Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många höns på......  (läst 1837 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Hur många höns på......
« skrivet: 25 jan-10 kl 16:56 »
hur många höns skulle ni rekomendera att ha i en bur som är ca 4-5 meter lång och ca 2 meter bred?
ska mäta mer exakt sen, detta var bara tankemått.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur många höns på......
« Svar #1 skrivet: 25 jan-10 kl 16:59 »
det blir 8-10kvadrat, är det meningen att de ska bo i buren inomhus och att de sen får vistas ute? eller är buren en utebur med bolåda?
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 25 jan-10 kl 17:52 »
det blir 8-10kvadrat, är det meningen att de ska bo i buren inomhus och att de sen får vistas ute? eller är buren en utebur med bolåda?
ja dem ska bo i buren inomhus, utegård har dem utanför ladan. den kommer nog vara ca 3x3 i början, sedan bli större.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-10 kl 17:57 »
 då kan du klämma in 15-20vuxna hönor som max, 8-10lite mer lagom..
dvärghöns några fler..
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 25 jan-10 kl 19:29 »
då kan du klämma in 15-20vuxna hönor som max, 8-10lite mer lagom..
dvärghöns några fler..
så ca 10 stycken stora höns är lagom? tänker nu på vad som är snällast och bäst för hönsen...

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-10 kl 20:07 »
har du 10hönor så behöver de inte trängas och det blir skapligt lätt att hålla rent, fler höns så får du mer jobb att städa. 2vuxna eller 3dvärghöns per kvadrat brukar man säja som max generellt sett om tillgång till utevistelse finns, man får ha upp till 9 per kvadrat enligt lag(om det inte ändrats) , i min värld låter det inhumant med så många per kvadrat.
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 25 jan-10 kl 20:31 »
oops  :-X  :-[ jag har 18 höns i den buren :P
är inte så trångt vad jag tycker  ::)  :-[ behöver inte städa så mycket, då dem som bajsar mest oftast står i fönstret =) skrapar bara ner bajset. det är lite blandade storlekar där inne. men ingen är större än en lohman (ännu) sen kommer mina vita plymouth rock växa upp (dem går i blandras flocken) och då ska vi fixa en egen bur åt dem! och då är det bara 7 kvar där inne :P

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 jan-10 kl 20:39 »
sen hur värpreden,sittpinnar,fodertråg mm är utformade kan spela in på hur utrymmet känns trångt eller ej, likaså formen på utrymmet,ljusinsläpp mm. sjukdomar och sånt utbreder sig lättare vid trångboddhet(gäller både djur o människor).
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 25 jan-10 kl 20:53 »
sen hur värpreden,sittpinnar,fodertråg mm är utformade kan spela in på hur utrymmet känns trångt eller ej, likaså formen på utrymmet,ljusinsläpp mm. sjukdomar och sånt utbreder sig lättare vid trångboddhet(gäller både djur o människor).

Värprederna står på några platslådor på marken... sittpinnar finns det gott om, 1 över redet och 3 i fönstret + en tjock kant i fönstret dem brukar sitta på.

fodret står längst väggen i en trälåda :P fönsten är det längst hela ladu väggarna, tyvär så har vi fått täta ett fönster i deras bur där det drog kallt (ska göra en lucka där i vår så dem kan gå ut i sin utegård). så nu har dem 1 fönster i buren och 1 precis utanför.

Skickar med en bild på hur det ser ut.
Hoppas du förstår  :-[
Somsagt så ska plymisarna flyttas till våren/sommaren..

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-10 kl 21:03 »
det ser väl fint ut :D finns risk dock att hönsen bajsar på varann då de kan gå under sittpinnarna :P, fodertrågen hade jag flyttat ut en bit från väggen så hönsen kan komma åt från alla håll om de är många.
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 25 jan-10 kl 21:18 »
det ser väl fint ut :D finns risk dock att hönsen bajsar på varann då de kan gå under sittpinnarna :P, fodertrågen hade jag flyttat ut en bit från väggen så hönsen kan komma åt från alla håll om de är många.
tack =) hehe jo det har hänt 1 gång , men det var inte så mycket så det gick bort.. aha okej då ska jag nog göra det. =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 3 användare
PauletteHe, ärt, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser