Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsaksodling för nybörjare  (läst 12342 gånger)

esten

• -
SV: Grönsaksodling för nybörjare
« Svar #20 skrivet: 28 jan-10 kl 17:41 »
Jag har en 3 Ha stor vall med blåluzern och hundäxing . Så jag har nog 5 kg luzerne frö som är lämpligt att gröngödsla med , och den växer som ogräs .
Dessutom har jag en påse med vitsenap för gröngödsling ca 1 kg , vet dock inte hur bra det är . Med tanke på kålsjukdomarna som kan få för mycket "mat" på det viset .
Jorden blir lerigt slirig men inte geggig så jag tror den dränerar bra .
Kommer att använda en del av ett upphöjt jordgubbsland framför växthuset som varmbänk + växthuset för att dra upp vissa växter för utsättning .
Att göra upphöjda bäddar kommer att försvåra då jag tänkt att använda schemat från Rosendal lite modifierat . Men det jag då skulle kunna göra är att "kratta" upp drillar att odla på . Tror det skulle vara bra för morötterna tex .
Tänkte även försöka göra en gammaldax gurklist till västerås gurkan.
Har som sagt inte möjlighet att köpa någon matjord så då blir det enbart gödsel .
« Senast ändrad: 28 jan-10 kl 17:44 av esten »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 28 jan-10 kl 17:51 »
Låter bra, det kan säkert funka. Jag hade nog kompletterat med någon lupin, vilken är det nu som är bra för att förbättra lerjord  ??? eller någon annan växt med djupare rötter.

Jag förstod att du inte tänkte köpa jord, men försökte skriva ett generellt svar som många kan ha nytta av.

Schemat från Rosendal? Det känner jag inte till, finns det en länk till det, eller vill du beskriva vad det går ut på?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 28 jan-10 kl 18:00 »
Har MYCKET stenbunden hård kalkrik jord som utan att vara packad är sten hård .

Var är detta? Någon sämre jord på Öland eller Gotland?

Jag har aldrig brukat sådan jord. Du bör fråga dem som har erfarenhet av sådan jord.

Har du egentligen mycket lera i jorden? Eller är det kalken som gör den slirig?

Gröngödsling är nog bra och lucernen lär trivas på kalkjorden.

esten

• -
« Svar #23 skrivet: 28 jan-10 kl 18:05 »
Schemat finns inte på nätet vad jag vet utan jag hittade det i deras bok om Rosendhals trädgårdar .
Enkelt kan man säga att man har en förminskad egna hems trädgård från 40-50 talet men lagt in lite rader med blommor , eller förkortat en rad bönor för en pelare med luktärtor . Alltså både nytta och nöje med trädgården . Jag har förlängt raderna och bytt ut några växter till sådana som passar bättre här eller som jag tycker om .

Det är förmodligen Gul Lupin du tänker på för gröngödsling .

Det är på Ösel alltså Estland .
Och jag tror att det är mer kalk än lera som är slirig . Jorden blir inte till speciellt långa korvar vid rull prov .
Här växer blåluzernen vild överallt , men inte mycket klöver . Utan de växter som finns är främst de kalk älskande .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #24 skrivet: 28 jan-10 kl 18:47 »
Det är på Ösel alltså Estland .

Ösel har såvitt jag vet liknande berggrund som Öland och Gotland. Gissningsvis liknande odlingsförhållanden. Så det vore bra om några gotlänningar eller ölänningar kunde bidra här.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #25 skrivet: 29 jan-10 kl 10:08 »
Hej!

Lerlandet vi(jag+syster) ordnade på bara en säsong var som en platt lerkaka när vi kom dit, delvis under vatten. Både spade och grep gick sönder, det var fruktansvärt jobbigt att gräva. Vi djupgrävde, dvs två spadtag djupt, botten luckrades, sedan grenar+kompostmaterial, sedan jorden på igen med gödsel nerblandat, sedan täckodlade vi det. Samma säsong blev inte perfekt, men året efter hade tjälen sprängt sönder alla hopplösa lerkokor och jorden var fantastisk i jämförelse, inte lätt men den gick att gräva utan problem och det var inga klumpar kvar, sjön var borta. Nu märker jag att jag inte riktigt minns om  jag hade landet en säsong innan syster kom med.. hm. Det kan hända att jag grävde en gång på hösten innan ovanstående, men jag är osäker på det.

Det som blev bäst var mangold, rödbetor, morötter och potatis.

Så gärna någon rotväxt och låt dem stå kvar över vintern, så att de hjälper till att luckra upp jorden. Lupiner provade vi på ovanstående, de trivdes inte alls även om de borde det. Klöver däremot trivdes väldigt bra, gick att klippa ner flera gånger under säsongen. På en fd kompost intill växte vallört som gjorde nässelvatten av och anklippte ner bladen till täckmaterial, det är en växt jag rekommenderar med undantag för att den sprider sig lätt och därför rekommenderar jag dig INTE att plantera den om ytan är 100m2.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 29 jan-10 kl 12:48 »
Vallört sprider sig i princip inte alls med rötter, så om man bara plockar blommorna/blomanlagen flitigt så får man inga problem. Vallört producerar stor grönmassa, jättebra till täckodling och gödningsvatten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #27 skrivet: 29 jan-10 kl 12:58 »
Äkta vallört sprider sig via utlöpare vad jag vet. De områden jag sett dem så har de spridit sig ganska kraftigt.
Jag skulle nog ta det försiktigt med att sätta vallört i odlingsbäddarna.
En annan växt med djupa rötter som någon här på forumet rekommenderade är Foderraps.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 29 jan-10 kl 13:05 »
Jag har använt mig av den rosa varianten - vad den nu heter, och inte i de bäddar som jag skulle ha grönsaker i utan i en egen bädd där den fått producera bladmassa år efter år. Och den har inte spridit sig nämnvärt i sidled, bara blivit frodigare och tätare. Däremot överlever de om man skär av roten ganska djupt ner, så jag menade inte att man skulle använda den som gröngödslingsväxt i en rotation, utan som sagt för att få mycket grönmassa till täckning och gödningsvatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser