Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smida om skär & spets på plog  (läst 5546 gånger)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Smida om skär & spets på plog
« skrivet: 20 jan-10 kl 13:10 »
Funderar över att smida om skär & spets på min gamla plog. Själva smidet borde ju gå bra. Kan tänka att man bör hålla sig lågt i smidestemperatur men i övrigt borde det väl inte vara något speciellt.  ??? Men däremot så funderar jag över härdning/anlöpning. Har visserligen mest sandjord så behöver ju inte härda särskilt hårt men vill ju ändå gärna veta hur man gjorde det förr.
Någon som vet något om det?
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

RåBjarK

• Östergötland
    • RoBjarK Järnsmide
SV: Smida om skär & spets på plog
« Svar #1 skrivet: 25 jan-10 kl 19:28 »
Har du skridit till städet ännu!?

Jag är verkligen ingen expert på plogstål, men allt stål jag använder som skall härdas (yxa, kniv, mejsel, eldstål, dorn mm, SIS 1650, 1770) smider jag gul-varmt för att inte riskera att ge stålet sprickor.

Härdning förr - hoppas jag någon annan erfaren kan svara på.
Själv skulle jag i görligaste mån leta upp en bit likvärdigt stål och testa några gånger, eller söka rätt på fakta om stålets värmebehandling - om det gick...

Dela väldigt gärna med dig av erfarenheten sedan!
RoB
Utvecklande bakåtsträvare.
En stabo som klättrar runt i stadsdjungeln men har hjärtat i havet - skogen - berget.

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #2 skrivet: 26 jan-10 kl 08:30 »
Smidde förvisso till sent igår men inte med plogstål liggans på städet. Så, nej har inte tagit tag i det ännu.
Har ingen bråska eftersom jag ännu inte kan plöja ändå. Var struligt i höstas så det får bli vårplöjning i år.
Men planen just nu är att härda vid strax under 800 grader och sedan anlöpa till strax under 300 grader. Borde bli en bra kompromiss. Vi får se om det dyker upp några åsikter i ämnet.

Skall rapportera hur det hela förlöper när jag får det gjort.

tintus

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-10 kl 17:00 »
Nu får jag ursäkta fall jag trampar någon på fötterna eller kommer med ointressant information, ramlade in på denna tråden från Google när jag sitter på jobbet och letar lite översättnings tabeller på stål sorter.

Iallafall, tycker jag du bör smida i 1100 - 1250 grader i ett av de material du anser skulle passa, om du kollar på www.uddeholm.se så hittar du mycket intressant information om anlöpning och härdning av lite olika verktygsstål nu kanske detta är lite för dyrt stål men är en början.

Du bör normalisera stålet efter smidet/ev. skäggning, sedan ska du härda och anlöpa det igen beroende på ditt val av stål och den seg/hårdhet du vill uppnå.

Men jag skulle råda dej till att göra något mer intressant än att göra egna skär och spetsar då det går många av dessa även fast du har sandjord, jobbar själv som verktygsmakare hos en plog producent och skär är lite knixigt, men helt upp till intresse och hur stora arial och typ av plog du använder.

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #4 skrivet: 27 jan-10 kl 09:10 »

Nu lyfte du upp det på en nivå det aldrig var frågan om...  ;D  :P

Skall altså skärpa upp ETT befintligt skär. Skall altså endast skärpa för husbehov. Ingen massproduktion planerad. Hehehe  ;)

Eftersom det altså handlar om en enskärig plog tillverkad ca 1950, så kan man ju lätt förstå att det inte är några stora grejjer. Det hela skall heller inte uföras i en kontrollerad industriell miljö. Endast hemma vid fältässjan med alla dom parametrar som följer av det.

Eftersom jag inte vet vad det var för stål dom gjorde skäret i så får jag ju anta att det skulle kunna vara te.x 1880. Tror nog visserligen att det inte är olegerat men eftersom jag inte vet så känns en max smidestemperatur på 900-950 grader som en bra kompromiss.

tintus

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 27 jan-10 kl 10:49 »
Sedär så det kan gå   :P

Förstod att det inte var någon serie produktion som det handlade om men tänkte att de kanske var en 2 skärig vändskärsplog från 70-talet, eller liknande. iallafall bör du sikta in dej på att använda SS2550 som ståltyp ungefär samma material som uddeholms viking eller uddeholms utgångna Grane, går alldeles förträffligt att flamhärda detta är ett klassifiserat verktygsstål.

Hoppas det går framåt med dina planer. skulle vara intressant att höra hur det går för dej i framtiden med projektet  ;)

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #6 skrivet: 27 jan-10 kl 11:06 »

Kan inte låta bli att pröva iallafall för skäret och spetsen är rejält nedslitna. Roligt att se om man kan få till det. Men det lär nog dröja någon månad innan jag får tid att ta tag i det. Skall rapportera tillbaka med några bilder (oavsett resultat  :P).

Kan ju bli ett gott skratt om inte annat...  ;D

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 jan-10 kl 11:55 »
Halaj!

Annars finns det ett gammalt djungeltrick att applicera på en egg som slits, typ vedklyvar och sådant. Man lägger en svetssträng med pinnsvets mitt på eggen, som man slipar vass.
Svetsen blir väldigt hård, vilket märks om man försöker att fräsa eller svarva en svets; hopplöst att bearbeta.

//T

Johan_i_Mossen

« Svar #8 skrivet: 15 feb-10 kl 16:12 »
Hallå, Jag skulle säga att du härdar vid orangevärme en gång och helt enkelt kollar med en fil om härdningen tog, har det gjort det så skulle jag iaf anlöpa ganska högt, till blå, ungefär. Det är ju trots allt bättre att den blir trubbig igen än att den spricker helt, kan jag tänka mig.

I övrigt så tror jag man inte behöver ha Nasa-exakthet, så länge man är noga med att inte bränna eller att kallbearbeta stålet och som sagt inte härda det så det blir för hårt.

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #9 skrivet: 16 feb-10 kl 08:16 »

Ja, det var precis så jag tänkte också. Att det viktigaste var att inte härda för hårt och inte bränna. Ingen plöjning i sikte på ett tag så har inte skridit till verket ännu.

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #10 skrivet: 30 mar-10 kl 23:09 »

Ikväll blev det tillslut gjort. Gick väl efter förväntan. Var lite knepigt att härda skäret eftersom det var så långt att det inte fick plats i glödbädden. Men fick föra det fram och tillbaka hela tiden. (Förvisso trevliga tankar men inte riktigt vad jag menade  :P) Tyckte det var en relativt jämn färg över hela eggen. Kanske aningen varmare i mitten.

Kvalitén på arbetet får visa sig när jag plöjer. Så det finns fortsatt goda möjligheter till ett gott skratt.  ;D

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #11 skrivet: 12 apr-10 kl 09:41 »

OK, kan rapportera att plöjningen förlöpte elegant. Hade ett antal stenkänningar men det verkade som jag hamnade rätt bra med härdningen, varken för blöt eller för hård. Kändes som att traktorn hade lättare att dra plogen nu när den var nyskärpt. Men om graden av det var något jag egentligen kunde märka det vete gudarna...  ;D ;D ;D

Guinness

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 04 maj-10 kl 21:49 »
Mera sena svar. Hurra.
Iallafall, har man inte ett härdkar stort nog får man hitta nåt annat.
Jag har härdat i snöhögar när det gällt större grejer (liar tex härdas enligt vissa traditioner i isvatten).
Det är en väldigt aggresiv härdning och man får anlöpa rejält.
Om man gjort på detta sätt med plogar vet jag inte men jag skulle kunna tänka mig det. Vill man ha snällare härdning men fortfarande har för litet härdkar kanske en damm eller sjö kan funka på sommaren när det är varmt och mysigt i ytvattnet?

Eller så fyller man bara en tunna med vatten,det mesta går ner i det.
Själv är bäste dräng!

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare (1 dolda)
Storsved gård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser