Det beror lite på vad man har för färger. Vissa färger kan man i princip bara avla rent. Dvs man måste ha tupp och höna av samma färg för att få kyckling av den färgen.
Andra färger kan man ha tillsammans då genetikenfungerar så att det blir antingen eller. Ett exempel är färgerna svart, blått och spättat. Där man kan kombinera sin avelsgrupp utifrån det statistiska färgutfall man önskar sig.
Sedan finns det olika färger som tillsammans producerar en tredje "ren" färg. Och här kan man ju ha satt ihop en blandad färgad grupp för att få fram den tredje färgen.
Rent generellt är det dock så att om an vill få fram riktigt bra djur av en specifik färg så når man fortare dit om man har färgrena avelsgrupper. Jag hade till exempel en avelsgrupp med svarta och vita Nakenhalsar. Alla kycklingar blev svarta eller vita och var utställningsbara i kvalité (91-94p). Däremot kunde jag bara ställe unga djur av de vita då framförallt tupparna blev för gula i hals och sadelbehäng när dom ruggat första gången. Jag bestämde mig då för att renavla vitt och under de år jag höll på med det började jag märka en förbättring av den vita färgen.