Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket äter får?  (läst 30904 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Hur mycket äter får?
« skrivet: 27 mar-06 kl 14:47 »
Ska skaffa får nu i vår och behöver även boka foder inför vintern innan sommaren. Hade tänkt att de skulle gå på fri tillgång i princip när betessäsongen är slut. Hur mycket grovfoder äter en dräktig tacka på ett dygn. Hur mycket behöver en bagge? Tackorna ska förstås ha kraftfoder också. Vet inte om jag kan få tag på hö ännu annars blir det förhoppningsvis hösilage runt 70 i TS. Försöker få tag på foder med bra värden men, det hänger ju på hur sommaren blir också. Så hur mycket ska man räkna med att man behöver?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Hur mycket äter får?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-06 kl 20:03 »
foder mängden beror ju bla  på vilken ras dina får har..

hö är igentligten bäst... med tanke på listeriarisken med ensilage.

men vilken ras ?
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 28 mar-06 kl 12:45 »
Glömde visst nämna fårrasen, storleken har ju så klart betydelse. Det är gotlandsfår som är tänkt.

Listeria, har jag inte hört om när det gäller hösilage förr. Är det något som får drabbas av specifikt? Har mest hört om silage när det gäller hästfoder och då om botulism.
« Senast ändrad: 28 mar-06 kl 12:48 av javill »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 28 mar-06 kl 18:52 »
Listerios kan drabba alla varmblodiga djur och ge hjärnhinneinflammation och aborter.
Hos får och nötkreatur ses ofta ett samband med användande av ensilage av dålig hygienisk kvalitet..
Listeria monocytogenes är en bakterie. Hos djur, framför allt får, är den känd för att orsaka så kallad circling disease, dvs djuret går runt i cirklar, blir sedan liggande förlamade, ena örat hänger ner. Dessa djur lider av encefalit, där främst lillhjärnan är affekterad, men även sepsis förekommer.

I dåligt ensilerat ensilage/hösilage kan bakterien Listeria frodas!
Inkubationstiden är ofta någon vecka efter att de ätit smittat foder, därför är det inte alltid lätt att avgöra orsaken tillsjukdomen.

Mögel och hål i plasten på balarna är tydliga varningstecken på att ensilaget feljäst.
Balar som luktar dåligt eller har synliga mögel-fläckar, särskilt om det finns inuti balen och inte bara på ytan, bör genast slängas!
Det är inte tillräckligt att bara ta bort det dåliga fodret, hela balen är förstörd.
Mät pH-t ..skall vara under 4,5.

Jag säger som "gimskogen" -Hö är bäst till Fåren !

Mvh Rosa

PS
En 70 kilos tacka = Gotlandstacka kan du beräkna att hon äter:
337 kg hö eller 641 kg ensilage/hösilage kg per år + kraftfodret
« Senast ändrad: 29 dec-06 kl 17:20 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 28 mar-06 kl 18:52 »

Här har jag saxat från fårhälsovårdens hemsida...
kolla gärna den.. finns mycket matnyttigt.
www.svdhv.org/dhvhome.html

mvh
lollo

Listerios

Listerios, "kringsjuka", kan drabba såväl djur som människor. Hos får förknippas sjukdomen med ensilageutfodring. Orsaken är en bakterie (Listeria monocytogenes), som är mycket motståndskraftig och långsamväxande. Den förekommer framför allt i jord.

Zoonos=människor kan smittas
Sjukdomen yttrar sig som hjärnhinneinflammation hos såväl människa som djur.
Hos människa finns också abortrisk för gravida kvinnor.

Symtom
Fåren smittas främst via dåligt ensilage. Andra orsaker kan vara dålig hygien vid utfodringsplatser, smitta från andra djur, aborterande tackor etc. Bakterien tas upp via magtarmkanalen och ger allmäninfektion. Drabbade djur blir slöa, kan få feber och får förlamningssymtom.

Hur förebygger Du Listerios?
Får känsligare än nötkreatur. Vid ensilgeutfodring till får måste därför särskilt god ensilagekvalitet eftersträvas. Skördeteknink och rutiner vid utfodring är viktiga. Vallmaskinerna ska justeras så att jordinblandning undvikes. Generellt kan sägas att tillsats av ensileringsmedel liksom även förtorkning rekommenderas. Rätt valt ensileringsmedel ökar foderutnyttjandet, förutom fördelen att de minskar risken för listeriatillväxt.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 29 mar-06 kl 11:22 »
Tack för informationen. Kände inte till detta om listeria. Problemet här i våra krokar är att det är svårt att få tag på bra hö och om man hittar det så kostar det skjortan, runt 2,50:-/kg är inte ovanligt. Bra silage är då lättare att få tag på och kostar ca 0,50:-/kg. Det blir ju en viss skillnad över en vinter om man har några djur. (Räknade på att nu i vinter så gör det på mina hästar en skillnad på 22 000:-  :o det finns många saker man kan göra för de pengarna istället.  ;) )

Det som kallas hösilage borde vara mer ok att fodra med än ensilage om jag läser ovanstående rätt. Med hösilage menar jag ensilage med en TS-halt runt 70. Med tanke på risken på botulism för hästar (och andra djur) så är jag förstås noga med att få tag på foder som är korrekt skördat. Ingen jordinblandning då alltså.  Förhoppningen är att jag i framtiden ska kunna ta eget grovfoder men, det kräver lite investeringar och arbete först. Då är tanken att jag ska ta hö.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 30 mar-06 kl 09:35 »
2,50:-kg   ::) det måste vara grovt dammfritt hästhö...

Men till fåren vill du ju inte ha ett sk. hästhö (grovt och klöverrikt hö) sånt gillar inte fåren...
Till Fåren vill du ha nästan tvärtom, ett fint tunt lite örtlikt hö och sånt brukar vara biiilligt  ;D

Ja, man skulle ju kunna tro att det är grovt eftersom det säljs som hästhö men, det är ungefär som det fårhö du beskriver. Jag vill ha hö med höga värden av protein och energi eftersom jag haft dräktiga och digivande ston (inte i år dock). På så vi slipper jag köpa så mycket kraftfoder som är ännu dyrare. Det grova lite sämre höet brukar ligga runt 2:-/kg så det är ju fortfarande dyrt men, det duger bäst till valackerna som är runda så det räcker. Ibland är det nog så att bara för att det är analys på höet så kostar det därefter. Oavsett om det är bra värden eller inte.  :P
« Senast ändrad: 30 mar-06 kl 09:35 av javill »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 12 apr-06 kl 08:47 »
Hur mycket grovfoder äter en dräktig tacka på ett dygn. Tackorna ska förstås ha kraftfoder också. Vet inte om jag kan få tag på hö ännu annars blir det förhoppningsvis hösilage runt 70 i TS.
hur mycket ska man räkna med att man behöver ?

337 kg hö eller 641 kg ensilage/hösilage kg per år
+ kraftfodret

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 12 apr-06 kl 10:10 »
+ kraftfodret

Mvh Rosa

Tack för svar! Nu har jag något att räkna på.

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 28 dec-06 kl 23:59 »
+ kraftfodret

Mvh Rosa

Men hur många dagar räknar du på då? Betessäsongen varierar ju litegrann i landet...  ;)

Jag är nyfiken på hur mycket hö/ensilage era tackor äter per dag, och hur mycket det skiljer mellan olika raser?

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 dec-06 kl 00:05 »
+ kraftfodret

Mvh Rosa

bara ett halvkilo om dagen????? ???

337/12=28kg
28/30=0.9kg

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 29 dec-06 kl 00:26 »
Man utfodrar ju inte med hö året runt...
utan stallperioden och vinter utfodringen är ju olika vart man bor i landet...o beroende på dina beten...

men jag brukar räkna med ca 280 - 300dar stallutfodring på mina får...

Men javill bor väl i blekinge?
där lär ju våren komma tidingare och vintern senare...
så vinter utfodringen kanske inte behöver pågå mer än 250 dar..
Nov- april.....

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #12 skrivet: 29 dec-06 kl 06:29 »
Jag ger mina får ca 2-2,5 kg/tacka och dag (vikten på buntarna varierar)

Henning

« Svar #13 skrivet: 29 dec-06 kl 11:23 »
Hej Rosa och alla andra.
All konservering utom sterilisering går ut på att sänka vattenaktiviteten. Det gäller vid saltning, torkning, frysning, pH-sänkning eller höjning. För ensilering gäller pH-sänkning.
OBS det ska inte vara som Rosa skrev utan pH ska vara lägre än 5 helst under 4,5.
Vid jämförelse mellan ensilage och hö måste man ffa ta hänsyn till vattenhalten. Det är inget ovanligt med 75-80 % vatten i ensilage. I hö är det 15-20 %. Räkna därför med att en tacka kan behöva 4 ggr så mycket ensilage som hö och även att priset bör vara 4 gånger högre på hö. Det som är förtorkat och ofta kallas hösilage kan vara ngn-stans mitt emellan. I det förtorkade fodret är det svårare att få ensileringsprocessen att fungera. Då blir det extra viktigt att balarna har blivit plastade direkt vid pressningen och att det inte blir skador i plasten. Å andra sidan sprider sig mögel och bakteriehärdar sig inte lika snabbt i det som är torrare. Jag håller med de som tycker att hö är det bästa grovfodret till fåren i små besättningar på upp till ca 20 tackor. En fullstor ensilagebal måste kunna käkas upp på en vecka och helst på ännu kortare tid. Omgivningstemperaturen har stor betydelse för hur länge fodret är friskt. Fint ensilage ger å andra sidan förutsättningar för en bra produktion. De äter mer, mjölkar och växer bättre.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 29 dec-06 kl 17:16 »
Hej Rosa och alla andra.
det ska inte vara som Rosa skrev utan pH ska vara lägre än 5 helst under 4,5.
Hej Henning..
Jag måste varit ngt överarbetad den där dagen i Mars....
givetvis menade jag att det skulle vara under 4,5  :D
-Ska genas slå mig på fingrarna ..aj..aj..inte skriva fel aldrig någonsin....

Jag håller med de som tycker att hö är det bästa grovfodret till fåren i små besättningar på upp till ca 20 tackor.
Tack tack  ;D

/Rosa

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 29 dec-06 kl 22:14 »
Och så är jag nyfiken på om ni ger fri tillgång till grovfoder?

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #16 skrivet: 30 dec-06 kl 07:44 »
Åtminstone jag ger dom i princip fri tillgång på hö. Problemet är att om dom får äta helt "fritt" hamnar väldigt mycket på backen som dom trampar i och det äter dom inte (men ligger gärna i).
Så man får potionera ut i omgångar.
Har man någon form av foderhäck eller liknande ser man ganska snart vad som är lagom.
Har man dessutom någorlunda jämna höbuntar lär man sej snart hur mycket man kan ge dom innan dom börjar att sprida ikring sej. Tänk också på att om det blir kallt (=relativt begrepp) så går det åt mera energi för att hålla värmen

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 30 dec-06 kl 11:57 »
Och så är jag nyfiken på om ni ger fri tillgång till grovfoder?
Under lågdräktigheten ja men inte under högdräktigheten och digivning då räcker det inte med bara hö utan då ska fåren orka äta kraftfodret också för att inte få energiunderskott.

Mvh Rosa  :)

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 30 dec-06 kl 20:26 »
Åtminstone jag ger dom i princip fri tillgång på hö. Problemet är att om dom får äta helt "fritt" hamnar väldigt mycket på backen som dom trampar i och det äter dom inte (men ligger gärna i).
Så man får potionera ut i omgångar.
Har man någon form av foderhäck eller liknande ser man ganska snart vad som är lagom.

Jag har en sånhär som foderhäck:
http://i12.photobucket.com/albums/a220/mrzeeke/1143634614-P1261029.jpg

Fast jag har inte satt tak på den, eftersom den står inomhus. Jag fick två sådana burar gratis, och den andra ska jag ha till hästarna. Fungerar väldigt bra tycker jag, det blir minimalt med spill.

Rosa, jag har inte tänkt i de banorna innan, tack för ett bra inlägg! Mina damer äter kopiösa mängder ensilage, men jag ska börja väga det så jag vet hur mycket de får i sig. Jag har räknat på deras foderstat, och eftersom jag har ett bra ensilage verkar det inte som om jag kommer att behöva ge så mycket kraftfoder. Men det beror ju förstås helt på hur mycket de äter varje dag.

Jag har ju förresten inte fler tackor än att jag ger var och en kraftfoder i hink, och det märks vilken skillnad det är på "ätkapaciteten". En av damerna äter bara hälften så fort som de andra, så där får jag alltid stå och hålla hinken tills hon är klar för att de andra inte ska gama i sig hennes portion också.  :)

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #19 skrivet: 30 dec-06 kl 23:41 »
Smart foderhäck. Hur mycket ryms det i den?? :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 2 användare
sayerbýr, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser