Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor kappa => mindre kappa  (läst 6951 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Stor kappa => mindre kappa
« skrivet: 20 jan-10 kl 21:53 »
Jag har köpt en mycket fin tweedkappa på Kupan. Men, den är lite stor, framförallt vid. Jag är ingen fena på att sy men, funderar på att ge mig på att ta in den. Den är fodrad inuti men, fodret är liksom löst så det är lätt att komma åt själva tweeden. Så nu undrar jag om någon har några bra tips och om det är något speciellt man ska tänka på. Gärna tips på bra sidor som kanske kan vara till hjälp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kattfot

• Östergötland
SV: Stor kappa => mindre kappa
« Svar #1 skrivet: 21 jan-10 kl 13:51 »
Är tweeden av 100% ull? I så fall kan du ju filta ihop kappan lite genom att köra den i tvättmaskin. Hur mycket den krymper beror ju på hur mycket tweeden redan är filtad och hur löst eller hårt vävd den är.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 21 jan-10 kl 14:09 »
Beror ju lite på hur mycket och var man ska ta in den med.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 21 jan-10 kl 17:29 »
Ja, tweeden är 100% ull. Det är Harris tweed så det känns lite synd att krympa den för den är så snygg som den är nu. Sen krymper väl inte fodret på samma sätt så det måste tas in. Funderar på om man kan ta in den i sidorna och så på ryggen på var sin sida om mitten om ni förstår hur jag menar.  :P Är ni hjälpta av en bild?

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jan-10 kl 17:51 »
Sprätta bort fodret, ta en vän till hjälp och ställ dig med kappan avig, på dig.. och sen nålar ni er fram till önskad passform. Sen kan man förstås få mäta och flytta nålarna en smula för att man tagit mer på ena sidan när man nålade det när den satt på kroppen. Så att man tar lika mkt på båda sidorna. Prova igen (fortfarande avig förstås), med nålarna korrigerade. Och om det ser bra ut så är det bara att börja sy! :D

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #5 skrivet: 22 jan-10 kl 12:54 »
Sprätta bort fodret, ta en vän till hjälp och ställ dig med kappan avig, på dig.. och sen nålar ni er fram till önskad passform. Sen kan man förstås få mäta och flytta nålarna en smula för att man tagit mer på ena sidan när man nålade det när den satt på kroppen. Så att man tar lika mkt på båda sidorna. Prova igen (fortfarande avig förstås), med nålarna korrigerade. Och om det ser bra ut så är det bara att börja sy! :D

Ja, så gör man! Det kan vara svårt om det är väldigt mycket man behöver ta in, men normalt lyckas det om man är noga och andas när man syr. (jag har ett sjujävla temprament så jag brukar bli arg när jag syr fel)
elliha.blogspot.com

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 22 jan-10 kl 15:13 »

:D Ja, vilken bra idé! Precis något sån't som jag var ute efter men, inte själv kunde formulera. Nu ska jag bara hitta en nålningskunnig kompis också.  ;D

Tack bästa Lotta!  :-*
« Senast ändrad: 22 jan-10 kl 15:28 av javill »

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jan-10 kl 16:06 »
:D Ja, vilken bra idé! Precis något sån't som jag var ute efter men, inte själv kunde formulera. Nu ska jag bara hitta en nålningskunnig kompis också.  ;D

Tack bästa Lotta!  :-*

:-[ :-* :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser