åriga lite glesvuxna granar passar bara till massa o ved .

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-10 kl 18:25 »
Hur gammal tror du är minimum för att det skall duga som flaggstång? De jag har tittat ut är lika gamla som de som växer runt omkring, men de är inte alls så kraftiga som de andra, har växt lite inklämda, men 25-30 år är kanske för ungt ändå, det är ju en bit mellan årsringarna ändå.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 27 jan-10 kl 09:30 »
Hej!

Det viktigaste är att den är av rätt storlek!!
Och att den är rak!!
Tätvuxen är en fördel!!

Du tar ner den, kvistar och barkar.
Lägger upp den så att den kan fixeras så den förblir rak, lägg ett tak över på välventilerad plats. Du kan påskynda torkningen med extra ventilation/värme men då får du bykka ett "hus" runt stången!
Försegla snittytorna med plastfärg.
Låt den torka......
Hyvla den så du får den så slät du vill..........
Behandla med förtunnad linolja (ju blaskigare desto bättre tränger det in) flera gånger, låt torka mellan gångerna.
Måla, sätt på knoppen och lina, fäst den i sitt fäste.
FLAGGA UPP!
mvh

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-10 kl 09:52 »
Tack för dessa råd! Jag har tidigare hört att man skall försöka torka så sakta som möjligt för att minska risken för grova sprickor. Enligt detta skulle man låta barken vara kvar eller bara rispa upp den lite + måla ändarna. Det skulle också bidra till att stången inte slår sig utan håller sig rak. Men som sagt, speciellt tätt mellan årsringarna är det ändå inte även om träden växt sakta för att vara Halländska förhållanden.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 27 jan-10 kl 09:58 »
Om du lyckas torka den, rak och utan för mycket sprickor och sedan målar med flera tunna lager linoljefärg, och målar om den vart 6-10 år, så tippar jag att den håller i minst 50 år. Flaggstänger ruttnar oftare på grund av plastfärg som spruckit och inte andas ut fukten som kommer in än av att det inte är en 200 årig långsamväxt gran från otillgängligaste Norrland,  som därmed blir jättedyr och ganska oekologisk med de långa transportsträckorna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #6 skrivet: 27 jan-10 kl 22:29 »
Tack så jättemycket för svaren!

nordtravare

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 29 jan-10 kl 12:34 »
Spackla inte sprickorna .Min flaggstång restes här 1905 och flyttades från en annan gård. Den är småsprickig  och mkt spiralvriden ,går ej att såga brädor av ,tror den skulle passa bäst till propellertillverkning och flaggstänger .har sett många väl tillverkade som ruttnat upp på 25 år .

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 01 feb-10 kl 17:17 »
Min sambos farfar som var född 1903 högg en ny flaggstång på 20-talet någon gång. När han fick hem den så lade han den i Östersjön (han bodde precis vid havet) i ett par år. Efter det tog han upp den och målade med oljefärg, fanns förresten inget annat då. Den flaggstången står än i dag, i gott skick.

Gran har en egenhet som är bra ibland och till besvär ibland, nämligen att när den har torkat så suger den inte upp fukt i nämnvärd omfattning (utom i extremfall). Det har till följd att när man har torkat ett färskt stycke gran så suger den inte upp linolja. Därför kan det vara bra med vattenläggningen som jag beskriev ovan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 3 användare
getmamman, addebadde, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser