Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angående uppfödarlista  (läst 5402 gånger)

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
Angående uppfödarlista
« skrivet: 21 jan-10 kl 23:11 »
Hur många är det som har "rastypiska" djur i sin avel  ? Det är ju inte helt lätt få fram "bra" djur. Det är väldigt mycke som man ska tänka på, jag tycker en del avlar på ALLT utan att se till hur "bra" är djuret. Det är inte bara hur dom ser ut, hur dom värper, storlek på ägg. Man förväntar sig ju om man köper ägg att djuren ska se ut som dom ska .

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #1 skrivet: 21 jan-10 kl 23:50 »
Av mina raser så är det dv kochina jag främst försöker att spara de bästa djuren, har förutom att sitta och studera standard frågat andra som hållit på med den länge och vet hur si och så (har för mig att du är en av dem jag frågat, om det där med gles befjädring på fötterna, den tuppen har det gott i en liten hushållsflock nu, det var nog bäst så ändå även om jag tvekade hit och dit =) ) ska vara. Har t.ex. fått ett hum om att mina pärlgrå ska jag jobba med att försöka få ned benlängden en aning... Har letat runt efter bra djur att kunna köpa in ägg utav till mina, men som du skriver så är det INTE LÄTT att hitta det man letar efter. =/ Jag är en person som absolut inte vill ha in för ljusa djur med brons i kragen (jag vill ju ha pärlgrått inte gulgrått! >_<), något jag kan leta mig tokig efter, så gott som alla tuppar jag sett hittills har en massa pissgult  ::) ;D *ursäkta uttrycket* i krage och sadel. >.< Tur nog så har inte min tupp det... Men då var det benlängden istället som sagt, så måste ha in något mer att arbeta med. :P

Mina svarta är mina första grupp rena djur jag började med och de är mycket speciella så de får vara som de är. Tuppen är väll sämre vad jag förstått medan hönan har bra typ i kropp, rund som en boll som man brukar säga. ;D Avkommorna verkar bli både och, vissa blir små och runda och andra blir sämre, men så är det väll hos även de bästa. 

Mina laxfärgade är de jag är mest nöjd med i äggfärgen, det står ju att dv kochin ska lägga bruna ägg... Min pärlgrå lägger nästan vita ägg. =/ Mina svarta ljust rosabruna, men mina laxar lägger verkligen ägg som man kan kalla brun, ljusbrun! =) Har även haft rätt tur med typen på ena hönan och tuppen. De är inte helt färdigväxta, brukar ta ett år ungefär har jag märkt innan de har bestämt sig för ett utseende (min svarta höna var t.ex. inte alls så rund och bullig i kroppen när hon var yngre, det kom senare, nu ser hennes dotter exakt likadan ut som hon själv gjorde i den åldern, så förhoppningsvis ärver hon sin mammas former), men de ser lovande ut iaf.

Hos mina appenzellers så har jag valt ut de djur, främst tupparna (då jag mest tänker på äggen från dessa så sparar man ju självklart alla hönor man får fram) som har bäst färgteckning till att gå ihop med hönorna.

Så, ja som du säger, det är svårt, men här *räcker upp handen* är det en som är på gång att vilja försöka avla enligt standarden åtminstone. >///<'' Dock så har man ju inte kommit så långt in på detta ännu... Men på väg!!

--------------------------------
Ett sätt att få ett hum om vad som kommer ut ur äggen man köper är ju att be om bilder på föräldradjuren, för kan ju vara så att inte säljaren vet själv om de följer standarden, och då får de skicka foto så köparen kan kolla själv. =)

Haha, fast det verkar inte funka så bra ibland har jag märkt... Som i somras t.ex. , vi letade ägg efter vit chabo till min pojkvän. Så ringde en kompis på en annons utan bilder och bad om att få se föräldradjuren... Hon fick svaret - Googla Chabo så får du se hur de ser ut... Men ååååh! :P Det blev inget äggköp. ;D

Skulle gärna vilja se fler bilder i annonserna här när det säljs ägg.
« Senast ändrad: 21 jan-10 kl 23:55 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jan-10 kl 07:16 »
Citera
Hur många är det som har "rastypiska" djur i sin avel 
Jag har bara hobby djur :-*, sådana som är trevliga, fina att se på och lägger ägg och är renrasiga.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 22 jan-10 kl 07:19 »
jag har stora fina djur,
t.ex. mina guldsvartkantade orpington är inte helt färgrena men då de är ovanliga så får man sålt + det kan bli jätte bra avkomer.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 22 jan-10 kl 07:25 »
Jag kan inte så mycket om rasavel... Men skulle köpa en tupp till mina dv.kochinhönor o då rådfrågade jag han jag köpt mina hönor av. Han föder upp för utställning o mina hönor ska ha bra typ för det. Han avrådde mig att köpa den tupp jag tänkt o ska försöka leta rätt på en bra tupp av mig. Det är en otrolig hjälp för mig som är novis på detta. Men jätteroligt för då vet man ju att man har bra djur från början.
Det är mitt första lilla steg mot rastypisk avel  :-[. (Hönorna är vit dv.kochin o jag har även satt in en köpesannons på tupp.)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #5 skrivet: 22 jan-10 kl 07:49 »
Min erfarenhet är (och nu kommer jag säkert få en massa påhopp) att om man vill ha fina rasdjur så ska man inte handla via alternativ utan söka sig till folk som ställer ut sina djur och/eller verkligen satsar på det. Man kan personligen tycka att "mina djur är fina" men utan att veta om de följer standarden. Har köpt mkt djur på alternativ och blivit besviken, och vet många andra som har blivit det oxå.
Nu gäller det ju inte alla utan jag pratar om MIN erfarenhet av att köpa djur här. Mensen är ju alternativ till för självhushållning i olika stadier, vilket jag gillar ! :)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 22 jan-10 kl 08:45 »
Nejdå, jag själv letar runt mycket utanför alternativ också, men svårt där med tycker jag att hitta det man söker. =/ Men nu förhoppningsvis har jag hittat ägg från djur som härstammar ifrån europamästare... Rätt dyra (22kr ägget) men förhoppningsvis värt det, vill gärna åka och titta på föräldradjuren först dock. 

Mina laxar och pärgrå kommer inte från utställare, däremot de svarta kommer ifrån en person som ställer ut väldigt mycket och denna är inte medlem här. :P Skulle själv vilja ställa ut för att få en bättre uppfattning om vad jag ska jobba vidare med, men är för rädd för smittorisker, och vill inte börja vaccinera hela skocken i nuläget. 
« Senast ändrad: 22 jan-10 kl 08:48 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 22 jan-10 kl 08:57 »
Jag har ungefär samma erfarenhet som du Brantas. Man måste kunna rasen man söker efter och gärna helst se flocken man ska ta ägg från innan man bestämmer sig.

Men det finns även de som har bra djur här o på Blocket men det gäller som sagt att granska dem noga o ta reda på så mycket man kan om rasen först.

Mina djur kommer från utställda stammar och jag försöker ställa ut nåt gäng varje år för att kolla att mina djur håller en bra standard vilket jag tycker är viktigt om jag ska kunna sälja ägg el djur från dem. Man vill ju att köparen ska få det den söker.

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 22 jan-10 kl 09:09 »
Det handlar väl mycket om vad det är man söker.

Om jag vill ha pigga, trevliga höns som klarar av att gå ute och ta väl vara på sig själva, ger färgglada ägg och kycklingar i regnbågens alla färger tycker jag att Alternativ är en bra plats att söka på.
Har jag önskemål om rastypiskhet är det väl en utmärkt ide att be att få se bilder på föräldradjuren.

Är det utställningsdjur/utpräglat rastypiska djur jag är ute efter är det väl rasklubbar eller lokala rasfjäderfäföreningar jag vänder mig till.

Sen är det väl ingen hemlighet att djur avlade endast på exteriör riskerar att förlora många av sina andra rastypiska egenskaper. Det händer inom de allra flesta arter/raser.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #9 skrivet: 22 jan-10 kl 09:10 »
I princip gäller det väl bara att vara tydlig i sin annons, om man har genbank, avlar så rastypiskt man förmår, utan genbanksintyg, eller bara hobby avlar, eller mixar hejvilt! ;). Då blir det ju upp till köparen att avgöra om man vill köpa. Jag kan förstå att man blir besviken om man köper "felaktiga" egenskaper om man vill ha fram ett visst resultat. Särskillt som det kan ta lång tid innan man vet och man har lagt ner tid och pengar på pullorna.

Själv tycker jag att det inte spelar så stor roll om dom ser exakt ut som dom "ska", så länge dom är friska och lägger fina ägg.
Min granne har råkat få en av dom sötaste hönorna jag sett i sin bland grupp. Den är grå (blå) på hela kroppen och har rött (orange) huvud och hals. Hon heter förståss Rödluvan. Har inte sett nått sånnt förut, och tycker att mångfald är fantastiskt! ;).

Men det är klart att det är bra att raser bevaras i genbank. Tur att man får välja själv! :) Och som sagt, tydlighet i annonsering gör bara att alla blir nöjda.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #10 skrivet: 22 jan-10 kl 09:28 »
Som Sonica skriver så gäller det nog att vara tydlig i annonserna -och ärlig. Har hört att det är svårt med felfärgade djur. Antar att det gäller utställningsuppfödare där det är mycket tid o plats som går åt skogen om man får fram felfärgat. Har man bara hobbyhöns för trivsel, ägg osv. är ju sånt inte så noga. Hönorna kan ju vara otroligt vackra trots felfärgning. Men är man bara ärlig när man säljer sådana djur och framförallt ägg så är det väl inga problem.
Inget sätt är ju fel sätt att ha höns på, bara man vet vad man köper o säljer menar jag, så man är ärlig.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

trallallaa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 jan-10 kl 10:10 »
Citera
Är det utställningsdjur/utpräglat rastypiska djur jag är ute efter är det väl rasklubbar eller lokala rasfjäderfäföreningar jag vänder mig till.
Ja, så tänker jag med.
Måste jag ta bort mig från Uppfödarlistan? Är det bara sådana som kan det där med rastyp mm som får vara med där :-\?
Jag antog bara att om man är med i Alternativ, så räcker det med att man har hönsen i en så naturlig miljö, som är möjligt (pga rovdjur),ger dem så naturlig föda som man kan...alltså att man försöker hålla hönsen i så bra miljö man kan och kanske sälja ägg.
Jag är inte med i någon rasfjäderfä förening eftersom jag absolut inte kan något om utställning mm, är inte intresserad av sådant.
Det som jag tycker platsar i Alternativ är genbanksdjur, allt annat är bara bonus  ;) .

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 22 jan-10 kl 10:12 »
Nej du, STÅ KVAR! =) Det är ju köparna som bestämmer som sagt vad de vill ha, och du skriver ju klart och tydligt att du inte är intresserad av att försöka få fram utställningsmaterial. Då kan de inte gnälla, utan det är väll bara att ge fasen i att köpa. ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 22 jan-10 kl 11:30 »
Varför skulle man tappa bort en massa goda egenskaper bara för att man avlar mot en standard? Mina djur är avlade mot en standard men de värper lika bra som vilken annan höna för det, de ruvar bra och tar superbra hand om sin avkomma. Här hos mig ruvar hönorna ur 2 raser som ej ska ruva egentligen. De tar superbra hand om sina avkommor också. Ändå värper de ett stort antal ägg per år också.

I en väl avlad stam får man inte så stora avvikelser i utseende etc så då är det lättare att plocka bort djur som inte värper rätt antal ägg osv. Man får inte stirra sig blind på höga poäng på utställning utan det som är viktigt är ju att alla djur i gruppen håller en jämn kvalite.

Mina höns kommer nog aldrig att vinna nån utställning men de brukar få acceptabla poäng så man kan lätt se vilken ras de tillhör. De har bra poäng på det mesta men det kan fattas 1-2 poäng upp till toppen. Men det spelar ingen roll för mig för mina djur är rastypiska och de har goda egenskaper vilket jag sätter som viktigast. Men när jag säljer djur ska köparen få det de betalar för. Vill de ha tex en dvärg kochin ska det vara en liten rund höna och inte en avlång med tex roskam.

trallallaa

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 jan-10 kl 14:37 »
Citera
Men när jag säljer djur ska köparen få det de betalar för. Vill de ha tex en dvärg kochin ska det vara en liten rund höna och inte en avlång med tex roskam.
roskam...då är det väl inte renrasigt... ::)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 22 jan-10 kl 14:46 »
jag tycker att korsningar, utställningshöns och genbanksdjur kan vara med på listan.
söker man djur enbart för utställning så hittar man det man söker ändå, likadant om man vill ha genbank.
anser att det ligger i köparens intresse att fråga det man vill veta vid köp, säljaren informerar om varan(hönan) vilken ras, ålder färg och kön om man vet....dvs det grundläggande.
Fjäderfän och kaniner

johe71

« Svar #16 skrivet: 22 jan-10 kl 14:51 »
roskam...då är det väl inte renrasigt... ::)

nej, det är den inte. Men en avlång höna torde inte heller räknas som en rasren dvärg kochin då detta gäller för rasen, citat från Rasstandard Dvärg Cochin: Typ och Karaktär: Lågställd hönsras med bred kompakt kropp med djupt framparti. Dvärg cochin ska vara lika bred, lika hög, lika lång

trallallaa

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jan-10 kl 15:13 »
Citera
Men en avlång höna torde inte heller räknas som en rasren dvärg kochin
Men en något anorlunda kroppstyper kan väl födas, men om de börjar få andra kammar, då är det någon annan ras i, eller?
Om alla kycklingar,som föds "perfekta"  enl ras standard är dv Kochin och alla andra räknas som ej rasrent, då blir det väl väääldigt konstigt?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 22 jan-10 kl 15:41 »
Hallå... Jag menade att om man köper en viss ras så ska hönsen se ut som den rasen. Alltså en dvärg kochin är ju en liten rund höna och inte en avlång och den har ju absolut enkelkam. Får du en avlång smal dvärg kochin även med enkelkam kan du nog räkna med att den har nåt mer i sig.

Jag menade att om man säljer renrasiga djur så ska de se ut på det viset. Små avvikelser är det ju alltid men det får ju inte var allt för mycket. Även i en väl avlad grupp med jämna individer dyker det upp avvikande djur men mera sällan än i en mer varierande grupp.

Alla djur är välkomna här men om man tänker sälja djur och uppger att de är den eller den rasen ska de se ut på det viset. Annars är det bättre att man skriver att man har en grupp med fina höns och visar kort på dem så får köparen själv bilda sig en uppfattning.

Det har varit flera annonser här och är fortfarande där det uppges att djuren ska vara av den och den rasen men där det har blandats in nåt mer. Har bla sett nån tupp som skulle vara av en viss ras där alla de typiska rastecknen saknades.

trallallaa

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 jan-10 kl 16:09 »
Citera
Hallå... Jag menade att om man köper en viss ras så ska hönsen se ut som den rasen. Alltså en dvärg kochin är ju en liten rund höna och inte en avlång och den har ju absolut enkelkam. Får du en avlång smal dvärg kochin även med enkelkam kan du nog räkna med att den har nåt mer i sig.
Halli Hallå , jag yrkar fortfarande på att det du pratar om, då är ej renrasigt, eller hur?
Jag pratar om renrasigt, men som inte kanske följer rasstandarden perfekt, det är  enl mig, fortfarande en Dv Kochin, eller?

Om jag lägger upp det så här;
Du kläcker 30 st Dv Kochin, men bara 5 st följer ras standarden, vad gör du då av de andra kycklingarna? Säljer du de som blandraser?
Eller är det så att en som parar en standardenlig höna med en standardenlig tupp aldrig kan få annat än standardenliga kycklingar??

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser