Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verka getklövar  (läst 6367 gånger)

Stadsbarn

• Gäst
Verka getklövar
« skrivet: 23 jan-10 kl 11:07 »
Hur håller man en get lämpligast när man vill verka klövarna? Två av våra getter (varav den ena är en stor bock) är riktigt bångstyriga, så de finner sig inte i vad som helst......

Lina W

• Ångermanland
SV: Verka getklövar
« Svar #1 skrivet: 23 jan-10 kl 12:04 »
Det som har funkat bäst på mina lappar när det gäller klövverkning är att jag binder de kort i en stabil vägg. Sen trycker jag fast de mot väggen med kroppen och lyfter upp klövarna och klipper de. Ungefär som man gör med en häst. Det kanske är bra att ha hjälp av någon som håller i huvudet och kanske mutar med lite godis för att få de stilla.
Med getterna jag  hade förut var det lättare att lägga ner på sidan och klippa men det går inte med lapparna för de blir skit förbannade  och tycker det är bättre att stå upp. Men ta det lugnt och visa att de inte har något val och belöna mycket när de ger med sig.
Testa lite olika saker, med mina går det bättre och bättre för varje gång troligen för att de litar på mig nu. En get var tre år när hon kom hit och hennes klöver var aldrig klippta och såg hemska ut... så de har jag fått tagit lite jätte ofta och nu är de fina igen.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

mossänder

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jan-10 kl 13:23 »
Tittade på våra getters klövar och de är liksom urgröpta framtill. Men de är absolut inte förväxta. Jag antar att det är kanterna/hovväggen som ska klippas ner så det blir jämt. Eller? Vi har faktiskt aldrig verkat dem då deras vinterhage har massor med stora stenbumlingar som de hoppar och klättrar på. Jag har skrivit förr om vår Jocke som skakar lite i bakdelen ibland. Kanske beror det på klövarna.   
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 23 jan-10 kl 17:12 »
Ja det är kanterna som ska klippas bort i första hand. Om de är övervuxna får man ta lite mer men vara försiktig så det inte börjar blöda men sköts de och slits bra behövs bara kanterna klippas bort. Men det gäller att få klöven slät och rätt vinkel mot benet så benställningen blir rätt.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jan-10 kl 21:12 »
http://fiascofarm.com/goats/hoof-trim-rf.htm

Scrolla ner på sidan - bra bilder!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 25 jan-10 kl 22:06 »
Mina getter brukar få en spann med hö i och ovan på detta (OBS! ovanpå) lägger jag en del havre. Geten ser havren och försöker äta denna och glömmer mig medan den försöker finna havrekornen som faller ner i och till sist under höet. Där på hinkbotten finner den snart allt havre men då är jag klar med den klöven. Jag brukar binda fast hinken ordentligt - inte geten!
Det funkar på alla mina men kanske för att de är vana vid husses påhitt som nästan aldrig är obehagliga och om de är det så är de aldrig ENBART otäcka!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #6 skrivet: 26 jan-10 kl 01:22 »
Jag låter mina hoppa upp där de blir mjölkade och sitter fast med huvudet i foderhäcken. Då kan jag sitta bekvämt bredvid och klippa utan att få ont i ryggen.
Jag har lite dålig belysning så den här årstiden har jag en pannlampa. Perfekt strålkastare direkt på klöven.
Bocken får inte in sina horn i foderhäcken så honom binder jag fast däruppe.
Ibland skuttar de lite men de vänjer sig. Eller lägger sig PÅ sina framfötter så jag inte kommer åt...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #7 skrivet: 26 jan-10 kl 06:03 »
Mina getter brukar få en spann med hö i och ovan på detta (OBS! ovanpå) lägger jag en del havre. Geten ser havren och försöker äta denna och glömmer mig medan den försöker finna havrekornen som faller ner i och till sist under höet. Där på hinkbotten finner den snart allt havre men då är jag klar med den klöven.
H/Tt
Smart!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

hafvstrom

« Svar #8 skrivet: 30 jan-10 kl 14:08 »
vad använder ni för "vertyg" vid verkning?
(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 30 jan-10 kl 14:13 »
Här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83010.0 diskuteras verktyg för att verka getter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser