Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsaksodling för nybörjare  (läst 12339 gånger)

Pillz

• Ett liv utan katt är inget att ha....
    • Västmanland
Grönsaksodling för nybörjare
« skrivet: 23 jan-10 kl 20:05 »
Hej!
Vi har köpt ett hus med lite större trädgård och jag tänkte odla lite grönsaker till sommaren men vad ska man börja med?
Jag bor i norra Västmanland så har ni något tips vilka grönsaksfrön som ska sås först?
Har ni även något tips på hur man bygger ett billigt växthus dessutom?
Pillirill ???

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Grönsaksodling för nybörjare
« Svar #1 skrivet: 23 jan-10 kl 20:11 »
Vad tycker ni är gott? Har ni någon stans där ni tänkt förvara över vintern eller vill ni ha lite att äta allt eftersom det blir färdigt?

Det man vill är ibland något annat än det som är.

Pillz

• Ett liv utan katt är inget att ha....
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 23 jan-10 kl 22:16 »
Halloj!
Vi har jordkällare till min stora glädje! ;D

Elmi

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 23 jan-10 kl 22:48 »
Wow, grattis!

Billigaste växthuset jag kan komma på är byggplast + hittevirke, alt byggplast + elrör.

Vill du förodla inne eller så direkt i landen? Finns det land sedan innan eller är det gräsmatta just nu, och ska bli land under våren?

Om ni är nybörjare rekommenderar jag varmt att börja litet, det är mer jobb än man föreställer sig. Roligare om man gör lite som blir bra, än att man börjar storslaget o inte orkar hålla igång det! Är det första året man odlar kan det vara kul att testa olika för att se vad som trivs, och om det finns några brister i jorden. Sen öka lite år för år, tills det är som man vill.

Sagoliket

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 jan-10 kl 23:51 »
HÄR KOMMER LITE SOM JAG TYCKER ÄR LÄTTODLAT:

Dessa kan eller bör sås/sättas tidigt (direktsådd):
Spenat
Palsternacka
Rädisa
Sockerärt
Sallat (särskilt roman-/bindsallat verkar sniglar inte angripa)
Morot
Rödbeta
Lök
Jordärtskocka (sätts)
Potatis (sätts inte alltför tidigt dock)
Bondböna (samtidigt som potatis)

Sås lite senare pga frostkänslighet:

Bönor
Märgärt

Dessa försås ngr veckor före utplantering eller direktsås när frostrisken är över:
Sommarsquash
Vintersquash
Pumpa

Glömde säkert en del annat som också är lättodlat, men det är ju alltid bra att prova sig fram om det finns något som du väldigt gärna vill odla, det kanske inte är så svårt som man läser om att något ska vara alla gånger. Det beror ju också på hur mkt tid man har att passa sina odlingar då en del växter dricker mkt vatten eller kräver extra omvårdnad, och vad man har för utgångsläge vad gäller jord och klimat/zon.

Lycka till med din odling!

mistel

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jan-10 kl 09:37 »
Mangold är också oerhört lättodlat speciellt de helgröna varianterna bara man inte sår för tidigt, kan ersätta spenat i alla recept, ger stor skörd på liten yta, brukar funka på alla jordar, inte speciellt mycket problem med skadedjur, tål minusgrader så man kan ofta skörda långt in på hösten.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 24 jan-10 kl 09:44 »
Mangold brukar man också kunna skörda tidigt på våren och fram till försommaren när den blir lite trådig i samband med blomningen. Om man bor i lite mildare klimat så att mangolden övervintrar alltså. Mangold är tvåårig och sätter alltså frön år två, som går utmärkt att samla in och använda som utsäde, förutsatt att man inte köpt F1-frön.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 24 jan-10 kl 09:47 »
Japp men alla sorter övervintrar inte enligt min erfarenhet, speciellt inte de här moderna färgglada sorterna typ Bright Lights F1 och jag odlar i mild zon 2, men många av de helgröna typ spetsmangold, Gelber schnittmangold, Silver och liknande övervintrar ofta så man kan skörda innan man river bort plantorna. Jag odlar många sorter på liten yta fröerna håller 5-6år så man behöver bara så lite ur varje påse.

Astra

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 24 jan-10 kl 10:20 »
Jag har några olika pallkragar som jag hade morötter rädisor sallad och potatis i förra året. Var lättarbetat (inget ogräsrensande) och enkelt att täcka med fiberduk. I växthuset hade jag en massa tomater i odlingshinkar med vattenbehållare för att slippa vattna hela tiden. Testa dig fram, är nog lätt att man vill för mycket i början av året och senare inser att man inte hinner med så det blir pannkaka av alltihop (jag funkar så i alla fall ;D). Hittade inte gräslöken året innan pga allt ogräs, så nu har jag en pallkrage med olika örter också  ;) I år ska jag utöka med fler kragar och testa rödbetor bl.a.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 24 jan-10 kl 13:23 »
Ny Zeeländsk spenat är en favorit som jag fastnat för. Den är bra nybörjarväxt, det gror lätt, är frodig, drabbas sällan av sjukdom, växer så det knakar i stora "buskar" och man kan skörda länge. Den blommar inte alltför tidigt heller.
Tetragonia tetragonioides är det latinska namnet.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

roger

« Svar #10 skrivet: 24 jan-10 kl 17:35 »
Vad rekommenderas till lerjord? Har ingen sandjord någonstans bara lera. Torrt sent och hårt som satan om det blir för varmt. Har försökt potatis och lök utan värst lycka.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 24 jan-10 kl 17:42 »
Gör upphöjda bäddar, jätteslitigt, men man gör det bara en gång. Då blir jorden torr och varm tidigare på våren, och dräneringen blir bättre. Och tillsätt kompost och komposterad stallgödsel varje år, så blir jorden den bästa som finns för odling, sandjord blir aldrig lika bra. Hävdar jag som ändå flyttat från lerjord till sandjord.

Annars brukar kålväxter och mållväxter bli bra i lerjord, egentligen det mesta utom morötter, persiljerot och lite andra sådana växter som växer bättre i en lättare jord.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #12 skrivet: 24 jan-10 kl 17:51 »
Tillsätt mängder med organiskt material, gräsklipp och höstlöv t.ex. Täckodla så hjälper maskarna dig att luckra jorden. Bearbeta inte lerjord när den är blöt, då blir den "knådad" och ännu mer kompakt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 24 jan-10 kl 18:44 »
Det är viktigt med dränering för lerjord om man ska få ordning på den, och skonsam bearbetning, men ändå gärna en ordentlig höstgrävning vart eller vartannat år. Upphöjda bäddar är nog jättebra. Jag är äntligen på gång med det på min lerjord. De gör också att behovet av dränering blir lite mindre. Men än så länge vill jag nog gräva igenom dem en gång per höst. Det märker man om det behövs. Om man hoppar över det och jorden blir för kompakt nästa år så vet man.

roger

« Svar #14 skrivet: 24 jan-10 kl 19:09 »
Det är den ena stället jag odla på som är så, jag få blanda in en massa skit till våren!, jag har en traktorfräs så det går nog snabbt. Arealen är ca 3000m2 det gör jag inte med spade!!! Ska bygga ihop en bädd skrapare till traktor så att den skapa bädden automatisk(typ som en potatisorder men bredare och med till plattnings balk). Det andra stället är bearbetat länge och har mycket bättre jord, här tillsätter jag skit och kompost varje år. Detta land är ca 40m2, lite mindre. Det tredje stället jag har är vid hönshuset och där finns det tillgång till rå material. Där växer det som attan, man ser var skiten saknas. Detta ställe är ca 80m2. Jag få höra med någon bonde här ikring om dem har ett par lass med skit dem vill blir av med.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #15 skrivet: 27 jan-10 kl 17:14 »
Ni som har lerjordar. Hur ordnar i dränering på ett bra sätt?

För att återknyta till tråden:
Jag skulle sätta potatis och sättlök, övrigt skulle jag så ut en gröngödslingsfröblandning. För att det är vackert och för att det förbättrar skicket på jorden. Börja enkelt och testa några nya sorter varje år. Tror man får ett betydligt bättre resultat då.
Själv har jag lite för dåligt tålamod, vill testa det mesta. :)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 27 jan-10 kl 19:06 »
Ni som har lerjordar. Hur ordnar i dränering på ett bra sätt?
Dräneringsbehov kan bero på två saker:
1. Vattnet har inget utlopp, för att platsen ligger lågt i landskapet, samt för att eventuella diken är igensatta eller för grunda. Då behöver man dika. Täckdiken eller öppna. Ska man köra med maskiner gäller täckdiken. Annars kan öppna diken övervägas. Jag kör med öppna diken på ett ställe där jag har dåligt dränerad lerjord och det blir sakta bättre. Sakta för att där även finns andra problem.
2. Jorden är för kompakt, släpper igenom vatten för dåligt. Se först till att punkt 1 är hyfsat åtgärdad, annars kommer du inte långt. Gör sen åtgärder för att få jorden mer genomsläpplig.

Upphöjda bäddar lär vara mycket lämpliga för att minska behovet av dikning och få jorden luckrare och snabbare uppvärmd. Jag har nyligen börjat med det och undrar varför jag inte gjorde det tidigare. Det verkar lovande.
« Senast ändrad: 27 jan-10 kl 20:03 av Anders Skarlind »

Elmi

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 28 jan-10 kl 16:20 »
Upphöjda bäddar med dike runtom provade jag, det var enastående fantastiskt bra! Landen grävdes ett år, sedan täckodlades det och grävdes inte mer. Jag blev helt paff och överraskad att det blev så bra som det blev!

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 28 jan-10 kl 16:29 »
Eftersom vi i tråden är lite off topic just nu ställer jag en liknande fråga .
Hur gör jag jorden mer arbetsvänlig ?
Har MYCKET stenbunden hård kalkrik jord som utan att vara packad är sten hård .
Ska fylla mängder med gödsel , men hjälper det att lägga på tex torvmull el. sand ?
Helst skulle jag behöva riktig kompostjord , men det får jag drömma om några år till .
Landet kommer att bli ca 100 kvm totalt .
Kommer att odla bla vitkål, broccoli, blomkål, rosenkål, salladskål i kållandet.
Rödbetor, morötter, lök och potatis i rotfruktsdelen .
Sedan ett ärt och bönskifte.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 28 jan-10 kl 17:01 »
Absolut inte sand, det skapar en betonghård jord. Tänk bara på lerhus  ;).

Antingen kan man om det ska gå snabbt, göra den dyra och jobbiga metoden, köpa harpad matjord och/eller kompost, typ minst 20 kubikmeter till hundra kvadratmeter om man har så dålig jord som du beskriver, och sedan vända ner den i matjordslagret, antingen för hand eller med någon typ av maskin. Sedan göra upphöjda bäddar för att jorden ska värmas upp snabbare på våren och vara väldränerad.

Eller så tar man längre tid på sig och arbetar mindre. Om man orkar gräver man gångar, bredd efter behov 40 cm om man bara behöver kunna gå, minst 70 om du ska köra med skottkärra. Bäddarnas mått ca 120 cm, utprövatr av många som optimalt mått då man når till mitten från varje sida utan att trampa i bädden. Jorden från gångarna lägger du jämnt fördelat i bäddarna.

Eller struntar du i det också.

Oavsett köper du bra gröngödslingsblandning, avsett för din jord, och vid rätt tidpunkt för den blandningen slår du den med lie eller med typ buskröjare, och myllar ner ytligt. För att inte få näringsförluster sår du direkt igen, antingen samma eller en annan gröngödsling, eller på en/några bädd/bäddar någon tålig sensommargrönsak, typ asiatiska bladgrönsaker, rädisor, spenat eller något du förodlat i kruka så att du hinner få skörd.

Har du tur hinner du slå av och sedan så en tredje omgång gröngödslingsväxter som börjar växa på hösten och är av sådant slag att det kan stå över vintern och växa någon månad på våren.

Sedan borde du ha en hyfsat bra jord, om du fortsätter att ha gröngödsling, gärna med någon växtsort med djupa rötter som lukrar på djupet, på typ 1/4 av ytan och odlar någorlunda tåliga växter de första åren. Använd gärna en gröngödslingsväxt som du kan slå av flera gånger, då kan du använda grönmassan till att täckodla i de bäddar du har grönsaker.

Att få bra jord är arbetsamt, och man måste underhålla den kontinuerligt, men all jord kan bli bra jord med tid och arbete.

Du har mycket arbete framför dig, men jag tror inte att du ångrar dig när du är färdig, egna grönsaker är oöverträffade. Och kostnaden för att göra jorden bra betalar sig på ganska få år om man odlar dyra grönsaker som sockerärtor, jordärtskockor, sallat, osv.

Tyvärr säljs gröngödslingsväxter bara i väldigt små påsar på våren i fröställen, eller i 25 kg (tror jag var det minsta) på typ lantmännen och kostar typ 800 kr (gissar lite här) och man behöver kanske tre olika sorter/blandningar för att det ska bli så bra resultat som möjligt. En smart idé är därför att gå ihop några stycken, så att utsädet går åt på max 3 år, sedan sjunker grobarheten för mycket på många växter. Man får läsa på om varje blandning/frösort hur många kvadratmeter ett kilo räcker till.

Hoppas att detta inte får dig att ge upp  ;).

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare
Ljunghonung, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser